Запрошені гості: члени виконавчого комітету Чернівецької міської ради: Наталія Фрунзе та Антоніна Бабюк
Ведуча: Людмила Григорчук
Тема розмови: робота виконкому, складні рішення та непрості задачі
Людмила Григорчук: Важкі рішення доводиться приймати членам виконкому і часто такі, які викликають негатив у більшості населення міста. Наприклад, одне з останніх рішень ваших - про підняття тарифу у тролейбусі до 3 гривень 80 копійок, три з яких платитимуть якраз пасажири, а 80 копійок – місто. І вже наступного дня після прийняття цього рішення, депутати обіцяють переглянути його і навіть хочуть скасувати. Очікували такої реакції?
Антоніна Бабюк: Десь, так. При нинішній ситуації, коли економічна ситуація є не дуже доброю, кожна гривня , кожна копійка для багатьох мешканців – це є кошти. Рішення давалося важко, ми підняли тариф лише ЧТУ, приватним перевізникам на маршрутках не підняли. ЧТУ підняли, тому що там найбільша кількість пільговиків, тролейбусне управління є комунальним підприємством, піднялася електроенергія, піднялася заробітна плата. І знаю, що це подорожчання буде не останнє. Тому що в травні був прийнятий закон про галузеву угоду, і тролейбусне управління зробили перерахунок і у них економічно обґрунтований тариф не 3 гривні 80 копійок. Були проведені громадські слухання, там було мало людей, для мене не зрозуміло, чому далі подали 3.80, якщо працівники ЖКГ говорили,що цей тариф треба буде переглядати, бо тепер економічно обґрунтованим тариф є вже 4 гривні 30 копійок. Тепер збільшиться відшкодування з бюджету.
Наталія Фрунзе: Я не голосувала за це рішення, бо не люблю, коли використовуються подвійні стандарти. Ми перевізникам відмовили у підйомі тарифу, а ЧТУ ми погодили проміжковий тариф. Я за фахом економіст, люблю цифри, а тут виходить, що економічно обґрунтований тариф вищий, ніж вони подали, 4.30 а не 3.80. Тим паче, зараз діє експеримент, в якому зменшують кількість маршруток, скорочують самі маршрути, тепер у тролейбусах мали би збільшитися кількість платних пасажирів.
Людмила Григорчук: Коли вже будуть якісь результати експерименту?
Наталія Фрунзе: Сказали, що десь вересень-жовтень.
Слухач: підняття тарифу – це неприємна новина. В мене прохання, якщо знову будете піднімати тариф до 4 гривні, то хоча б не до дня міста, щоб не зіпсувати настрій. Мене цікавить ще, якщо у європейських країнах є транспорт для соціально-незахищених верств населення, чому б у нас так не зробити? Зробити пільгові тролейбуси, по два гривні.
Антоніна Бабюк: Процедура підняття тарифів трохи затягується, бо має бути дотриманий закон про доступ до публічної інформації, мають бути проведені громадські слухання. Цей тариф, який подали на виконком, він був поданий 30.05. цей час проводили процедури. Тепер, якщо схочуть піднімати тариф, треба буде знову проходити ці процедури. Підняття чи не підняття тарифу – це компетенція виконавчого комітету, але проект рішення і розрахунки нам готує департамент ЖКГ. Нічний тролейбус, який буде курсувати вночі, його не придумали заново, він курсував, але розвозив працівників ЧТУ, тепер він буде ще й брати пасажирів. Я взагалі за те, щоб зробити безкоштовний проїзд для всіх чернівчан у тролейбусі. Це плюс 12 мільйонів для тролейбусного підприємства. Не так багато, якщо порівняти з тим, скільки ми даємо дотацій ЧТУ. В Прибалтиці є такий безкоштовний транспорт.
Наталія Фрунзе: 8 гривень для нічого тролейбусу обрали тому, що це менше, ніж для таксі, але більше, ніж звичайний тариф. Загалом, всі пільги залишаються для чернівчан. Для учнів – 1 гривня, студенти – 2 гривні, пенсіонери і всі інші пільгові категорії – безкоштовно.
Антоніна Бабюк: За 2017 рік 63 млн гривень з міського бюджету дали ЧТУ, а так би ще додалося 12 млн. Тоді менше би було проблем. Тоді з приватного транспорту, з маршруток, яким ми також даємо відшкодування по пільгових маршрутах, 20 млн гривень ми виплатили приватникам за пільговиків, тоді ми могли б передивитися ці пільгові маршрути.
Слухач: щодо нічного тролейбуса, скажіть, чи подумали ви про безпеку, адже бувають у цей час і люди підвипивши, не завжди адекватні, чи це буде безпечно для водія і кондуктора. І ще скажіть, чи відома вам ситуація з маршрутом №19. Там один автобус тільки їде, важко дістатися.
Наталія Фрунзе: Незабаром планується проведення конкурсу, у вересні місяці, думаю, що деякі маршрути поміняють своїх підприємців. Коли проводять конкурси, то там є умови, де прописано кількість автобусів, інтервал руху. Якщо порушується ці умови, має бути розірвана угода, але зараз з усіма угоди розірвані, всі їдуть по тимчасових умовах.
Антоніна Бабюк: По 19 маршруту, там мало бути два транспортних засоби, 5-6 рейсів мали здійснювати, але заявлено тільки так. Перевізники на виконкомі нам кажуть, що важко їм стало працювати через жахливий стан доріг. Маршрутки розбиваються, транспорт вони свій розбили. У нас перевізники у Чернівцях проланговують ці тимчасові угоди, кожні три місяці.
Людмила Григорчук: Їх не злякали ці розірвання угод?
Антоніна Бабюк: Перевізники – це теж чернівчани, люди, які займалися бізнесом, їх це не має лякати, це має бути обговорено в умовах конкурсу. Чітко. І відповідальність перевізника, і відповідальність міської ради. Багато у нас тепер чого не прописано. Тепер цим користуються дві сторони. Перевізники у Чернівцях одні і ті ж. Щоб зайшов хтось новий, з інших міст, нам треба зробити ідеальні дороги. Тоді ми зможемо говорити про інший тариф, це моя суб’єктивна думка. Але мають бути і умови певні, коли рухомий склад має бути оновлений.
Слухач: розкажіть про спортивний майданчик біля гімназії №1. Незрозуміла ситуація.
Наталія Фрунзе: Це болюча тема, особливо для мене. Розкажу передісторію. Це кошти з державного бюджету,які вибив для нашого міста депутат від БПП солідарність, Владислав Севрюков, у 2017 році, у вересні провели тендер, було два учасника, один з них демпінгував ціну, виграв з 800 з чимось тисяч гривень. Там була ціна близько мільйона. Зрозуміло, що той обсяг робіт він не зможе зробити за зазначені кошти. Він зробив зміни, департамент погодив, кошторис збільшив на 300 чи на 500 тисяч гривень. І вийшло набагато більше. І цей майданчик мав бути зданий наприкінці минулого року. Але він просив дозволити йому завершити до травня місяця цього року. Так не сталося. Було багато зустрічей, розмов, договір з ним розірвано, тепер напевне будуть іти судові позови. Він отримав 30% коштів. Тепер рахують, скільки він витратив. Він розбив майданчик, де проводилися лінійки святкові. Тепер треба шукати іншого підрядника. Я маю надію, що таки знайдемо іншого підрядника,бо з цим підрядником працювати вже важко. Якщо ми не освоїмо ці кошти до кінця року, то їх у нас заберуть
Антоніна Бабюк: Це біда наша, ці додаткові роботи. Оголошується тендер на виконання робіт. Підрядник якийсь подає найнижчу ціну, а потім дає зміни. Чому наш департамент дає всі 30% коштів? У законі пише, що до 30%, а департамент мав би вирішити, чи дає він аванс і скільки. Департамент дає завжди і видає максимально, 30%. У нас така історія і по дорогах, і по всьому. От як тепер довести, зробив він на 30% чи ні? Розриють, а потім кажуть, нема коштів і що з ним зробиш? Все це треба прописувати в умові договору.
Наталія Фрунзе: Мав би бути ще список недобросовісних підрядників, забудовників, які будуть на дитячих майданчиках під’їзди, бо люди приходять, просять узаконити це будівництво. А у нас працюють з такими забудовниками. Треба щось з цим робити, бо це дуже болюча тема. Мають бути чорні списки і треба дивитися, кому надають право працювати.
Слухач: Що чути за Гіпербуд ? Коли його виженуть з міста?
Антоніна Бабюк: Моя громадська діяльність почалася саме з боротьби з цим забудовником. Гіпербуд зайшов у місто, взяв 5 ділянок і по кожній з цих ділянок є проблеми. На проспекті – проблеми, на Руській, на Немирівській, зараз Головна, Рівненська. От Рівненська, 10: коли на міській землі, яка належить громаді міста, яку можна було з аукціонів продати за шалені кошти, за мільйони, заходить забудовник на землю, де вже збудований фундамент за міські кошти, дає 3,2 мільйона за фундамент, хоча на нього потратили 3,6 млн. На місці дитячого майданчика ставить ще один під’їзд і маємо проблему. Бо він здурив інвесторів, які вклали кошти, у них немає ні поштових адрес, нічого. І цей забудовник руками інвесторів, по всіх об’єктах, хоче собі узаконити усі проблеми. Я вважаю, що про ці проблеми треба говорити, щоб люди знали і вже не давали кошти цьому забудовнику. Бо забудовник іде в суди, затягує час. Треба вимагати перевірок, писати в ДАБІ.
Наталія Фрунзе: Я хочу звернутися до мешканців, щоб вони не кидалися на малі ціни, щоб вони перевіряли документи, дізнавалися інформацію про забудовника. Адже це їхні кошти, які вони вкладають, а потім не можуть залагодити ці проблеми. Нас, членів виконкому, брали в заручники, я їх розумію, як людина, що це великі кошти, вони не можуть підключити світло,газ, але поки міська рада не прийме рішення щодо Немирюка, ми не можемо нічого змінити. Прошу тому людей, щоб дізнавалися, з ким вони укладають договори, щоб потім вже таких проблем не було.
Антоніна Бабюк: Депутати на сесії наголошують, що на цього інвестора треба подавати до суду, треба контролювати будівництво, а цей інвестор що робить, він має багато дочірніх компаній: Будінвест, Хмельницькбудінвест, Гіпербуд, і ін. Всі об’єкти перекидає на ці компанії. Треба, щоб розголос ішов. Люди, коли чують про ці проблеми, то кидаються, забирають кошти, бо розуміють, що там немає жодних документів.
Слухач: Електротранспорту ціну на проїзд підняли, а от маршруткам ні. Навіть от відмова запустити маршрут 38 А стала причиною відмови перевізника від співпраці з містом взагалі. Готові до чергової розмови з перевізниками?
Наталія Фрунзе: Маршрут №38, чому ми не проголосували, він хотів повернутися до старого маршруту, але ми ж іншим не повернули старі маршрути? Ми не можемо вибірково голосувати за одного перевізника, а щодо інших - ні. Щодо економічно обґрунтованого тарифу, то як подадуть розрахунки, тоді можна буде говорити.
Антоніна Бабюк: Експерименти по маршрутах – це ноу-хау Чернівців. Це експерименти над мешканцями. Це все повноваження виконавчого комітету, а у нас все це вирішили чиновники: і щодо закорочення, і щодо зміни. Ми мали би дбати про мешканців, а не переживати за комунальне підприємство. Пріоритет мав би бути - комфорт чернівчан. Треба спілкуватися, тільки діалог має привести до конструктивного рішення. Був прес, був шантаж, як з одного, так і з іншого боку.
Наталія Фрунзе: Люди до мене зверталися про те, що 11 і 12 маршрут треба повернути, бо вони зараз платять ще більше, адже вони їдуть з пересадками. Моя думка така, якщо проводяться експерименти, то має бути достатня кількість електротранспорту, а у нас 89 тролейбусів, з них не всі можуть виїхати на маршрут. За останній рік ми закупили 27 вживаних і 4 нових тролейбуси. Цього не достатньо.
Антоніна Бабюк: Щодо 38 маршруту, то одна з основних причин, це те, що там не обладнаний залізничний переїзд, це безпека пасажирів. Це основне.
Слухач: Попри вашу активність, ще рік-два тому ніхто не знав, хто така Антоніна Бабюк. Яка у вас освіта, якого профілю, що ви так професійно розбираєтеся в усіх комунальних питаннях? де ви працювали раніше?
Антоніна Бабюк: Маю економічну освіту, я приватний підприємець, займалася бізнесом, зараз не маю вже так багато часу для цього. Багато працювала над самоосвітою.
Наталія Фрунзе: Навчатися ніколи не пізно. Я, наприклад, зараз навчаюся в академії управління, при Президентові, це моя вже третя освіта.
Людмила Григорчук: Комфортно працюється у виконкомі?
Наталія Фрунзе: Так, у нас немає політики, у нас господарка. Хоч ми є представниками партій, але ми не піднімаємо політичні питання, ми працюємо на місто, на громаду міста.
Антоніна Бабюк: Я не можу сказати, що некомфортно, бо колектив дружній, всі члени виконкому згуртовані, кваліфіковані. Пані Наталя вже сказала, що ніхто не заполітизований, а от за те, чи легко чи важко, то можу відповісти так, що якби відбувався у нас день виконкому, то ми могли б всі питання розглянути перед засіданням. У нас не було жодного разу проведений день виконкому. На жаль. Я не можу просто так натиснути кнопку «за» по всіх питаннях, якщо я не розібралася у чомусь. Тому й питаємо багато, тому й часу багато йде. Це не те що недовіра до наших чиновників, просто хочемо бути впевненими у своєму рішенні.
Людмила Григорчук: Не пошкодували, що погодилися працювати у виконкомі?
Антоніна Бабюк: Десь була розчарована, бо хотіла більше зробити, але я готова до боротьби, готова до роботи. До мене багато звертаються мешканців з скаргами, з проханнями, з своїми баченнями. Мені це подобається, спілкування з людьми.
Наталія Фрунзе: Я не шкодую, хоч може не все вдається так, як ми б хотіли. Я б хотіла, щоб наше місто процвітало, але не все від нас залежить.
Людмила Григорчук: Кількісний склад виконкому. Постійно точаться дискусії, треба вам ще когось чи ні. Вам як здається?
Наталія Фрунзе: На сьогодні вже краще. Бо тепер легше зібрати кворум. Бо раніше виходили навіть з температурою.
Антоніна Бабюк: Для мене була незрозуміла така возня з кількісним складом виконкому. Спочатку міський голова 12, потім депутати хотіли 12, міський голова передумав, хотів 18. Але чим більше членів виконкому, тим важче зібрати всіх. Я за всі ці роки не пропустила жодного засідання виконавчого комітету. Тому 7 чоловік завжди легше зібрати для кворуму. Ми тепер набагато швидше стали працювати. Адже кожна людина має свою думку щодо кожного питання.
Людмила Григорчук: Які питання є найважчими?
Антоніна Бабюк: Найважчі питання – це перерозподіл бюджету, питання оренди і невід’ємних поліпшень, підняття тарифів. Тим паче зараз виконком має визначати тариф теплокомунерего. Це завжди важко, бо за кожною гривнею чиясь важка доля. Найважче відмовляти мешканцям у переводі з дачних будиночків у житло.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter