Сучасна українська освіта все активніше впроваджує інклюзивний підхід, створюючи умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами у звичайних закладах освіти. Як реалізується цей підхід на практиці, перед якими труднощами постають педагоги та які умови створені для підтримки таких учнів - про все це спілкувалась із заступником директора з навчально-виховної роботи ліцею № 20 у Чернівцях - Аллою Кобевко, яка має 38 років педагогічного стажу.
- Скільки дітей навчається в ліцеї на інклюзивному навчанні? Та скільки зараз у ліцеї працюють асистентів вчителів інклюзивних класів?
- На інклюзивному навчанні в нас 23 діток, у 18 класах, оскільки, є класи де навчаються по двоє дітей, це дозволяє положення, якщо 2 рівень підтримки, таких дітей може бути максимум троє в класі, якщо 3 рівень підтримки може бути максимум двоє в одному класі, а 4,5 рівні - тільки по одній дитині на клас. Кожен клас забезпечений асистентом, 18 класів відповідно така ж і кількість асистентів.
Наші новини є у Facebook
- Чи забезпечена школа адаптованими посібниками, які легко читати та розуміти дітям з інклюзією ?
- Так, забезпечують деякі посібники для дітей з певними вадами, він простіший, яскравіший, використовуємо та адаптуємо під нашу навчальну програму, але не всім діткам дається вивчення. Якщо є можливість, то ми робимо все можливе, всією командою супроводу.
- Як ліцей адаптує навчальні програми для інклюзивного освітнього середовища?
- Ми адаптуємо програми, модифікуємо програми залежно від рівня підтримки і від того, що прописано у висновку. 2, 3 рівні - це тільки адаптація. Зменшення обсягу навчального матеріалу, використання більше наочності, більше роздаткового матеріалу, більше таблиць. 4, 5 рівні - ми модифікуємо залежно, від того, які предмети прописані у висновку дитини, ми спрощуємо та перероблюємо. Змінюємо, даємо найпростіше, що може дитина зробити, але є діти, які не можуть сприймати. Якщо лікарі не можуть допомогти, то і вчителі і асистенти теж безсилі.
- Чи пройшли педагогічні працівники програми підвищення кваліфікації для роботи в умовах інклюзивної освіти?
- Ми не маємо спеціальної освіти працюючи з цими дітьми. Але в нас є спеціалізовані дефектологи та психологи, які проводять корекційно-розвиткові заняття. Вчителі і асистенти проходять курси, курсову підготовку, підвищення кваліфікації, але спеціальної освіти, основи немає. Якщо дитина сприймає це одне, але якщо потрібно глибше знання - це більше робота медицини, батьків і цим діткам потрібна школа спеціалізована, та відповідний персонал, відповідне обладнання і там відповідно надають ті послуги, які дитина може осягнути по своєму рівню розвитку.
- Чи забезпечують дітей з особливими освітніми потребами, безплатним харчуванням упродовж усього періоду навчання, як зазначено в законі про організацію інклюзивного навчання?
- Так, всі дітки забезпечені безкоштовним харчуванням, забезпечені на весь навчальний рік на підставі наказу нашого ліцею про організацію інклюзивного навчання.
- Чи обладнана в школі так звана «ресурсна кімната», призначена для розвитку учнів з особливими освітніми потребами для психологічного розвантаження або ж додаткових занять?
- Так, в ліцеї обладнана ресурсна кімната, і кабінет лікувальної фізкультури. Ресурсна кімната використовується для надання корекційно-розвиткових послуг, для занять з психологом, а також з дефектологом за потреби. А також, що б зняти напругу, психологічно розвантажитися навіть під час уроків, тому що, не всі діти можуть витримати тривалість уроку ,або ж всі уроки підряд. Є різні дітки, з різними потребами, тому, якщо бачать, що дитина не може сприймати, асистент виводить її в ресурсну кімнату для психологічного розвантаження. В кімнаті є і технічне забезпечення, і обладнання, колона з бульбашками, зоряне небо, сухий басейн з кольоровими кульками, кольорова дошка, сухий кольоровий душ зі стрічками. Більшість ми отримали від держави, але є й такі речі, що й оформили самостійно, своїми руками.
Медіа агентство АСС є в Instagram
- Чи залучаються додатково фахівці для психолого-педагогічних послуг?
- Відповідно до висновку інклюзивно ресурсного центру, дітям прописані корекційно-розвиткові заняття: це заняття з психологом, з логопедом і з дефектологом, а також з фахівцем з лікувальної фізкультури. На жаль, ми не можемо забезпечити всіма корекційно-розвитковими послугами, тому що бракує спеціалістів, але такі заняття як: загальний розвиток, заняття з психологом - в нас забезпечені всі. Залучений психолог, логопед, який закріплений за ліцеєм, соціальний педагог і асистенти, вчителі, які мають спеціалізацію та лише декілька годин з дефектологом, які можемо надати. Що можемо, те своїми силами надаємо.
- Чи забезпечують органи влади, органи місцевого самоврядування належне фінансування методичних та матеріально-технічних вимог вашого закладу освіти?
- У нас є доплата за роботу в інклюзивному класі, 20% отримають всі педагоги, які працюють: і вчителі, і асистент, і корекційно-розвиткові заняття також оплачуються, але є проблема у системі виплати, і проблема у мізерній оплаті саме для корекційно-розвиткових занять. А все інше, ресурсна кімната, кабінет ЛФК, технічне забезпечення, підручники замовляємо відповідно потребам дітей, це забезпечується. Але в період повномасштабного вторгнення, трішки скоротилось фінансування.
- Чи доводилось поставати перед труднощами у формуванні інклюзивного навчання ?
- Проблемою є те, що дітям складно. Ми розуміємо всі особливості, але має бути диференціація. Також є проблемою забезпечення фахової підготовки, спеціалізації і все ж таки, що не можуть усі дітки навчатись на інклюзії.
Авторка матеріалу - студентка 4 курсу, Ірина Світан
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами