Друкопис програми "Суть Речей" від 1.12.2016
Запрошені гості: Валерій Романюк, голова ГО «Майбутнє Буковини», ініціатор цих акцій та власник автомобілю з іноземною реєстрацією, петро Бойко, учасник акцій і Сергій Мрачковський, автомобіліст, керівник страхової компанії
Ведуча: Людмила Григорчук
Людмила Григорчук: Чому ви вирішили підняти такий рух, чому саме зараз?
Валерій Романюк: Ми планували це давно. Перший законопроект, який я подав Оксані Продан, він був ще у 2013 році. Вона підписалася під ним, але реакції не було. Потім у нас був протест у лютому цього року. Тоді біля митниці зібралося близько 500 чоловік. Ми вирішили створити громадську організацію, щоб можна було висловлюватися, чимось керуватися, висловлюватися від імені громадської організації. Мене обрали головою. І вирішили боротися з цією владою, яка не хоче за нас піклуватися. Якщо взяти нашу область , то у нас біля 100 тисяч авто заїхало на одному тільки пропуску Порубне. Вони їздять в режимі транзиту, в режимі тимчасового ввезення. Кожен заплатив би по 100 євро, то вже би був мільйон на ремонт доріг. Ми писали різні звернення, зверталися до нашої місцевої влади, і на Київ.
Людмила Григорчук: І яка ідея зараз виникла?
Валерій Романюк: Ми хочемо платити кошти за наші авто з іноземною реєстрацією, я наприклад маю 5 років таке авто, я Болгарїі вже сплатив десь тисячу євро, за страховку, за техогляд.
Людмила Григорчук: Ви її розмитнити не можете?
Валерій Романюк: Так, вона не входить у Євро-5. А дорогі авто ми купити не можемо.
Людмила Григорчук: Ви сплачуєте податки зараз не нашій державі?
Валерій Романюк: Так. Ми нерезидентам платимо за послугу, що ми користуємося їхнім авто до 200 євро. Бо українцям можна бути лише 5 днів, а так іноземець заїжджає в Україну на один рік машиною і ми на ній їздимо.
Слухач: як ви вважаєте, чи можливо, що наша влада дбає про вітчизняного виробника, намагається, щоб такі як ви, купували автомобілі українського виробництва. Можливо вам подобаються нові Таврії, Ланоси.
Валерій Романюк: Відповім так, що наші Ланоси і наші Таврії не відповідають навіть стандартам євро -2, Євро-3. Вартість їхня десь 10 тисяч, а авто Євро-2, євро-3, вартують 1-2 тисячі доларів. У нас нема виробника, який виробляє нормальні авто.
Людмила Григорчук: Пане Сергію, ви маєте авто з іноземною реєстрацією?
Сергій Мрачковський: Ні. В мене авто іноземного виробництва, але з українською реєстрацією.
Слухач: Хмельницька область вас буде підтримувати, Валерію. Також буде боротися за права власників авто з іноземною реєстрацією. Українці варті мати доступні автомобілі.
Валерій Романюк: Я хочу підтвердити слова слухача, хочу подякувати за підтримку. Хочу сказати, що ми збираємося ще у Львові. Буде пан Парасюк, представники 11-12 областей. Ми вам дякуємо за підтримку.
Людмила Григорчук: Пане Сергію, а ви не хочете міняти своє авто на інше, новіше і не розмитнювали б його?
Сергій Мрачковський: Я на цю проблему дивлюся інакше. Проблема у нас не тільки з нерозмитненням. Автомобілі мають бути розмитнені, однозначно, це моя думка. Друге питання, я підтримую всіх, хто бореться за свої права. І ще, вважаю, що розмитнення має в рази менше коштувати. Не може вартувати розмитнення у два рази більше, ніж вартість самого авто. Я купував авто і брав для цього кредит.
Слухач. Ваша громадська організація як працює? Адже багато залежить від Верховної ради. Чи працюєте ви з юристами, з помічниками народних депутатів? Щоб вони підготували законопроект. Що було зроблено для того, щоб цей законопроект вже був готовий з вашими умовами? І чи спілкуєтеся ви з начальником митниці Салагором? Чи пропонує він щось, щоб залагодити цю проблему? Я не знаю, ви кажете, що не працює вітчизняне авто добре. От у мене Запорожець. Може ви би спробували. Можна поміняти двигун до нього від Рено.
Валерій Романюк: По питанні про співпрацю з юристами. Оксана Продан нам нічим не допомогла. Я їздив сам на засідання Комітету Верховної ради. Нас підтримує Дерев’янко, Парасюк, Єгорова. Був наш представник Бурбак. Але він постільки-постільки був учасником цих подій. Ми розробили законопроект. Він є. За нього мають проголосувати. Але нас не влаштовує, що нам дозволяють лиш на рік їздити. Всім дозволяли на 16 років. Розписали, що в перший рік 150, потім 180, потім 200 і так до 250 мало би винести в рік. Мало би розмитнення на 16 рік розділятися. Тому ми зараз і збираємося, бо на рік записали, а далі що буде – ніхто не знає. Тому ми збираємося у Львові. Законопроект розроблений. Багато представників з усієї України долучилися до його розробки. Йде мова про мільйон 500 тисяч авто, які згідні платити ці податки в Україні . Щодо Салагора. Після першої акції протесту, до нас вийшов Салагор. Ми з ним спілкувалися, людина пропонувала внести віньєту, ми згідні, щоб внесли для іноземців, це плата за дороги. Ми нічого не маємо проти, але ми хочемо своє авто за законопроектом, платити 6 тисяч гривень в рік, щоб нам дали українські номера, український техпаспорт, але ми не знаємо, що буде через цей рік. Тому ми збираємося, хочемо знати, що буде через рік. А про Запорожець, може ми не того віку, ми не застали той запорожець, щоб бути патріотом. Я патріотизм бачу такий, щоб я сплачував податки в Україні саме.
Петро Бойко: Я хочу добавити, що щоб переобладнати Запорожець на двигун з Рено, то за нього треба заплатити половину суми самої машини. Ще потрібно його уставити, підігнати деталі.
Слухач. Я повністю підтримую ваших гостей. Але ті люди, які говорять про патріотизм і про Део Ланос, то вони лукавлять, напевне вони ніколи не їздили на нормальній машині, комфортній. Але наскільки реально це все? Мені вигідно платити навіть 300 Євро в рік. Мені би це було дуже зручно.
Валерій Романюк: Хочу сказати, що у нас є офіс, в місті Чернівці, Ентузіастів, 3, офіс 93. Заходьте до нас. Нас багато, активних членів 150, неактивних – 600. Ми організовуємо акції, будьте з нами, долучайтесь. А це все реально. Законопроект готовий, має лиш проголосувати Верховна Рада.
Петро Бойко: Законопроект 5470. Він внесений у ВР, щоб на наступній неділі за нього проголосувати.
Людмила Григорчук: Ви би хотіли, щоб з нового року ввели?
Валерій Романюк: Так, щоб з 1 січня діяло. 3 місяці дається, щоб всі автомобілі, які є, легалізувати. Ми подали ініціативу, не ВР її подала. Ми хочемо легально їздити на своїх авто в Україні.
Слухач: дуже велика кількість машин є в Чернівцях. А після цих змін, хто буде контролювати кількість транспорту у Чернівцях? І толерантність водіїв на цих автомобілях іноземної реєстрації ніяка. Де хочеш паркуються, як хочеш їздять.
Сергій Мрачковський: Я підтримую в дечомусь хлопців, вони все так гарно розказують, але є такий нюанс, коли люди не беруть на себе авто, а беруть на підприємство. Цей «лєвандос» заїжджає в Україну, немає ні власника, нікого. Він їздить не зрозуміло як, не зрозуміло, де прийнятий, на яку фірму і як він працює. І виникає багато питань. По-перше, коли в’їжджає автомобіль української реєстрації, спрацьовує право автоцивілки. Для того, щоб виплатити гроші третій особі, треба мати право власності. Якщо немає, то страхова компанія не може цього зробити. Такі власники, як Валерій, то вони мають свої страховки, зелена карта, вона працює в Україні, відмічена Україна, вона працює, транспортне бюро України за них виплачує. Да, це довше, ніж по автоцивілці, але виплачує. Але є нюанси, коли люди заїжджають без страховок. Добре, як вони розуміють, приходять до нас і беруть страховку. Але є такі, яким плювати. Є аварії, де люди тікають з автомобілів і їх не найти, ні власника, нікого. Ці всі нюанси треба однозначно врегулювати. Ми можемо гарно розповідати, як це все добре, але є моменти, які треба відкинути. Плюс до того, чому так себе ведуть водії цих авто? Він безкарний, йому нічого не буде ні за що. Звісно, він веде себе так, як він хоче. Це ненормально. По-друге, кажете, що ми хочемо їздити на гарному автомобілі. Я також маю право купити яхту, в мене це право ніхто не забирає, але вибачте, треба зразу говорити про те, що ми бачимо, коли ви їхали всі колоною, то їхали машини Х5, Q7, мерседеси, всі високого класу автомобілі. Не всі можуть собі їх дозволити. Вони дешевші, ніж в Чернівцях, але не півтора тисячі доларів вони коштують. Але ще є, що люди купляють «корчі» по 300 євро, вони не проходять ні ТЕО, ну, «тєлєги», літня резина зимою, це все небезпечно. Є кучу аварії з машинами з іноземною реєстрацією. Скажуть мені опоненти, що пополам аварії. Так, пополам, але таких машин в 10 разів більше з українською реєстрацією. Якщо брати за коефіцієнтом, то набагато більше аварій з водіями на машинах з іноземними номерами, але здається, що люди, які купляють автомобілі незаконним шляхом, вони себе почувають безкарними і роблять все, що хочуть. Все це треба врегулювати.
Людмила Григорчук: А щодо кількості авто, про які говорив слухач?
Сергій Мрачковський: По-перше, люди, які зможуть купляти дешевші автомобілі, то вони викинуть старі свої. Поміняють. Але знову ж таки потрібно контролювати, щоб він пройшов ТЕО. По-третє, є такі нюанси, якщо людина не може купити автомобіль і збирає тисячу доларів 10 років, то за які гроші вона має її обслуговувати. Та БМВ, до прикладу, вона потребує догляду, за нею треба слідкувати і це коштує не 20 гривень. Будуть економити на літній резині, це також треба контролювати. Я розумію, що і зараз воно є, але коли кількість машин буде в десятки разів більше, то це буде хаос. Все треба буде регулювати.
Валерій Романюк: Аварії у нас стаються і через аварійний стан доріг. І всі ці люди отримали посвідчення водія в Україні. Вони купують посвідчення водія в Україні
Сергій Мрачковський: А вік тих, хто потрапляє в аварії ви бачили? 20-22 роки
Валерій Романюк: Так не давати їм посвідчення. А Q7 коштує 7 тисяч за кордоном, хто купує погану машину, також не добре. Людям все одно не вгодиш
Людмила Григорчук: Всі ці питання врегульовані у законопроекті, про які говорив пан Сергій?
Валерій Романюк: Так. Людина буде зобов’язана зробити поліс автоцивілку в нас в Україні. Номера отримає українські, паспорт технічний також український, щоб нести відповідальність в Україні. Ми саме тому й хотіли все зробити законно. В нас 90% їздять законно, а через тих 10% всі страдають.
Петро Бойко: Хочу добавити, що ми хочемо врегулювати нормально, бо коли людина буде заїжджати на митницю і буде знати, що саме він несе відповідальність за машину. А то тепер заїжджає якийсь Попеску, що прописаний в Бухаресті. Ми тепер пропонуємо створити базу, щоб можна було звернутися за даними, якщо трапилася аварія. Там буде людина, яка несе відповідальність за все. А якщо вона передала комусь кермо, то вже хай несе відповідальність.
Людмила Григорчук: Які ризики цього закону?
Валерій Романюк: Більшість депутатів нас підтримують. По закону нерезидент, громадянин іншої держави, згідно конвенції заїжджає на тимчасове ввезення до 1 року. Була така стаття 469 митного кодексу, згідно якого був штраф 8500, що ми українці, їздили і брали авто у іноземців. Є тлумачення конституційного суду, що не мають права надавати штраф 8500. Тому така проблема.
Сергій Мрачковський: Це так як з подвійним громадянством. В Україні немає закону, який за це штрафує, що несе відповідальність, що ти маєш подвійне громадянство.
Валерій Романюк: Про громадянство, дозволяється обрати собі інше громадянство, яке хочеш.
Петро Бойко: Ми боремося для того, щоб все легалізувати і таким чином підтолкнути наших депутатів думати про народ і зробити нормальне розмитнення для всіх нормальних людей, щоб ми їздили на нормальному авто і платити нормальну розтаможку.
Людмила Григорчук: То ви називаєте пана Сергія ненормальною людиною, бо він був чесний, не знав цих можливостей і збирав гроші, брав кредит?
Петро Бойко: От того я кажу, щоб всі мали можливість їхати на нормальному авто.
Сергій Мрачковський: Але є інші люди, які хочуть по другому зробити. Щоб і ви, і ми виглядали «лохами». Мотивують тим, що вони бідні, але вони не розуміють, що вони викликають поліцію, яка їм помагає, якщо вони хворіють, то вони звертаються в лікарню. У них є дід і баба. Які отримують пенсію. А ці гроші беруться з податків. Треба платити.
Валерій Романюк: Ми якраз і хочемо сплачувати податки.
Слухач: Питання до пана Валерія. Він говорить, що вони готові сплачувати податки. Мені цікаво, чи податки будуть сплачувати однакові і ті, хто їде н Х5 і на Гольфі, чи буде розмежування між класами машин. І друге питання, чому я бачу машини на польській реєстрації, литовській, і болгарській. Чому немає машин іншої реєстрації. Іспанські, наприклад, грецькі.
Валерій Романюк Всі ці номера присутні, і італійські, і іспанські, але авто на литовських і на болгарських більше, бо там страхування дешевше і документи зробити дешевше.
Сергій Мрачковський: Через литву за 150 Євро набагато легше страхування зробити, ніж в Німеччині. Там набагато дорожче все.
Валерій Романюк Щодо першого запитання. Ми на комітеті запропонували, щоб по таблиці сплачувати, чим дешевша машина, тим менше сплачувати.
Людмила Григорчук: А хто перевірить, скільки вартує машина?
Валерій Романюк Ніяк не перевірити
Сергій Мрачковський: Купчу зробиш, яку хочеш. Можна перевірити хіба по ринковій ціні.
Людмила Григорчук: Але ми ж купуємо не нову машину. Ми можемо купити Х5 за тисячу доларів, бо він уже «вбитий».
Валерій Романюк Ми хотіли сплачувати в залежності від кінських сил, але вже був паном Москалем законопроект поданий, ініціативна група подала, то ми вже вирішили підтримувати те, що є. Там немає такого розмежування. Тому вони хочуть на один рік. Всім однаково дали, 6 тисяч гривень, це пропозиція Гройсмана. Южаніна пропонувала різні ціни, а Гройсман сказав – всім однаково.
Людмила Григорчук: А є обмеження у кількості машин, скільки можна перевезти через кордон?
Валерій Романюк: Так. Одне авто тільки.
Слухач: Якщо машина знята з обліку, як її можна по йьому закону поставити тут , на українські номера7 є ж багато машин, які зняті з обліку
Валерій Романюк: Нібито, будуть надаватися українські номера на один рік. Хочу уточнити, що авто Євро 5, які йдуть під розмитнення, вони не попадають під цей закон, Євро 2, Євро 3, Євро 4 попадають під цей закон.
Валерій Романюк: Той, хто заробляє гроші і може сплатити повну вартість, то має сплатити за розмитнення і за машину.
Сергій Мрачковський: Це те саме, як по субсидіях. Я плачу ще за 5 людей, які платять по 300 гривень, а я 2 тисячі. Вони задоволені, відкривають вікна, а я в трьох теплих кофтах, бо економлю на газі. Така система в нас.
Людмила Григорчук: Щодо системи. Нас тішили законом про Євро5, про зменшення мита. Не задоволені цим законом?
Валерій Романюк: У нас нація збідніла настільки, що вони навіть за 2 тисячі купили авто, то не має чим обслуговувати. А це, що вони придумали, то Ющенко ще ввів, що до 18 року мало бути Євро 6, він думав, що ми будемо їхати краще, ніж європейці. У них дозволяється і Євро 2, і Євро3 , а у нас аж Євро 6.
Сергій Мрачковський: У мене знайомі купили так машини і сказали, що вигідно. Розтаможка стала дешевше. Якщо платили 10 тисяч, то заплатили 5 тисяч. Вже менше. Але це автомобіль не на категорію 2-3 тисячі Євро. Це вже він вартує десь 10 тисяч євро.
Петро Бойко: Є перепони в цьому, бо дуже складно. Ти не маєш право ні продати, ні передати комусь, ні дружині, нікому, три роки. Якщо з власником сталося щось, то авто не може передати дитині.
Сергій Мрачковський: Якщо цей рух хоче добитися позитивного результату, то вони мають викинути тих людей, які дискредитують цей рух. Люди мають негативу багато до цих людей, які ввозять на фірми.
Валерій Романюк: Так, ми якраз готові сплачувати податки, ми готові взяти на себе відповідальність. Створити центри, які будуть надавати допомогу, щоб люди знали що можливо чи неможливо. Ми хочемо просто платити податок і їздити. Але вони на рік тільки дозволяють. В любій європейській державі нема такого поняття як розмитнення, є податок річний, за одну кінську силу, чи кіловат, сплачується поліс. 300-500 євро сплачують. Це до розмитнення нічого немає. Є такса і все. Всі 500 євро – це податок, який іде в державу. Так само можуть зробити і в Україні. Я б сплачував поліс і страхова компанія б заробляла, і держава.
Сергій Мрачковський: І держава була б застрахована від ризиків, завдяки страховим компаніям.
Валерій Романюк: Тоді б і у нас були дороги, як у Європі. Цього року на даний момент є 200 мільйонів, які лежать у бюджеті Чернівецької області, а могли б бути використані на дороги, зробили в 70 кілометрів доріг. Митниця видає гроші, але проблема в тому, що у нас корупція як була, так і є. Одна фірма, яка виграла тендер, не встигає, або робить як може, щоб ці кошти лиш використати.
Людмила Григорчук: А ви обумовили в законопроекті, щоб ці 6 тисяч гривень, які ви готові сплачувати, щоб вони пішли у міські бюджети?
Валерій Романюк: Так. Ми хочемо вже освітлення, дороги. Щоб на місцях це все робилося. Громада буде контролювати. Бо у нас привикли красти так і крадуть.
Людмила Григорчук: Власники авто з іноземною реєстрацією домагаються своєї правди влаштовуючи перекриття доріг, автопробіги. Багато незадоволених.
Валерій Романюк: Завжди будуть незадоволені. Тому що ті, хто сидить на печі, то вони ніколи не будуть задоволені. Є ті, хто незадоволений революціями, перекриттям доріг, змінами в державі, бо їх влаштовує те, що є.
Сергій Мрачковський: Колись, я пам’ятаю, перекривали дорогу в Герцаївському районі, коли призив був в АТО. Тобто в Коровії. Не всі перекриття доріг є правильними. Але чому незадоволені люди перекривають дороги. Це не обов’язково ті, хто сидить на дивані. Можуть бути такі, які бачать цю проблему інакше. Для того, щоб, на жаль, в нашій країні, щось добитися, то треба перекривати дороги і це погано. Треба це робити цивілізовано. Демократія – це не хаос.
Валерій Романюк: Ми попереджали про перекриття. Заявляли про акцію. Але коли ми бачимо, що губернатор каже, що він не може добитися до Президента, до Кабінету Міністрів. Не може ні з ким спілкуватися. Для чого він тоді представляє владу, якщо він ні з ким не спілкується?
Людмила Григорчук: Після прийняття цього законопроекту, знизяться ціни на авто?
Валерій Романюк: Яка проблема. У нас ціни на автомобілі падали і до нас. Впав курс гривні, був долар по 5, ціни були одні, а потім ціни впали. Колись Опель Вектра був 10-12 тисяч доларів, а потім став 5-6 тисяч. Ще що погано зробили, що зняли техогляд. Треба і для Жигулів, для всіх. Ми сплачували одну суму, а тепер набагато більші кошти через пальне, а заправки у нас є такі, які не сплачують податки. Ми хочемо сплачувати так податки, щоб їх було видно. Але це звичайно знизить ціни.
Сергій Мрачковський: Хто купив законно автомобіль, то він втратить. Якщо він коштував 30 тисяч, то він буде коштувати 16.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter