Середина осені для автомобіліста – гаряча пора: треба підготувати "залізного коня" до суворих дорожніх умов і перевзути "тапки" на "валянки" – поміняти літню гуму на зимову. І якщо інші підготовчі роботи (заміна рідин, перевірка ходової) почекають, то з гумою затягувати не варто: вже сьогодні температура вночі знижується до 4°С, повідомляє сайт "Сьогодні".
В Україні, як і в більшості країн Європи, рекомендовано міняти гуму, коли середньодобова температура впаде до 7°С, а в договорах деяких СК обов'язковою умовою є заміна гуми до 15 жовтня. Зробити це необхідно, тому що річна (м'якша і еластична) під час морозів дубіє, перетворюючись на ковзани. Склад же зимової гуми відрізняється добавками, які не дозволяють їй тверднути.
Тому автомобілісти мають комплект зимової і літньої гуми, міняти які виробники рекомендують після 3-5 сезонів повноцінної їзди. А значить, з вибором зіткнеться кожен: і новачок, і досвідчений водій. Щоб розібратися з заміною, журналісти видання звернулися до головного механіка автопарку Олександру Іваненко і співробітникові шиномонтажу Юрію Козухе.
"Арктика" чи "Європа"?
Серед деяких автомобілістів існує думка, що можна обмежитися всесезонною гумою. Але зараз її пропонують все менше виробників, і знайти її на вітчизняному ринку непросто. Справа в тому, що така гума придатна для м'яких зим з плюсовою температурою. У наших умовах вона дубіє, але трохи менше літньої, а влітку не забезпечує хорошого зчеплення з дорогою в зв'язку з надмірною універсальною жорсткістю. Тому від ідеї заощадити на одному комплекті гуми відмовтеся: це економія на безпеці.
Крім всесезонної, існує так звана скандинавська (арктична) і "європейська" зимова гума. Перша призначена для снігових заметів і заметів, має більш виражений і жорсткий малюнок протектора, з великими грунтозацепами по краях колеса: вона буквально вгризається в сніг або лід. Але відсутність широких прямих каналів ускладнює швидке стікання води. Така гума хороша для їзди за містом і холодних регіонів України, а городянам краще вибирати європейський тип гуми: вона має широкі поздовжні канали для відведення води, які скріплюються дрібними ламелями. Такий рельєф забезпечує комфортну їзду по мокрих дорогах і сніжній каші.
Шипи — захист чи проблема
Іноді можна зустріти на авто значок "шипована гума", який означає: не під'їжджай близько, в гумі – шипи. Новачки впевнені, що це як мінімум круто, хоча не завжди так. Так, шипи – алюмінієві, пластикові, з твердосплавним сердечком, або просто металеві вставки по площині колеса в певній послідовності, – забезпечують хороше зчеплення коліс з ожеледицею або вкатаним снігом, буквально "врізаючись" в крижаний настил. Але в міських умовах, на асфальті, вони ведуть себе не кращим чином: авто може пробуксовувати і ковзати, а гальмівний шлях часом збільшується на третину.
Ковзання і замети на поворотах, погана керованість автомобілем – мінуси шипованої гуми. Крім того, вона при експлуатації в міських сприятливих умовах швидше зношується, а ціна її в 1,5 рази більше звичайної якісної. Враховувати треба і швидкісний режим на шипах: при швидкості понад 120 км/год шипи починають вилітати, і гума буквально згорає. Тому поганяти на ній не вдасться. Хоча для поїздок по холодних снігових регіонах нашої країни в скрутну хвилину пробуксовки на льоду шипи зіграють позитивну роль.
Розмір має значення!
Часом можна зустріти лихачів на широких колесах. Експерти запевняють, що це абсолютно необгрунтований вибір: гуму потрібно ставити того радіуса, який рекомендує виробник. Адже її параметри залежать від властивостей самого автомобіля: вага, колісна база, розташування елементів підвіски. Необхідний розмір колеса, як і рекомендований тиск в шинах, зазначено, як правило, на водійських стійці, дверях пасажира або в документації до авто.
Заміна просто гуми або гуми на дисках – завдання просте і недовге, але все ж його краще дати професіоналам: вони проконтролюють правильне розташування протектора і зроблять балансування коліс. Зробити це можна на шиномонтажі: в залежності від радіуса, це обійдеться від 250 до 400 грн.
Зберігати "змінне взуття" без дисків краще вертикально, на дисках – горизонтально, кожне колесо в своєму пакеті. Гума не любить прямих сонячних променів, тому бажано темне місце або все той же пакет, наприклад, якщо місце зберігання – балкон. Втім, можна залишити в так званих готелях для гуми, що обійдеться приблизно в 50-60 грн на місяць за комплект гуми і 70-80 грн, якщо гума на дисках. При установці гуми її краще міняти місцями від сезону до сезону або кожні 8 тис. км. Наприклад, ту, яка в минулому році була на передніх колесах, поставте назад: це забезпечить рівномірний знос.
Де, за скільки і як вибрати гуму
Вибирати гуму краще не з найдорожчої лінійки (вона може відрізнятися лише новизною моделі), але і не найдешевшою: економія призведе до втрати безпеки. Дуже важливий параметр – дата виготовлення: нову гуму краще брати того року, в який ви плануєте їздити. Справа в тому, що термін придатності гуми, що її експлуатують, як правило, не перевищує 3 роки. Рік виробництва завжди вказано на зовнішній частині колеса. Вирушати за покупкою можна або в інтернет, або в спеціалізовані магазини. Завжди вимагайте сертифікат відповідності, який підтверджує, що ця гума придатна для їзди на території нашої держави. Гарантію на гуму можна купити додатково, за бажанням: якщо вискочить "грижа" в період гарантійного терміну, таке колесо замінять. Обійдеться ця послуга в середньому в 150 грн/рік, але потрібно приїжджати регулярно (раз на місяць) на огляд коліс.
Купувати гуму краще в міжсезоння, коли немає ажіотажу. В Україні купити одне зимове колесо самого ходового 13-15-го радіусу можна за 700-2000 грн, в залежності від країни виробника. Вітчизняна, російська і китайська – дешевше, а ось французька, німецька та фінська відчутно дорожча. Вибираючи гуму, уважно огляньте її: всі написи повинні бути чіткими.
На покупку захопіть текстильну рукавичку і проведіть долонею в рукавичці в напрямку малюнка протектора: чим краще ковзає рукавичка, тим краще буде зчеплення колеса з дорогою. Досить м'які і еластичні шини не задубіють і в люту зиму. Ті, хто хоче заощадити, часто поглядають у бік б/в гуми, але цього робити не варто. Навіть якщо візуально протектор не надто витертий, а продавець запевняє, що гума "майже нова" – ви не знаєте напевно, в яких умовах вона експлуатувалася і зберігалася, і скільки їй ще "жити".
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами