Перший рік у школі - важливий етап у житті дитини, який може вплинути на її подальший розвиток та ставлення до навчання. Утім, не всі батьки знають, як правильно підготувати своїх малюків до нового етапу в житті. Психолог Оксана Гомель поділилася рекомендаціями, які допоможуть зробити цей перехід легшим та менш стресовим для дитини. Про це пише Медіа агентство АСС з посиланням на УНН.
«Зазвичай діти люблять йти в школу, бо для них це щось нове, етап дорослішання. Більшість це захоплює, звісно ж, є і винятки. Діти, у яких немає звички прагнути до нових знань і навичок, бояться школи, адже вони не розуміють, що таке "школа", що там потрібно робити, і цінності знань вони не мають», - каже Гомель.
Психолог зазначила, що відсутність бажання навчатися часто походить від батьків, які повністю перекладають відповідальність за освіту на вчителів та школу. Діти, яких не навчили любові до навчання та відкриття нового, які не бачили прикладу з боку батьків, що це цікаво та легко, починають боятися школи. Важливо навчати дитину любити пізнавати нове з раннього віку, і основою цього процесу повинен стати особистий приклад батьків.
«Якщо батьки не читають, то чому дитину змушують читати? Навіть, якщо хтось один із сім’ї покаже дитині, що читання - це цікаво, буде результат, бо вони будуть імітувати поведінку дорослого. І обов’язково дитину потрібно за це хвалити, адже ви хвалите саме її прагнення», - додає вона.
«У першому класі домашнього завдання немає, але я б радила привчати дитину витрачати 1-1,5 години на будь-яку роботу. Наприклад, на малювання. Неважливо, що саме це буде, але дитина має звикнути до того, що певний час вона повинна зосереджуватися на якійсь справі», - каже психолог.
Якщо займатися цим постійно, то за рік у дитини точно сформується корисна звичка, і вона вже буде підготовлена до домашнього завдання у другому класі.
Психолог також підкреслює, що після школи дитині обов'язково потрібно відпочити, провести час із сім'єю та зайнятися тим, що їй до вподоби, протягом приблизно 1-2 години.
«Не потрібно перекладати усю відповідальність на школу. Якщо батьки не займалися з дитиною до того, то їхня дитина може відставати від своїх однокласників, що спричинить додатковий дискомфорт. У такому випадку може навіть впасти самооцінка дитини, і після того вона точно не буде прагнути вчитися», - додає вона.
Психолог наголошує, що основна задача школи – це не вивчити усе, що дають, а вміти шукати та обробляти інформацію, критично мислити, уміти ставити мету та досягати її.
Також психолог згадує і про мотивацію, що також є важливим елементом досягнення успіху та уникнення невдач. Вона може проявлятися по-різному:
Діти, які прагнуть уникнути покарань, часто можуть брехати, не зізнаватися дорослим у своїх помилках або ховати щоденники. Вони часто не вірять у свої сили, не бачать потреби в досягненні успіху. Для таких дітей важливо створювати середовище що підтримує, де підкреслюється можливість виправлення помилок, а не карається їхнє виявлення.
Інша категорія дітей прагне досягти високих результатів, роблячи все можливе для цього. Однак, недостатній результат може викликати у них сильний стрес або страх перед поразкою. З такими дітьми важливо підкреслювати значення їхніх зусиль, реалістично оцінювати їхні досягнення, аналізувати, що можна покращити, і не завищувати очікування.
«Зазвичай діти приходять до школи вже з певною сформованою мотивацією, але в цьому віці вона ще піддається корекції, тому важливо працювати над її правильним розвитком», - наголошує фахівець.
Вона каже, що дуже важливо пояснити та обговорити з дитиною, що для неї означає «школа», яку оцінку вона хоче мати, як вона буде почуватися, коли чогось не знатиме.
Також психолог рекомендує звертати увагу на те, чи боїться дитина йти до школи.
«Головне - не знецінювати страх дитини й не казати «все буде добре», бо ви не можете це гарантувати. Ви повинні заохочувати дитину, що в школі буде цікаво, ти знайдеш собі друзів та інше. З'ясуйте, що саме лякає дитину, бо найкраще, що ви можете зробити у цьому випадку - розглянути цю емоцію», - каже Гомель.
Також психолог пропонує розповісти дитині свою історію, як ви вперше прийшли до школи, що ви відчували, які позитивні моменти мали та які страхи переслідували вас і як ви з ними боролися.
«Одним зі способів побороти страх - намалювати його. Ви можете сісти намалювати свій страх, а дитині запропонувати намалювати свій. Коли ви їх намалювали, то можна домалювати до них щось смішне або миле, щоб цей страх не виглядав так загрозливо. Нехай дитина «вималює» страх», - каже психолог.
«Завжди після школи потрібно питати в дитини, що сьогодні вони вивчали, що далось легко, а що ні, чи потрібна їй допомога. Також дуже важливо, щоб дитину хвалили навіть за найменші успіхи. Батькам варто звертати увагу на те, з якими емоціями дитина йде вранці до школи та з якими повертається додому», - наголошує Гомель.
Коли у дитини щось не виходить, варто запитати: «Чи потрібна тобі допомога?» Такий підхід не лише демонструє підтримку, але й створює відчуття безпеки. Знаючи, що в будь-який момент можна отримати допомогу, дитині легше наважитися самостійно впоратися із завданням.
Вона каже, що саме через такі запитання дитина вчиться рефлексувати та аналізувати свої дії та почуття. Батькам варто розуміти, чим керується дитина та які рішення вона ухвалює, які вона має варіанти вирішення тої чи іншої задачі.
«Перший місяць потрібно максимально розпитувати дитину про її стан. Роздавати одразу поради та намагатися розв'язати проблему за дитину - не варто, адже дитині потрібно самій обирати правильний, на її думку, шлях. Ви також можете запропонувати варіанти розв'язання певної проблеми, але в жодному разі не вирішувати її за неї», - додала пані Оксана.
Отримуйте новини в Telegram
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами