Запрошений гість: Микола Катеринчук - український політик, юрист, Голова Європейської партії України. І сьогодні ви ще й представляєте кандидата в Президенти України, Анатолія Гриценка.
Ведуча: Людмила Григорчук.
Людмила Григорчук: Ефірний час оплачений з передвиборчого фонду кандидата у Президенти.
Слухач: Чи є Гриценко у ВР? І чи розглядаєте можливість зняття депутатської недоторканості?
Микола Катеринчук: Немає його у ВР. Є законопроект, який подавав законопроект, який зібрав 326 голосів. Про скасування депутатської недоторканості, щодо суддів і слідчих. На жаль, президент Ющенко тоді заметував цей законопроект. Бачення Анатолія Гриценка щодо недоторканості не змінилося.
Людмила Григорчук: Сьогодні на прес-конференції ви заявили, що ви висунули три вимоги до Анатолія Гриценка. Серед них домогтися перегляду Угоди про асоціацію, щоб у ній з’явилась реальна перспектива членства. Вважаєте, що це реально в найближчі 5 років?
Микола Катеринчук: Перш за все я хочу сказати, що на форумі демократичних сил, де і висувався Анатолій Гриценко як єдиний опозиційний демократичний кандидат у президенти, його підтримали Європейська партія, "Рідна країна" Миколи Томенка і партія Хвиля Чумака. Так само доєдналися Альтернатива і ми докладаємо зусиль, щоб інші, хто стоїть на засадах демократії, європейського рівня життя, хто проти олігархів, об’єдналися у прагненні отримати демократичного президента. Ми боремося, щоб Анатолій Гриценко пройшов у другий тур. Ми зараз на третьому місці. Порошенко нижче десь на 2%, ми з Бойком на рівні. Перед нами лиш Тимошенко на другому місці і Зеленський на першому. Компанія передвиборча лиш почалася. У нас мінімальний ресурс, тотальної агітації у нас немає, але ми намагаємося донести всю інформацію. Анатолій Гриценко – це партнер усіх нас у змінах політичної і економічної системи. У країні з’явилася надія. Наше бачення таке: чесні суди. Щоб була незаангажована судова система і могли вимагати, зокрема, зниження тарифів. Також тут розвиток бізнесу, інвестицій. Друге – це угода про асоціацію. Немає перспективи членства. Це приховує адміністрація президента, сам президент, переводячи теми інтеграції до безвізу. Щодо безвізу, європейська комісія проаналізувавши боротьбу президента з корупцією в країні, сказали, що якщо антикорупційний суд не запрацює до травня, то безвіз можуть у нас забрати. Європейська партія лобіює саме цей напрямок України. Треба будувати взаємовідносини між державою і громадянином, адже зараз поїхали люди на заробітки, їх мільйони, вони там відчувають себе європейцями і допомагають на рівні 11 мільярдів доларів переводячи Україні, тим самим її підтримуючи. І Податкова система. Нові стимулюючі податки, треба прибрати олігархів, груп різних, нотердамів, де монополія з’являється на руку ділків. Обслуговуючи наших олігархів. Також питання публічних фінансів. Це у компетенції президента, феномен Гонтарєвої. Всі знають, чим вона займалася для президента. Буде розслідування і дана кримінальна оцінка. Наш вибір не є такий емоційний. Ми прагматично ставимося до того, що має зробити майбутній президент в країні. Ми вважаємо його кращим фахівцем у країні з питань безпеки, який може побудувати надійну систему безпеки для громадянина і держави. Ще у нього є чіткий план перемоги України у військовому конфлікті. Цей підхід не є популістичний, він фаховий. Гриценко все своє життя віддав армії і вихований в армії, він не є бізнесменом, він як ніхто інший цінує життя солдата і офіцера. Він проти призову на військову службу громадян у 18 років. Це має бути професійна армія разом з резервіською армію, територіальною обороною. Тобто всі чоловіки у нашій країні при президенстві Гриценка отримають військову професію, вони матимуть звання, професію військову, будуть знати, де знаходиться їх зброя, знати, де їх командир. Хочу сказати, на таку країну, де буде 6 млн озброєних, навчених чоловіків, жоден агресор не полізе. Цим відрізняється підхід Гриценка від Порошенка. Порошенко будує армію для парадів, а цей для безпеки і оборони.
Людмила Григорчук: Чи люди погодяться на такий патріотизм, щоб бути готовим захищати країну. Тут треба лікувати соціальне наше серце.
Микола Катеринчук: Я розкажу один випадок. Я виступаю часто у студентських колективах, і у Києві , в одному з вузів, де перекладачів готують, де вся група – це гарні дівчата і там було два хлопця, яким повезло. Вони такі розбаловані. Вони почали протиставляти себе, підкреслювати, що вони такі особливі. І я запитав, чи вони готові взяти зброю і захищати країну, і цей хлопець 17 років,помінявся в обличчі і він сказав,що він готовий, він буде це робити. У нас патріотизм у генах. Ця війна,вона висвободила його і зараз люди-патріоти для нас попри усе. Тому наша Україна буде у лідерах. Я оптимізм, який ніколи не поїде звідси.
Людмила Григорчук: Коли Анатолій Гриценко був у цій студії минулого року, то висловив думку, що на керівні державні посади не варто призначати іноземців. Яка ваша думка? І ким ви бачите себе у найближчому майбутньому, в разі перемоги Гриценка на виборах?
Микола Катеринчук: Я таких умов не буду ставити, у нас нема питань до політики кадрової Гриценка. Це єдиний кандидат у президенти, який назвав, хто у нього буде головою СБУ, хто буде міністром закордонних справ, міністром оборони. Що це не буде кіт у мішку. От Порошенко обіцяв курс долара по 10. Поставив Гонтарєву і курс став по 26. Президент поставив Насалика міністром енергетики, який не є професіоналом, і платіжки ви всі бачите. Це заслуга міністра енергетики у тому числі. Генеральним прокурором він поставив свого кума. Треба ламати цю систему кота у мішку. Гриценко за чесну країну і чесну політику. Він пропонує і кадрову політику чесну, показуючи кожного, хто буде з ним працювати.
Слухач: Як зробити, щоб пропала корупція і були чесні суди, може когось розстріляти, яку Китаї?
Микола Катеринчук: У Китаї корупція не пропала, але у них гарно розвивається економіка. І це пов’язано з тим також, що корупціонерів не віддають під залог , а розстрілюють. Нам також не варто віддавати корупціонерів під залог. Хай видають своїх подільників, своїх босів. Тут треба зробити ще багато у діючому законодавстві багато, що пов’язано з судами. І тут від президента багато чого залежить. Я думаю, що сама судова система може пройти самоочищення, але судовій системі треба допомогти не тільки суспільним контролем, але й дати право судової гілки влади, або вона поки що знаходиться під виконавчою владою. Одна влада узурпувала іншу. Це не дає розвитку демократії. Я впевнений, що у судах є велика кількість тих, які не орієнтується на Порошенка, на телефонне право і цю люстраційну-атестаційну систему треба продовжити, але створивши належні умови для формування нового складу нової судової системи України. Треба переглянути закон про статус суддів. Я є співавтором законопроекту, який Саакашвілі використав для Грузії, коли робив судову систему. Там є багато стимулів і переваг. Наприклад, якщо ти став суддею, працював чесно, без претензій 5 років, ти можеш узяти у державному банку кредит, купити дачу, віддати сина вчитися, провести операцію дорогу. Якщо ти 25 років пропрацював чесно, то цей кредит гаситься. Якщо люди попадають у таку систему, то вони вже не працюють на босів, а на державу. Бо знають, що вони будуть жити краще. Відпадає питання взяток, неправосудних рішень. Нема сенсу це робити. Є пенсія нормальна. Цей чинник, він спрацює, бо він спрацював у Грузії. Але я ніколи не підтримаю те, щоб судді обиралися на виборах. Бо як це може бути? Що це за вибори, коли суддя один і інший каже, що я буду судити по закону. Як їх обирати? Тут одна сторона завжди програє. І як це буде. Як на вибори судді йти, якщо одна сторона програла. У США вже від цієї системи відмовляються.
Людмила Григорчук: То чи варто боротися проти підкупу? Можливо якраз цукор і стакан гречки може вирішити в Україні все.
Микола Катеринчук: Треба знати процедуру закупівлі голосів. Ви її бачили на місцевих виборах, на виборах народних депутатів України. Я хочу сказати, що ця система має наслідки шахрайських схем. От коли зараз ходять люди, обходять домівки, села і беруть паспортні дані, беруть ідентифікаційні коди, то багато випадків було раніше, коли люди ділилися цими персональними даними і використовувалися злочинцями для того, щоб брати кредити. А селяни позбавлялися землі, яку вони віддавали в оренду. Якщо у вас є підприємство, так само, це небезпечно, тому не давайте свої персональні дані нікому, ні паспорт свій, ні дитини, ні код. Персональні дані не давайте, тому що потім будете бігати по судах, по прокуратурах, і ніхто вже не допоможе. Я можу назвати безліч таких прикладів, коли люди самі ставали жертвами цієї схеми. А потім у кожного сотого були проблеми, тому що ці дані персональні вони не зникають після виборів. Вони потім використовуються, використовуються, якщо не зараз, то пізніше обов'язково шахраї куплять їх на якомусь сайті і будуть використовувати у таких схемах відомих, як телефонні дзвінки вночі, коли кажуть, що родич десь попав в аварію і вимагають винести три тисячі доларів, наприклад. Персональні дані держава наша не захищає і їх майже на всіх ринках можна купити, от у Києві на Петровці можна купити диск з списками виборців, з адресами і телефонами. Щодо підкупу виборів, то як це може бути, щоб замість ефективної політики, замість виконання своїх обіцянок, замість того, щоб цінувати життя, які поклали наші військові заради нашого щастя, нам пропонують залишити баригу при владі на другий термін, за гроші. Тому я думаю, що на шляху продажу голосів, треба розуміти, що ви можете стати жертвами махінаторів, а по-друге, ви просто продаєте своє майбутнє і потім вам жалітися на погані тарифи, не таке життя, не маєте права. Помирають на сході сьогодні люди, 110 - в минулому році загинуло, більше 760 поранених, вони вмирають за те, щоб у нашій країні було життя без олігархів, хочуть зробити життя таким, як ми хочемо, щоб ми так жили спокійно, заробляли, народжували дітей і розвивалися. Вони виконують свою роботу ризикуючи життям. Тому ми не маємо права продавати свій голос. Я вважаю, що це неприпустимо.
Слухач: Скажіть будь ласка, чи пішов на користь новий закон про розмитнення авто і як прослідкувати, куди ділись гроші і чи не можна було вирішити це питання іншим шляхом, щомісячним податком чи ще якось по-іншому .
Микола Катеринчук: Ви знаєте, що спочатку людей втягнули у кримінальну схему з власного збагачення, підсадили всіх на начебто розмитнення, але не до кінця. Потім обрубили цю схему. І всіх євробляхерів зразу записали до злочинців, до тих, хто ухиляється від сплати податків. Мені прикро, що почали зіштовхувати людей, які їздять на євробляхах, і тих, які розмитнюють в інший спосіб. Хоча ця проблема вона виглядає інакше. Чому в Грузії розмитнення машини коштує 100 євро, не важливо якої, чому в Молдові, у наших сусідів від 100 до 300 євро? Чому в Європейському Союзі будь-яку машину можна розмитнити за менші гроші? Що ми самі багаті? Чи нашим олігархам треба як можна більше грошей заробити? Це питання перезріло. Я знаю, що Анатолій Гриценко буде пропонувати єдину систему розмитнення, яка буде абсолютно відповідати Європейському рівню і без жодних зловживань. Люди, які потрапили в халепу з цими казнокрадами, їм треба дати більший термін на розмитнення, на тих умовах, які не будуть такими болючими для їх бюджету, бо вони за останні гроші купляли ці авто. Вони скористалися такою можливістю не від гарного життя, тому що така ситуація економічна у нас. Людина не може собі дозволити тут купити в Україні доступний автомобіль. Тому, я думаю, що цю політику буде переглянуто задля зручності громадян. Треба переводити всіх на загальну систему дешевого розмитнення і розуміти, що люди, які за свої кошти купляють нове авто, то вони вже сплатили з цих коштів всі податки, які вимагала держава і ці кошти не можна ще раз оподатковувати. Нашого автопрому практично не існує, а це означає, що ми всі будемо обирати іноземне авто. І єдине, що держава має зробити – це створити необхідні умови для того, щоб як можна більше нових електроавтомобілів громадяни мали можливість придбати в кредит, в розстрочку на 12 років. Просто треба перейти на чисті, відверті, прозорі правила розмитнення, які є в країнах Європейського Союзу.
Людмила Григорчук: Тарифи на газ. Політики, а особливо кандидати в президенти, зараз підкуповують виборців обіцянками знизити ціну на газ. Це звичайний піар чи справді реальні перспективи?
Микола Катеринчук: Виборці все бачать. Якщо брати соціологію, то на першому місці стає питання безпеки, тобто коли буде мир, на другому місці стоїть питання боротьби з корупцією і на третьому місці стоїть дуже близько це питання - комунальних тарифів і воно вийшло тільки тому, що у нас за останній рік тарифи збільшилися майже в тисячу разів. На деякі послуги. І далі йде зростання і люди не знають що з цим робити. Позиція Анатолія Гриценка проста – за комунальні послуги українці мають платити не більше 15 відсотків із сукупного заробітку сім’ї. До речі, вимога угоди про асоціацію - щоб все не було більше 30% сукупного доходу, як у європейських країнах. Таку систему нам треба побудувати. Зрозуміло, що багато корупції там. Ви подивіться, у нас два кандидати в президенти, які мають високий рейтинг і вони з енергетичного сектору економіки. Тимошенко і Бойко, це люди, які знаються на економічній енергетиці. Тимошенко пише на білбордах, у скільки вона зменшить вартість комунальних тарифів. А Гриценко каже про те, що питання не зменшенні вартості, а у прозорості, що треба зробити в державі для того, щоб оплата комунальних послуг були рівноцінні соціальному рівню доходів громадян. Люди не мають витрачати на комунальні тарифи все, що вони мали б витрачати на свою освіту, на бізнес, на здоров'я, на розвиток своїх дітей, бо зараз це йде все у топку олігархів, які просто збожеволіли від можливості грабувати зараз людей через комунальні тарифи.
Слухач: У мене таке запитання. В разі своєї перемоги, Гриценко планує вирішити питання продажу сільськогосподарських земель і розкажіть про ваше ставлення до Мінських домовленостей.
Микола Катеринчук: Ринок землі - це принцип верховенства права і чесні суди. Має бути проведена інвентаризація землі тобто кадастрова система має бути закінченою. Вона зараз тільки розпочалася облік землі, і по-третє ціна вартості землі має бути європейського рівня. Це не менше шести тисяч євро за гектар. Тільки тоді можна говорити про вільний ринок землі. А зараз, мені здається, потенціал наших фермерських господарств маленьких, він поки що не підтримується належним чином державою і Гриценко має таку позицію, що починати треба з кредитування переробки і таким чином ставати не сер’євим придатком Європи чи Африки, куди постачається продукція, а створювати свою продукцію і вийти на Європейський ринок, бо це самий дорогий ринок в світі. Децентралізація має дозволити місцевим громадам збільшити місцеві податки в напрямку залучення інвестицій. Кредитна політика державних банків має обслуговувати фермерські селянські господарства. Бо зараз 2 мільярда гривень дотацій виділяється на фермерські малі господарства, але їх ділять між собою три компанії, можна здогадатися які, друзі президента. Про Мінські домовленості, то, думаю, вони не мають майбутнього, вони закінчилися. Вони не забезпечили відмову від пострілів, питання звільнення наших полонених так само не вирішується. Вони закінчилися тоді, коли там з’явився Медведчук. За цими домовленостями Дебальцеве – це наша територія, але ніхто не ставить зараз жорсткі питання, що ж там роблять сепаратисти. План Гриценка, він абсолютно реалістичний, він говорить, що за п'ять років ми повернемо собі територію, так само він говорить, що йому вистачить 5 років для виконання своєї програми.
Людмила Григорчук: Сьогодні ви були у Чернівцях на території нашої психлікарні, там серйозний конфлікт, нещодавно волонтери заявили про те, що там рейдерські захоплення йде території. В облраді кажуть, що це неправда.
Микола Катеринчук: Таке враження, що волонтерів ніхто не чує, влада не чує. Хочуть прибрати територію у приватну власність. Там залишається невеличкий парк, а це наша пам'ятка архітектури. Наскільки я знаю, там реабілітаційний центр атомників. Я б радив голові обласної ради, міської ради зайти поспілкуватися з людьми, які після контузії зараз там лікуються, а також подивитися на дітей, аутистів, в інфекційне відділення. 23 тис людей стоять на обліку у цій лікарні. Якщо піднімається рука знищити це все, то всі мають розуміти, що з волонтерами з'являться в тому числі і політики, і політичні партії. Я сподіваюсь, що новий президент покладе край перерозподілу комунального майна в приватні руки. Вони просто намагаються тихенько собі урвати собі шмат території. Вони бачать, що це безнаказано пройшло, ніхто не повстає, ніхто не робить нічого. Я впевнений, що за волонтерами стануть політики. Я здивований позицією міської ради, виконуючого обов'язки мера, що він фактично на поводу йде у обласної ради. Це означає, що вони між собою домовились. Прикро зараз їхати тими дорогами. Таке враження, що тут теж була війна, бомбьожка, тому що фактично воронка на воронці, тобто таке враження, що міської влади немає. Подивіться на якість доріг мають бути гарантії, угоди,за недотримання цих угод треба просто саджати. Я знаю, що при Гриценкові будуть саджати, якщо побудували дорогу і вона розвалилася, чи з снігом зійшла через рік чи через 2-3. Навіть якщо через п'ять там буду тріщина. Вони мають виконати за свій рахунок ремонтні роботи, а не так як зараз, так як зараз, люди в жилетах там закидають землею ті ями.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter