Запрошений гість: керівник управління контролю за благоустроєм Чернівців Ярослав Кушнірик.
Ведучий: Максим Козменко.
Максим Козменко: Попередній керівник інспекції з благоустрою Сергій Обшанський казав, що його слово – кремєнь. Ваше слово з чого зроблене?
Ярослав Кушнірик: Моє слово зроблене з мого слова, я стараюся поменше обіцяти, а відносно того, наскільки дотримуюся цього слова, то це можуть більше оцінити наші мешканці. Ми періодично публікуємо звіти раз у тиждень, що робило управління, на кого склали протоколи і за що, кому дали попередження. Ми працюємо досить прозоро. Всі можуть побачити, хто є головними порушниками.
Максим Козменко: Інспекція з благоустрою працює немало часу. Але є ще питань багато про новий відділ, який створений нещодавно. Роз’ясніть, що ж це за управління. Які обов’язки, яку роботу повинні виконувати працівники управління.
Ярослав Кушнірик: Наше управління складається з двох інспекцій: благоустрою і паркування. Інспекція з благоустрою здійснює контроль за тим, як дотримуються закону про благоустрій, попереджають порушників, накладають на них стягнення складанням протоколів, які направляються на комісію, де вже вирішують розмір штрафу. Вносять пропозиції до нормативних документів, щоб удосконалити роботу. Багато роботи щодо попередження порушень. Є речі, за які складається зразу протокол без ніяких попередження, а є такі речі, що спочатку мешканцям пояснюють, що це не можна робити і чому.
Максим Козменко: З ким співпрацюєте найтісніше?
Ярослав Кушнірик: Ми маємо власну сторінку у Фейсбуці, щоб оперативно всі користувачі соцмереж могли отримати всю необхідну інформацію. Це дієво виходить, і зручно, і оперативно. Щодо правоохоронних органів, то ми разом з патрульною поліцією плідно попрацювали останній тиждень. У нас звикли у місті перевозити сипучі матеріали не накриваючи їх брезентом, машина зупиняється на світлофорі, смикається при старті руху і весь пісок чи гравій висипається на дорогу. Провели декілька рейдів, складено 10 протоколів на порушників. Інформація дуже швидко розлітається сере тих, хто возить матеріали такі, бо кількість порушників відразу стало менше. Адже 1700 гривень платити не хочеться, тому купують тент і все.
Слухач: якщо зрівняти інші міста, обласні центри, вам не здається, що у нас недостатньо фонтанів? Що робите, щоб ті, що є працювали і чи можна додати ще фонтанів?
Ярослав Кушнірик: Те, що мало у нас фонтанів, гостро відчувається саме у таку спеку. Ми не відповідаємо за фонтани, за них відповідає департамент ЖКГ. Недіючий фонтан на площі Святої Марії буде повністю реконструюватися. Він був зроблений за такою технологією, що його складно ремонтувати. Будемо міняти повністю механізми, є вже проектно-кошторисна документація. Має бути лише рішення про виділення коштів і там буде новий фонтан. Поки що в міській раді лише є план відновлення цього фонтану. Якихось проектів про будівництво нових фонтанів немає.
Максим Козменко: У фонтанах у таку спеку містяни люблять купатися.
Ярослав Кушнірик: На Центральній площі виставляють оприскувач,там краще отримати душ освіжаючий. Але дітлахи лізуть у фонтан і це не лише у Чернівцях, але й у Києві, і у інших містах України.
Максим Козменко: Чи йдете ви за трендом сучасності, може ще створите сторінку у інших соцмережах?
Ярослав Кушнірик: Поки що ні. У Чернівцях найбільше поширений Фейсбук, тому бачимо реальний результат саме там. Окрім того є групи різні, де люди виставляють фото з порушеннями, тегають мене і я відразу ж реагую. Направляю інспектора, який закріплений за певним районом.
Максим Козменко: Так, раніше, попереднього керівника любити позначали у ФБ . Ви готові до цього?
Ярослав Кушнірик: Я розумів, якщо я йду на цю роботу і на таку посаду, то треба виконувати її і не всі будуть любити , будуть і образи. Я про це знав і тому готовий до всього: і до критики, і до коментарів різних.
Слухач: У інших містах є певні родзинки, коли висаджують квіти на площах, зацікавлюють туристів сакурами в Ужгороді, Київ – каштанами. У нас такої родзинки немає. Що робиться для того, щоб у нас теж таке щось цікаве було?
Ярослав Кушнірик: Дійсно, у нас місто не може поділитися родзинками зелених насаджень, хоча у нас є і сакури, які на площі Філармонії гарно цвітуть, також на вулиці Головній. У нас є багато квітів. Але ми не можемо сказати, що у нас є якийсь вид дерев чи квітів, який унікальний тільки для Чернівців. Трест зеленого господарства садить те, до чого ми вже звикли. Хотілося б щось змінити, але немає такої пропозиції, яка була б такою бомбезною, щоб ми були впевнені, що ми цим прославимося. Садимо те, що приживається. Багато дерев хворіють, їх треба вчасно заміняти,щоб дерева не падали від вітру.
Максим Козменко:У місті не вистачає сміттєвих баків. Треба нести сміття досить далеко. Реально поставити урни біля кожного пішохідного переходу?
Ярослав Кушнірик: Потрібно зробити це і це не є нереально. Це потрібно, бо порядку не буде. Традиційно повелося, що у нас всі урни були досить невеликого об’єму, може раніше сміття було менше, але якщо порівняти з тим, як це організовано за кордоном, то там урни об’ємні. А у нас поставили навіть нові урни, 2 роки назад, але вони досить маленькі. До обіду вже заповнені, і потім сміття з них випадає. Ми будемо давати пропозиції, щоб замінити урни в місті великого об’єму. Традиційно за кордоном зараз почали робити так, що ставлять спарені урни. Одна частина для загального сміття, побутового, а в іншому – вторсировина. Люди викидають туди пластик, папір, метал, скло. Це найкращий варіант. Я думаю, що в місті з’являються кошти, щоб ми це зробили.
Максим Козменко: До прикладу, у наших сусідів, у Львові, через кожні 50 метрів є великі чавунні урни.
Ярослав Кушнірик: Це треба зробити і в Чернівцях. Про форму ми можемо довго дискутувати. Те, що в нас урни традиційно невеличкі, потрібно поміняти.
Максим Козменко: А як?
Ярослав Кушнірик: Визначитися з тим, що ми купуємо лише об’ємні, виділити на це кошти, закупити і поставити. Іншого шляху немає. Крім того наша інспекція контролює та попереджує всіх власників торгівельних закладів, що вони зобов’язані біля свого входу мати відповідну урну. Не поставити якийсь ящик чи картонну коробку, а саме урну, щоб відвідувачі могли викинути туди сміття.
Максим Козменко: А про контроль. Ось те, що до обіду урни вже наповнюються, це проблеми того, що вчасно не вивозиться, чи дійсно в об’ємні урн?
Ярослав Кушнірик: Дивіться, в нас ті компанії, які вивозять сміття, це «Альтфатер» і «Спецкомунтранс», вони мають поставити достатню кількість контейнерів для того, щоб сміття було вивезене. Тобто є конкретний розрахунок. Плюс до того додається 25% на рівномірність накопичення. І мають стояти контейнери. У нас було багато проблем з тим, що не вичищалися контейнерні майданчики зранку. Тобто приїхали вночі, вивезли переповнені контейнери, а багато того, що не вмістилося в контейнери, залишилося. Зранку прийшли двірники, те, що залишилося, вклали назад до контейнерів і на 30% вони знову стали наповненими. Мешканці приносять сміття. І знову переповнені контейнери із надлишками. Виходить замкнене коло. Наші інспектори провели рейд, попередили, склали протокол, який направили на адмінкомісію. Зранку інспектори контролюють в якому стані надавачі послуг по вивезенню сміття залишають контейнерні майданчики. І, якщо ви помітили, за останні два дні ситуація в нас покращилася. Я говорю про побутове сміття. На жаль, дуже багато проблем у нас є з негабаритним сміттям, це гілки, з порушниками, які вивозять будівельне сміття, і тими, хто ввозить до міста з інших населених пунктів. Люди доїжджають на роботу і в найближчий контейнер викидають мішки зі сміттям. Ми подали на розгляд про виділення коштів на відеокамери. Я думаю, що кошти ці знайдуть і ми обладнаємо саме проблемні ці ділянки відеокамерами, щоб можна було притягнути до відповідальності порушників.
Максим Козменко: У правилах благоустрою Чернівців вказано, що складування на вулицях міста будівельного та побутового сміття заборонене. Тоді питання, яке вимагає роз’яснення. Людям, які в себе вдома роблять ремонт, і потрібно викинути будівельне сміття. То що їм робити, куди вивозити чи до кого звертатися за допомогою?
Ярослав Кушнірик: Люди мають змогу звернутися або в свій ЖРЕП, в свою управлінську компанію, яка надає послуги, і це прописано в правилах, що ти маєш домовитися, щоб тобі це все вивозили. Або ж люди можуть звернутися у ті компанії, які вивозять сміття. Впринципі ЖРЕП залюбки все це зробить, за окремі кошти все ваше сміття буде вивезене.
Максим Козменко: ЖРЕП за кошти залюбки зробить, це точно.
Ярослав Кушнірик: А інакше не буде. Люди повинні зрозуміти, що безкоштовно ніхто нічого вивозити не буде. Ніхто не захоче надавати послугу просто так, якщо не буде відшкодування. Так у всьому світі, потрібно це зрозуміти. Чистота вимагає фінансування.
Максим Козменко: Це правда. Давайте повернемося до діяльності інспекції з благоустрою. Ганяти продавців з тротуарів, це є обов’язком інспекторів?
Ярослав Кушнірик: Ні. Стихійна торгівля не входить у повноваження нашого управління. В нас лише 152 стаття, це «порушення правил благоустрою», це зовсім інша стаття нашого кодексу. Реальні важелі є лише в поліції. Єдине, ця справа досить марудна. І не завжди поліція хоче нею займатися. Адже штраф набагато менший за той час, скільки вони витрачають на це порушення, відволікаючись від інших проблем. Але ми готові допомагати. І є розпорядження про створення робочих груп. І в кожній робочій групі є представники нашого управління. І коли поліція буде готова до здійснення таких рейдів, то ми будемо допомагати. Тому що ми так само можемо накладати штраф не за торгівлю, а за засмічення, якщо там буде затримана людина. І буде покарана по лінії поліції за вуличну торгівлю, а також, якщо буде засмічення, ще й за це.
Максим Козменко: На Вашу думку, стихійну торгівлю взагалі реально в нас подолати?
Ярослав Кушнірик: Вона в нас буде до тих пір, поки люди будуть купувати те, що лежить на тротуарах. От і все. Поки люди не стануть себе поважати і поки люди не задумаються про те, як я можу купувати те, що лежить на пекучому тротуарі. Якщо люди погоджуються з тим, що вони заслуговують на те, аби купувати товар з тротуару з пилюкою, болотом, а не піти на ринок зокрема за натуральними продуктами. На ринках є лабораторії, які перевіряють продукцію. І навіть якщо з людиною щось станеться, то як мінімум, вона може звернутися по відшкодування. Але якщо ти купуєш з пластикової пляшки, яка невідомо де була, із невідомою речовиною, то що казати. Це тільки має бути зміна в свідомості наших людей. Як тільки ми перестанемо це купувати, тоді стихійна торгівля відімре.
Максим Козменко: А штрафами можливо вирівняти цю ситуацію?
Ярослав Кушнірик: Можливо і штрафами. Просто тоді поліції треба буде більше з цим боротися і докладати більше зусиль. Але дешевший шлях, це просто поміняти свідомість і цього не купувати. В світі, багато хто скаже, є блошині ринки. Проте блошині ринки – це не торгівля продуктами на асфальті в пилюці. Там на цих блошиних ринках збираються люди, які продають якісь вживані речі чи антикваріат, тобто воно там організовано. Після себе там люди залишають чистоту.
Максим Козменко: Щодо блошиних ринків, у нас популярне місце біля Руського мосту. Там дійсно є цікаві речі, і там збираються вихідними днями ентузіасти тієї справи. Але також є осередок блошиного ринку по вулиці Героїв Майдану, між ринком і в напрямку до Садової. Чи виникала ідея об’єднати ринки, або ж вплинути на продавців, аби вони не стояли там на тротуарі?
Ярослав Кушнірик: Це все можна зробити. Але, як я вже казав, це може зробити тільки поліція. Питання ж не в тому, щоб формально прийняти рішення, аби управління благоустрою цим займалося. Згідно нашого законодавства, затримати людину і вимагати в неї документи може тільки працівник поліції. Все. Тому така ситуація.
Максим Козменко: Щодо МАФів. Чи є сьогодні в Чернівцях ще проблема з ними.
Ярослав Кушнірик: Проблема є. Якщо це стосується, аби накладати стягнення, тобто писати протоколи і відправляти на адмінкомісію за встановлення самовільних МАФів, це наша робота, наше управління. Але після того, як складений протокол, власника оштрафували, однак він МАФ не забрав, то наше управління не може самостійно нічого зробити. Є одне рішення виконавчого комітету, є така комісія, яка приймала комісія про знесення. Так було багато МАФів знесено, однак згодом почалося затягування, і було опубліковано нові проекти рішення для вдосконалення цієї роботи. Я думаю, що після прийняття цього рішення виконавчим комітетом, справа рухнеться. Потрібно буде лишень розробити механізм, як буде відбуватися демонтаж цих самовільних МАФів. Але законодавство в цьому плані є і з ними можна боротися. Щодо нашого управління, то ми можемо виписати тільки штраф.
Максим Козменко: Ще попередній керівник інспекції розпочав боротьбу із «вивісковою» хворобою, із тими вивісками, які не відповідають стандартам і естетично вони псують обличчя нашого міста. Як триває ситуація із боротьбою з «вивісковою» хворобою зараз?
Ярослав Кушнірик: Дійсно, багато було зроблено. Зараз основні сили управління направлено на санітарний стан. Це теж потрібно робити. Однак завдань в управлінні дуже багато, і сил поки що на все не вистачає. На початку передачі Ви запитали, чим ми в основному займаємось, наші пріоритети, на сьогоднішній день наш основний пріоритет – це санітарний стан. Якщо подивитися по статистиці, яку ми публікуємо про те, на що ми склали протоколи, то, так, там є і про вивіски невідповідні. Але основна маса протоколів саме за порушення санітарного стану, а саме за машини, які перевозять сипучі речовини без тентів, за не прибирання прибудинкової частини дороги, за не прибирання на контейнерних майданчиках, стихійні смітники. Тобто те, що найбільше турбує наших городян. Прийде час, доберемося і до вивісок. Просто зараз в пріоритет, особливо в таку спеку, це санітарний стан. У нас працівники виходять з 8 години ранку і перевіряють, чи вчасно вивезене сміття.
Максим Козменко: А взагалі часто приходять від мешканців повідомлення про незадовільні стани? Протягом дня скільки може бути?
Ярослав Кушнірик: Не можу сказати, що дуже багато, але два-три повідомлення є. важко казати, чи багато це чи мало, це більше говорить про небайдужість. Працівників управління 90% свого часу проводять на своїй території, вони все бачать і самі заходять в гості до порушників. Хто читав правила, той знає, що люди відповідають не тільки за свою територію власну чи орендовану, але й за прилеглу територію. Це зазвичай 20 метрів по периметру, за виключенням трансформаторних підстанцій та заправочних станцій. Тому будь-який об’єкт несе відповідальність за все, що відбувається по периметру в 20 метрів. А якщо торговий об’єкт продає якийсь товар, що має характерне забруднення, то відповідає по всій території забруднення. Умовно кажучи, продаєш в якійсь паперовій обгортці щось, і потім з’являється відповідне сміття на території, то ти маєш його прибрати. Це стосується не тільки торговий великих об’єктів чи того, що відбувається в центрі міста, але й вся приватна забудова відповідає за те, що робиться по периметру. Тротуар біля паркану – це також зона твоєї відповідальності.
Максим Козменко: Тобто ми дійсно повинні самі відповідати за свою територію.
Ярослав Кушнірик: А це в усьому світі так!
Максим Козменко: Так, нам потрібно це нарешті усвідомити.
Максим Козменко: Хочу, щоб ми зачепили не менш критичну тему, це тему паркування. У нас є проблема із недобросовісними водіями, які ,поспішаючи, залишають машину. Розкажіть, чи з ними проводиться робота? І чи це є вашою компетенцією?
Ярослав Кушнірик: Так, з минулого року це вже є нашою компетенцією. Тому пройшла реорганізація. Якщо у нас раніше була інспекція з благоустрою, то тепер – управління по контролю за благоустроєм. І це управління складається з двох інспекцій: інспекції благоустрою та інспекції паркування. На жаль, у нас інспекція з паркування ще не працює за банальної причини – відсутність кадрів. Вже двічі проводився конкурс, потенційні працівники були, конкурс проходили, але конкурсна комісія поки що жодного претендента не подала як рекомендованого працівника. Справа в тому, що працівники цієї інспекції паркування мають більше владних повноважень, ніж працівники з благоустрою. Якщо інспектор з благоустрою складає протокол, який надсилає на адміністративну комісію, яка вже вирішує в якій мірі карати порушника. Що стосується інспекції з паркування, то тут законодавством надані такі самі повноваження, як і в працівника поліції. Тобто постанова про штраф складається одразу інспектором. Тобто над ним уже немає адміністративної комісії, і він сам вирішує карати чи не карати. Відповідно є вимоги по досвіду роботи. І ще ніхто не пройшов конкурсну комісію міської ради. Оголошений третій конкурс. Запрошую всіх бажаючих долучитися, хоча розумію, що справа важка. Але без цього не буде порядку. Ми вже спілкувалися з працівниками відповідного підрозділу Львова, у них з минулого року працює інспекція з паркування. Вже дуже багато в них зроблено. По-перше, багато коштів від штрафів надійшло в міський бюджет, по-друге, там реально навели порядок. Тому що патрульна поліція не встигає за цим всім, а повноваження в інспекторів такі ж самі. Якщо порушник є на місці, складається на нього, немає – не потрібно ні за ким ходити, шукати. Цей інспектор матиме доступ до бази даних і складатиме постанову на власника транспортного засобу. Якщо це євробляха, то на того, хто ввіз його в Україну. Тобто дуже широкі повноваження майбутніх інспекторів.
Максим Козменко: Уточнююче питання. Тобто інспекція з контролю за благоустроєм не буде тільки контролюючим органом, але пізніше буде й каральним?
Ярослав Кушнірик: Дивіться, інспекція з благоустрою тільки й є інспекцією. Наше управління складається з двох інспекцій, просто друга, з паркування, ще не працює. Справа в тому, що інспектор з паркування так само прийматиме рішення. Якщо порушення не важке і порушник щиро перепрошує й забирає машину, тому й потрібно вибрати таких людей, які зможуть зробити правильний вибір. А не лише всіх карати, якщо можна обійтися попередженням.
Максим Козменко: Нам пишуть чернівчани про дуже зарослі травами деякі місця в Чернівцях. У вас на сторінці в фейсбук розміщено 40 положень про різні порушення різним підприємствам за те, що в них не впорядкована територія. Якщо людина, чи установа одного разу не зреагувала, її штрафують. То буде накладатися штраф доти, поки вона не зреагує?
Ярослав Кушнірик: Якщо, наприклад, підприємство зобов’язане кожного дня прибирати тротуар, але якщо він сьогодні не прибраний, підприємство може отримати штраф, якщо завтра не буде прибраний – теж. Відносно штрафів за непокоси, там є графіки, коли вони мають косити. Управління теж має важелі, ми караємо і тим, що складаємо протоколи, ми звертаємося в департамент ЖКГ у випадках, якщо не зроблені роботи, вказуємо, і відповідно тоді вже з бюджету департамент не має оплачувати за цей вид робіт. Це досить болісно. Я був на прямому ефірі на одному каналі і вони брали інтерв’ю в одного керівника підприємства, яке отримало вже два чи три протоколи, і вони запустили в ефір його коментар з цього приводу. Він розказував, як тяжко їм, немає людей, а управління карає, вимагає сплачувати кошти. Я відповідав так, і відповідаю всьому місту, річ у тім, що інспекція з благоустрою не може складатися з білих і пухнастих інспекторів, які будуть гладити по голівці і казати «Аяяяй!». Тобто наше завдання, щоб місто було чисте. І ми не можемо вислуховувати про проблеми того чи іншого керівника, тому що він ішов на конкурс, подав інформацію про повний штат людей, він брав на себе ці зобов’язання, він підписався під договором на цю суму, що він не отримує, під кошторисом, де написано, що він має прибирати територію кожного дня, що він має здійснити чотири покоси за сезон. Або в когось зазначено – по мірі необхідності. Але якщо хтось не дотримує умов, то отримує покарання і не отримує гроші. Іншого не може бути. Якщо ми почнемо вислуховувати про проблеми керівників, то в нас ніколи не буде порядку в місті. Я знаю, що багато хто ображається, особливо ті, хто потрапляє в списки порушників, але, на жаль, іншого шляху немає. Інспекція не може працювати інакше. Ми не можемо міняти політику під ті чи інші проблеми підприємств, які отримують кошти з держбюджету.
Максим Козменко: Доречі, бачив у списку попередження Патрульній поліції за невпорядковану територію.
Ярослав Кушнірик: Так, там попередження. У нас чітко прописано, що ми притягуємо до відповідальності всі структури, незалежно від форми власності. Якщо інспектор не дасть попередження, або не складе протокол на серйозне порушення, то тоді будуть вже питання до інспектора. За що ж він гроші з бюджету отримує? Тому хай вибачають ті, кого вже притягнули і ті, кого ще притягнуть до відповідальності. Прошу з розумінням відноситися.
Максим Козменко: До слова, скільки працівників в інспекції?
Ярослав Кушнірик: Управління складається по штату з 24 чоловік. Але в нас є одна незаповнена вакансія інспектора з благоустрою. Ми подали, щоб оголосили конкурс. І ще є чотири вакансії інспекторів з паркування. Начальник і три інспектори.
Максим Козменко: А не замало?
Ярослав Кушнірик: Звичайно, замало, порівнюючи з потребою. Але враховуючи ситуацію, що ми не можемо поки що вкомплектувати той штат, який нам затверджений, то говорити про збільшення наразі не доводиться.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами