Оксана Сакрієр стала директоркою Департаменту освіти і науки Чернівецької обласної військової адміністрації у січні 2022 року. Уже під керівництвом Оксани Сакрієр освіта пройшла трансформацію, зосереджену на модернізації та створенні безпечного, інклюзивного простору. Активно впроваджується реформа старшої профільної школи.
Наші новини є у Facebook
Через війну оновлено інфраструктуру шкіл: облаштовано укриття, запроваджено посади офіцерів безпеки та гнучкі графіки навчання з урахуванням блекаутів. Для підтримки педагогів проводяться тренінги та вебінари, а студенти ВНЗ отримали можливість навчатися з серпня. Реформи освітньої галузі супроводжуються дотриманням прав національних меншин та відповідністю європейським стандартам. Ключовий акцент - безпека, рівні можливості та якості освіти навіть у складних умовах.
- Які конкретні кроки зараз ухвалює Департамент освіти і науки для впровадження інклюзивної освіти на регіональному рівні?
- В області інклюзивне навчання організовується з 2011 року, тоді інклюзивним навчанням було охоплено 35 учнів з особливими освітніми потребами у 18 закладах освіти, 24 класах.
У 2024/2025 н. р. інклюзивне навчання організоване для 1681 дитини з особливими освітніми потребами, які навчаються у 279 ЗЗСО, 1351 класі. Інклюзивне виховання організоване у 166 закладах дошкільної освіти області для 592 дітей з особливими освітніми потребами. У 2024/2025 н. р. збільшилося охоплення дітей з особливими освітніми потребами інклюзивним навчанням на 26% у порівняні з минулим роком.
Здійснюється зарахування дітей до закладів позашкільної освіти. У цьому році забезпечено навчання 105 дітей з особливими освітніми потребами у гуртках позашкілля.
Здійснюється впровадження послуги супроводу під час інклюзивного навчання. Уже працюють 23 асистенти учнів та дітей у Чернівецькій, Новодністровській, Вижницькій, Вашківецькій, Неполоковецькій, Лівинецькій, Недобоївській, Кам’янській, Волоківській територіальних громадах.
Відповідно до чинних нормативів у Чернівецькій області функціонують 18 Інклюзивно-ресурсних центрів. На базі Кіцманського ІРЦ відкрито послугу денного догляду для дітей з інвалідністю (там перебувають 9 дітей, з них 1 дитина дошкільного віку).
- Як реалізується фінансування та матеріально-технічне забезпечення інклюзивної освіти в навчальних закладах?
- Упродовж 8 років поспіль в області здійснюється фінансова підтримка дітей з особливими освітніми потребами. У 2024 році обсяг субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, з урахуванням змін, складав 14 285,5 тис. грн, що спрямовані на оплату проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг), придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку (в тому числі видатки розвитку). У 2025 році такий обсяг субвенції складає 11 878,4 тис. гривень.
Коштом субвенції виділеної на підтримку дітей з особливими освітніми потребами спрямованої на придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку закладами освіти, оснащено 155 ресурсних кімнат для проведення групових психолого-педагогічних занять з дітьми з особливими освітніми потребами, з них 15 облаштовано за період червня-грудня 2024 року.
У 2024 році Чернівецька область увійшла до п’ятірки кращих з використання коштів зазначеної субвенції.
Отримуйте новини в Telegram
- Яка підтримка надається педагогам та асистентам для підвищення їхньої кваліфікації у сфері інклюзивної освіти?
- З метою забезпечення кваліфікованої допомоги у засвоєнні навчального матеріалу учнями з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах всього по області працює 1346 асистентів вчителя та 16 асистентів учня. А також 384 асистенти вихователя та 4 асистенти дитини у закладах дошкільної освіти.
Підтримка педагогів здійснюється шляхом участі у заходах формальної (курси підвищення кваліфікації, курси за вибором), неформальної (вебінари, нетворкінги, дайджести, методичні практикуми, тренінги) та інформальної (самоосвіта) освіти, які забезпечують фахівці ресурсного центру з підтримки інклюзивної освіти ІППОЧО.
- Що, на вашу думку, може сприяти кращій соціальній інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в загальному освітньому середовищі?
- У першу чергу, це створення умов у закладі освіти для навчання дитини з урахуванням індивідуальної програми розвитку, та забезпечення підтримки дитини педагогами.
- Як здійснюється моніторинг ефективності інклюзивної освіти та які показники використовуються для її оцінки?
- Показниками є компоненти підтримки відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах освіти: облаштування освітнього середовища; фінансове забезпечення; формування індивідуальної освітньої траєкторії; забезпечення допоміжними засобами для навчання.
Ключовим є формування індивідуальної освітньої траєкторії, що передбачає створення у закладі команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
Надання послуг асистентом вчителя і, за потреби, послуг асистентом дитини;
Розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану (за потреби);
Надання додаткових корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг;
Можливості адаптації або модифікації освітніх програм;
Підтримка учасників освітнього процесу фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів.
- Як визначаються заклади, які готові до впровадження інклюзивної освіти?
- Відповідно до законодавства, усі заклади освіти мають зарахувати дитину з особливими освітніми потребами на підставі заяв батьків та висновків ІРЦ. За наявності такої дитини у закладі, керівник зобов’язаний створити умови у закладі освіти з урахуванням потреб дитини.
Чернівецька область демонструє значний прогрес у інклюзивній освіті: зростає кількість дітей із ООП, які навчаються разом з однолітками у закладах освіти, розширюється мережа підтримки.
Головне - продовжувати розвивати інфраструктуру та підвищувати кваліфікацію педагогів, щоб кожна дитина отримала рівні можливості для розвитку.
Авторка матеріалу - студентка 4 курсу, Ірина Світан
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами