На 2018-й заплановано рекордну для країни суму – 32 млрд гривень. А з 2020-го відрахування зі спецфонду мають зрости вдвічі. Таке постійне та захищене джерело фінансування дозволить вже за 4-5 років довести українські дороги до європейської якості.
Так вважає виконувач обов’язків голови Державного агентства автомобільних доріг України Славомір Новак.
Колишній міністр транспорту Польщі очолив Укравтодор рівно рік тому. Про власні враження від роботи в Україні та майбутнє наших доріг він розповів в інтерв’ю Фактам ICTV.
– З 1 січня 2018 року в Україні запрацює Дорожній фонд. Як це вплине на темпи ремонту?
– З наступного року стартує фундаментальна реформа дорожньої галузі. Вона передбачає децентралізацію управління дорогами. Якщо нині Укравтодор відповідає за 170 тис. км доріг, то вже з наступного року ми розділимо управління дорогами із місцевими органами влади.
Дорогами державного значення, а це 50 тис. км, і надалі опікуватиметься Укравтодор. А 120 тис. км доріг місцевого значення остаточно перейде під опіку обласних державних адміністрацій.
Фінансування виділятиметься з новоутвореного Дорожнього фонду. Він наповнюватиметься за рахунок акцизів на пальне, штрафів за порушення вагових норм і деяких мит.
При цьому 35% від усіх коштів Дорожнього фонду буде спрямовано у розпорядження саме місцевих органів влади. Саме вони нестимуть відповідальність за ремонт доріг у своїх областях. Розподіл коштів по областях буде пропорційний протяжності доріг, які знаходитимуться на балансі ОДА.
Решту 50 тис. км трас ми ремонтуватимемо за рахунок 60% надходжень до фонду. Всього протягом наступного року на ремонт та утримання автомобільних доріг ми очікуємо отримати з Дорожнього фонду 32 млрд грн.
Дуже важливою зміною є гарантоване забезпечення питання безпеки руху – 5% дорожнього фонду спрямовуватиметься на те, щоб привести систему безпеки на дорогах країни до європейських стандартів. Вперше в Україні питанню безпеки на дорогах приділено таку увагу.
У кожній європейській країні функціонує схожий інструмент. І, нарешті, нам таки вдалося закласти основи його роботи в Україні. Стале фінансування на ремонт доріг та децентралізація їх утримання – це комплексна реформа.
І це великий успіх для України! Приємно, що над ним спільно працювали і уряд, і парламент, і Укравтодор.
– Коли водії відчують переваги дорожньої реформи?
– Цього року ми відремонтували вдвічі більше доріг, аніж минулого. І так, крок за кроком, рік за роком процес триває поступово.
Але результат цієї праці буде видно не лише по кількості відремонтованих кілометрів доріг, але й по залученню на український ринок нових компаній, що займаються їхнім ремонтом.
Чим їх більше, тим вищою є конкуренція. Відповідно, нижчими будуть ціни на ремонт автошляхів і, водночас, зростатиме якість робіт. Якогось фантастичного результату лише за один рік, звичайно, очікувати не варто.
Але через 4-5 років дороги в Україні нарешті стануть, як у Європі. Раніше цього досягти не вдасться, адже ми не маги. Ремонт потребує часу.
– Водії традиційно переймаються не лише кількістю відремонтованих кілометрів, але й якістю покриття. Які гарантії того, що новий асфальт кластимуть сумлінно й його не доведеться перекладати повторно?
– По-перше, ми працюємо з системою Prozorro. Тендерні умови відповідають європейським стандартам – банківські гарантії, солідний досвід роботи, забезпечення технікою та персоналом для виконання відповідних обсягів. Усі конкурси проходять відкрито.
По-друге, ми запровадили нову систему контролю якості. В ній три рівні. Спочатку технагляд відбувається на рівні обласних служб, далі на центральному рівні якість ремонтів перевіряє підпорядковане Укравтодору підприємтсво Дорожній контроль якості.
Двічі на рік – на початку березня й після завершення ремонтних робіт – перевірка здійснюється по всіх майданчиках.
А з наступного року в пілотному режимі запрацює ще й незалежний нагляд. Незалежні інженери-консультанти зможуть самостійно контролювати будь-яку ділянку ремонту автошляхів. Над законодавчим урегулюванням цього механізму ми зараз працюємо.
З наступного року підрядники на всі ремонти даватимуть більшу гарантію, ніж зараз (10 років. – Ред.). Якщо виявлятимуться недоліки – згідно з договором, зобов’язані будуть виправляти за власні кошти.
– Ви очолили Укравтодор рівно рік тому. Чи підбивали підсумки роботи за цей час і чи задоволені результатами?
– Рік роботи в Укравтодорі минув дуже швидко. Чи сподобався він мені? Важке питання. Але, якби я не був задоволений результатами праці, то просто пішов би.
Децентралізація й Дорожній фонд – це як нова Конституція для України, новий лад, фундаментальна реформа. І я чекаю від неї надзвичайно позитивного ефекту.
Передача доріг місцевого значення під опіку обласних адміністрацій дозволить нам сконцентруватися на дорогах державного значення, а також нарешті планувати будівництво нових доріг більше, ніж на рік.
Вперше в Україні буде запроваджено 5-річний план розбудови дорожньої мережі за маршрутним принципом, чого раніше не було.
Крім того, ми нарешті зможемо відійти від ручного керування коштами, які надходили з акцизів на пальне, мит тощо, але на ремонт доріг не потрапляли.
З початком роботи дорожнього фонду ми підвищимо конкуренцію будівельних компаній і якість ремонту доріг. Це початок великих змін.