Протягом останнього року освітяни провели аудит у семи навчальних закладах області – Вижницькій школі-інтернат імені Назарія Яремчука, Рукшинська школа, Сторожинецькій і Зруб-Комарівській гімназіях Сторожинецької територіальної громади, Слобідській школі Глибоцької громади, Анадольській школі Хотинської громади і НВК «Лідер» Чернівецької міської ради. Результати цього аудиту розглянули на засіданні колегії управління державної служби якості освіти у Чернівецькій області.
Про це повідомляє кореспондент ІА АСС.
Під час засідання колегії управління, освітян обговорили чимало проблемних питань галузі. Зокрема підняли тему браку місць у дитячих садочках та проблеми із кадровим забезпеченням сільських шкіл.
«На колегію ми сьогодні винесли два питання – ті, де у нас є напрацювання, і де можна робити певні висновки та бачити певні тенденції у зв’язку з децентралізацією. Децентралізація відбулася, ми маємо громади, кожна із них розбудовує безпосередньо орган управління освітою у громаді, розбудовує свій освітній простір, вживаються ті чи інші заходи. Зокрема, оптимізація, чи, навпаки, заходи щодо розширення. Наприклад, у нас у декількох громадах є проблеми із забезпеченістю дошкільними місцями в садочках. Тобто, діти є, потреба є, але належної кількості місць або належних умов у садочках для того, щоб відкрити додаткову дошкільну групу немає», – розповідає Оксана Палійчук, начальниця управління Державної служби якості освіти у Чернівецькій області.
Новини ІА АСС є у Viber
Зокрема, за її словами у Сторожинецькій громаді не вистачає приблизно 500 місць для діток у садочках. Подібні проблеми є і у Вашківецькій, Вижницькій, Герцаївській громадах.
«Разом з тим ми маємо поки що проблему, коли школа, яка у певний час стала 11-річною, а до того була 9-річною – сьогодні діток немає. Тобто, у 10-у класі може бути 5-6 дітей. Є такі школи, де 10-го чи 11-го класів узагалі немає. І зараз йде така боротьба у закладах, щоб не понизити його ступінь, щоб тільки утримати ці старші класи. Хоча потреби у цьому немає і в іншому закладі громади можна спокійно шкільним автобусом довозити старшокласників або такі заклади є навіть у межах пішої доступності. І створити там відповідні кабінети, умови для того, щоб діти старшої ланки здобували освіту. А натомість, у вивільнених приміщеннях якраз можна відкрити одну чи дві групи для довкілля. І таких проблем є чимало» – продовжує Оксана Палійчук.
Також вона повідомила, що наразі доволі гостро стоїть питання кадрового голоду для шкіл і садочків. Особливо це стосується сільської місцевості.
«Наприклад, у Рукшинській громаді особливо гостро постала проблема із кадрами у школі. Коли голова громади і директор школи кажуть, що усіма способами намагалися серед випускників шукати кращих учнів, які би вступали на педагогічні спеціальності – вчителя іноземної мови, вчителя математики, фізики тощо. Діти вступають, але далі в село вони не повертаються, а залишаються в обласному центрі. І проблема як була невирішеною, так і залишається невирішеною. І в такому випадку, мабуть, варто говорити вже і на рівні області про певні програми підтримки таких фахівців, про можливості стимулювання молодих спеціалістів», – зазначає освітянка.
Крім того, під час засідання колегії обговорили проведений інституційний аудит у семи закладах області, який окреслив основні типові проблеми для більшості шкіл регіону.
«Інституційний аудит – це є таке комплексне оцінювання як освітніх, так і управлінських процесів у школі. Що мається на увазі – яка якість освітнього середовища, від освітлення до безпосередньо дотримання температурного режиму, до психологічної безпеки. Чи були випадки булінгу, які заходи у школі вживаються, щоб не допустити дискримінацію за будь-якою ознакою.
Ми розуміємо, що освітнє середовище – це така комплексна річ і вона потребує значних фінансових затрат. І тут якраз питання, чи орган місцевого самоврядування, громада виконує свої повноваження, чи закладаються кошти, чи фінансується. Ну, наприклад, лабораторне дослідження фахівцями рівня освітленості є платним. За це треба платити кошти, які потрібно закласти у кошторис закладу. І ми, дуже часто спілкуючись із головами громад, розуміємо, що вони ще до цього не дійшли і не розуміють, що це і їхні повноваження. Адже це питання здоров’я дітей», – пояснює Оксана Палійчук.
Дізнавайтесь інші новини Буковини.
Однією із перших шкіл у Чернівцях, де провели такий аудит, став НВК «Лідер». Серед основних проблем, які виявили у школі – старі вбиральні та недостатня кількість мультимедійної техніки.
«Під час проведеного аудиту фахівці державної служби якості освіти спільно з експертами перевіряють роботу закладу за чотирма напрямками – освітнє середовище, система оцінювання здобувачів освіти, педагогічна діяльність та управлінська діяльність закладу. Серед проблемних моментів, які виявили аудитори – це необхідність удосконалення матеріально-технічної бази. Зокрема, наш заклад вже давно потребує капітального ремонту вбиралень. Цим приміщенням уже 50 років і там не проводили капітального ремонту. Також хотілося би кращого забезпечення комп’ютерною і мультимедійною технікою», – розповіла Альона Онофрей, директор Чернівецького НВК «Лідер».
Зокрема, за результатами проведеного аудиту освітяни напрацювали рекомендації для покращення якості надання освітніх послуг.
«Ми бачимо типові проблеми за цими усіма напрямками. Тобто, освітнє середовище має типову проблему із внутрішніми вбиральнями. Ми говоримо про вимоги, коли на кожному поверсі має бути окрема вбиральня для хлопчиків і дівчат, у закладі має бути окрема вбиральня і для педагогічних працівників. А я сьогодні констатую, що у всіх семи закладів, де ми проводили аудит, не дотримуються цих вимог. Тобто, у наших школах або одна для всіх вбиральня, або одна на поверх і для хлопчиків, і для дівчаток. У 5 закладах із семи немає окремої вбиральні для педагогічних працівників. Це питання комфорту, це питання гідності», – зазначає начальниця управління Державної служби якості освіти у Чернівецькій області Оксана Палійчук.
Також виділили і проблеми освітлення – недостатня кількість або взагалі відсутність проведених лабораторних досліджень щодо рівня освітленості закладів. Є проблеми і зі спортивними та ігровими майданчиками для початкової школи тощо.
Ухвалені рекомендації направлять органам місцевого самоврядування – безпосередньо до начальників органів управління освітою громад, а також безпосередньо керівникам закладів освіти.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами