Ілюстративне фото з відкритих джерел
Очільниця Департаменту освіти і науки Чернівецької обласної військової адміністрації Оксана Сакрієр розповіла кореспондентові Медіа агентства АСС про проблеми оплати праці учителям на Буковині. Відповідно до звернень громад, додаткових коштів для виплати заробітних плат в області потребують Герцаївська територіальна громада, Кострижівська, Путильська, Усть-Путильська та Хотинська.
Чому постала проблема та як намагаються владнати ситуацію у Департаменті освіти, розповідаємо на прикладі Хотинської громади.
Отримуйте новини в Telegram
Відомо, що станом на 1 січня 2022 року для Хотинської територіальної громади були заплановані кошти освітньої субвенції сумою 59 мільйонів 838 тисяч гривень.
Проте вже на початок 2022 року, як розповідає Оксана Сакрієр, у громаді постала додаткова потреба коштів субвенції - 6 мільйонів 987 тисяч гривень.
«Одна з причин, чому виникла нестача коштів полягає у наявності в громаді 8 малочисельних шкіл. До прикладу, на малочисельну школу максимально витрачається до 100 тисяч гривень на одну дитину, а в оптимізованій - 20 тисяч гривень. Ось тут і закладена велика різниця. Тому ми говоримо про те, що необхідно оптимізувати мережу закладів освіти. Як бачимо, малочисельна школа не є доцільною фінансово», - зазначила очільниця Департаменту освіти.
Відтак, Чернівецька ОВА 14 лютого 2022 року надіслала лист на Міністерство освіти і науки з проханням внести зміни до Формули розрахунку освітньої субвенції та за можливості виділити додатковий ресурс субвенції для Чернівецької області.
Проте надалі сума, якої не вистачало, лише збільшувалась. Як пояснює Оксана Сакрієр, після введення воєнного стану, відповідно до Постанови КМУ від 01 квітня 2022 року № 401 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» Міністерством фінансів України були скорочені видатки освітньої субвенції для розпорядників коштів на 10%.
Після цього планові асигнування для Хотинської територіальної громади на 2022 рік становили вже 53 млн 854 тис.грн, що на 5 млн 983 тис.грн менше ніж на початок року. Тобто додаткова потреба збільшилась до 12 млн 970 тис.грн.
«Гроші не забрала ОВА, не забрали територіальні громади, гроші не осіли ні в чиїх кишенях. Освітня субвенція є цільовою, головним розпорядником якої є МОН України. Її забрали на потреби держави у період воєнного стану. Сталось так, що ми вже на старті мали потребу в коштах, а потім ще 10 % зняли, тому ми вийшли на такі розрахунки», - пояснює Оксана Сакрієр.
У липні 2022 року Департамент освіти й науки ЧОВА провів робочу зустріч з представниками органів самоврядування Хотинської громади та наголосив на необхідності проведення заходів щодо перегляду надбавок та доплат педагогічним працівникам, які встановлені у граничних розмірах, приведення кількості штатних одиниць у відповідність до кошторисних призначень та здійснення оптимізації мережі закладів освіти у перспективі.
Це дало свої результати. Після проведення зазначених заходів додаткова потреба на заробітну плату педагогічним працівникам вже становить 6 млн грн, зазначила очільниця Департаменту освіти.
Для розв'язання питання коштів Департамент освіти й науки звернеться з листом до МОН з пропозиціями щодо перерозподілу видатків субвенції між обласним бюджетом, бюджетами територіальних громад (у межах видатків регіону), відповідно до Постанови КМУ від 14 січня 2015 року № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», повідомила кореспондентові МА АСС директорка Департаменту.
«Людям обов'язково виплатять заробітну плату. Наразі термін заробітної плати перенесений на початок наступного місяця, тобто за жовтень педагоги отримають зарплату у листопаді повністю.
Проте цілком проблему це не вирішує, бо є нестача коштів. Що робить Департамент?
Ми фактично з громад, де є надлишок освітньої субвенції, будемо перерозподіляти кошти відповідно до Постанови №6. Це традиційна практика, яка використовується в кінці року. Ми робимо все для того, щоб закрити бюджетний рік, щоб повністю виплатити заробітну плату».
У закладах загальної середньої освіти з низькою наповнюваністю класів відповідні місцеві ради мають покривати дефіцит коштів освітньої субвенції шляхом власних доходів, зазначають у Департаменті освіти і науки Чернівецької ОВА.
Зважаючи на це, органи місцевого самоврядування мають приймати управлінські рішення, що потребують глибокого аналізу діяльності мережі закладів освіти й цілей здійснення видатків. Це дозволить громадам акумулювати власні кошти та спрямовувати їх не на утримання приміщень, а насамперед на виплату заробітної плати педагогічним працівникам та забезпечення учням доступу до якісної освіти, оскільки утримання неефективної мережі шкіл призводить до здорожчання вартості навчання одного учня у декілька разів.
До прикладу, Хотинській громаді на перспективу, щоб їм вистачало коштів, потрібно привести у відповідність свою мережу, це ключове питання, наголошує Оксана Сакрієр:
«Розрахунок формули освітньої субвенції враховує усі нюанси й стимулює укрупнюватись. Надалі, якщо громади не оптимізують мережу закладів освіти - у них буде точно така ж проблема.
Дуже важливе стратегічне бачення громади. Хоча склалось так, що укрупнення в нас є непопулярним рішенням: люди хочуть мати школу в селі, яка дуже близько, часто не розуміють, чому школу мають закрити. Але ми говоримо не про закриття, а про оптимізацію шляхом пониження ступеня, - наголошує Оксана Сакрієр. - Ми працюємо методом переконання і окреслення стратегічної лінії. Процес децентралізації вносить свої корективи у прийняття самостійних рішень тергромадами. Голови громад мають аналізувати наперед ситуацію. Якщо вони не зробили цього раніше, їм доведеться це зробити надалі. Іншого виходу у нас немає, тому що знову й знову поставатимуть проблеми з виплатами зарплат».
Читайте також всі новини Чернівців.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами