Систему освіти в Україні таки реформують. У першому читанні вже прийнято законопроект "Про освіту", який вирішить головну проблему української освіти — невідповідність її змісту і форм вимогам 21-го століття.
У Міносвіти констатують зростання незадоволення українців нашою освітньою системою. Все більше громадян прагнуть відправляти своїх дітей на навчання за кордоном. Школярів усе частіше переводять на домашнє навчання через незадоволення середньою школою.
- Українська система освіти не відповідає європейській і кращим світовим системам;
- існує значна забюрократизованість системи на всіх рівнях, деякі елементи управління "процвітають" ще з радянських часів;
- критично низький соціальний статус вчителя, і, відповідно, його фінансове забезпечення;
- нераціонально використовуються бюджетні кошти, в системі панують неринкові економічні відносини, що сприяє зловживанням і корупції;
- вкрай низька ефективність освіти, відсутність системи забезпечення якості освіти.
Законопроект 3491-д має на меті повне чи часткове вирішення цих проблем і здійснення першого етапу кардинального реформування освіти.
Передбачено три форми здобуття освіти: формальна (офіційне підвищення рівня освіти), неформальна (підвищення рівня поза офіційною системою підвищення кваліфікації – тренінги, гуртки, курси) та інформальну (самоосвіта). При цьому будуть офіційно визнані результати неформальної освіти та інформального навчання у системі формальної освіти. Законопроектом вперше в Україні гарантується право вибору для здобувачів освіти (батьків дітей), перш за все – середньої.
Проектом передбачено запровадження сучасної класифікації формальної освіти, що відповідає Міжнародній стандартній класифікації освіти, прийнятій ЮНЕСКО у 2011 році (МСКО-11).
Закон "Про освіту", у випадку прийняття, запровадить 12-річну повну загальну середню освіту.
При цьому планується старша 3-річна профільна школа з двома групами профілів: академічні і професійні. І до системи профільної старшої школи будуть включені заклади профтехосвіти, технікуми та коледжі, які готують молодшого спеціаліста. Відтак, за професійним профілем по закінченню середньої школи випускник отримуватиме першу професійну освіту і можливість вийти на ринок праці.
За академічним профілем передбачено продовження освіти у вищому навчальному закладі. 12-річна середня освіта дозволить скоротити на більшості спеціальностей навчання за освітнім рівнем бакалавра до 3-х років. І загальна тривалість отримання середньої освіти плюс бакалаврат – 15 років – залишиться незмінною.
Будуть покращені умови праці вчителя. Зокрема: зменшення бюрократичного контролю, розширення академічних свобод і формування простору для творчої праці. Буде обмежено втручання державних органів і органів місцевого самоврядування в освітній процес.
Читайте також: Школи витрачають мільйони на паперову звітність. Більшість освітян так і не вірить у дебюрократизацію освіти
Також буде запроваджений механізм добровільної сертифікації вчителів і вони зможуть самі вибирати форму проходження підвищення кваліфікації. Успішнепідвищення кваліфікації гарантуватиме надбавку до заробітної плати вчителя.
Його тепер визначатимуть не у міністерстві. Уряд (Міносвіти) тільки затверджуватиме стандарти освіти: що має знати, вміти, розуміти випускник певного рівня освіти. Заклади освіти ж розроблятимуть освітні програми, що гарантуватимуть виконання цих стандартів (якщо документ про освіту має видаватися державою, освітні програми проходитимуть акредитацію). І розробка навчальних планів, програм навчальних курсів буде в компетенції академічної автономії закладів освіти.
Щоб перехід у системі середньої освіти відбувся плавно, закон передбачає можливість розробки Урядом типових освітніх програм.
На базі Державної інспекції навчальних закладів має бути створено Агентство забезпечення якості освіти, до повноважень якого відійдуть питання акредитації (крім вищої освіти). Регіональні підрозділи Агентства забезпечуватимуть фахове інспектування закладів освіти. При цьому органи місцевого самоврядування будуть позбавлені права проводити інспектування закладів освіти.
Для об’єктивного оцінювання якості освіти передбачено створення установ зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання. Передбачено також систему моніторингу якості освіти.
Законопроектом запроваджується поняття освітньої послуги. Це перехід від фінансування закладу освіти до оплати послуг зі здобуття освіти особою. Однаково рівними стануть державні, комунальні і приватні заклади освіти в доступі до бюджетного фінансування.
Крім того, державні і комунальні заклади освіти отримують право виходити із статусу бюджетних установ і набувати статусу неприбуткової організації, що означає отримання фінансової автономії при збереженні податкових пільг бюджетної установи.
Якщо його приймуть цього року – впровадження здійснюватиметься за послідовним планом. Зокрема, в 1 клас 12-річної оновленої школи діти підуть в 2018 році, відповідно в 12 клас – в 2029 році. Також поступово відбуватиметься зростання заробітної плати освітян.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами