Друкопис програми "Суть Речей" від 9.03.2017 року
Запрошені гості: в.о. голови Асоціації перевізників Чернівців Микола Альбота та депутат міської ради Іван Гончарюк
Ведуча: Людмила Григорчук
Людмила Григорчук: Перше питання до вас , Іване. Сьогодні ви повідомили всіх, що маєте дуже цікаву, хоч не надто приємну інформацію. Що завтра на Калинівський ринок маршрутки їздити не будуть. Чи це правда, і чому?
Іван Гончарюк: Я їхав в 35-му маршруті і водій тієї маршрутки сказав пасажирам, більшість з них підприємці, що завтра вони не вийдуть на маршрут, тому людям доведеться добиратися до свого робочого місця або на таксі, або власним транспортом, або пішки. Це викликало бурю емоцій. Люди були обурені. Водій вже не радий був, що сказав про це. Тим не менше, реалії є такі, що, можливо, завтра, якщо водій не збрехав, 35 маршрут, як мінімум на маршрут не вийде. Найбільший парадокс в тому, що не тільки 35 маршрут, за його словами, але й інші маршрути, сполученням до Калинівського ринку, за словами цього водія, не вийдуть на роботу.
Людмила Григорчук: Ви знаєте щось про це, пане Миколо?
Микола Альбота: Знаю, бо знає про це ціле місто. 11 січня цього року від імені Асоціації всі перевізники міського голову попередили, що кризовий стан фінансовий на підприємствах і що не виключена можливість, що через місяць підприємства не будуть мати можливість виконувати замовлення. Попередили, але не зупинилися. Всі перевізники отримали попередження про розірвання угод, тому так.
Людмила Григорчук: Пане Миколо, всі про транспортний колапс говорять не перший день, біда велика, але я не чую змін. Чого хочуть конкретно перевізники, які зміни їх би влаштували, щоб вони продовжили працювати ще краще, ніж раніше.
Микола Альбота: Проблема транспортна в місті Чернівцях надвелика. Я вам скажу, буквально ще 8 років тому в Чернівцях на лінію виїжджало 90 тролейбусів. Коли стався цей колапс, мені стало цікаво, я став аналізувати всю ситуацію, моніторити по Чернівцях. Ви розумієте, я керував тролейбусним підприємством, я дістав інформацію просто. Наприклад, в минулий четвер, заплановано 52 тролейбуси, щоб вони вийшли на лінію, вийшло на лінію 49, а через годину 29 повернулося в парк через поломки. Скажіть будь ласка, чи можуть витримати маршрутки таке навантаження. Звичайно, що ні. Плюс, припідноситься в місті Чернівці так, якщо маршрутка поламалася і вернулася в парк на ремонт, то це демонстрація або шантаж, а якщо повернувся тролейбус, то це планова поломка і біда.
Людмила Григорчук: Але перевізникам хіба це не краще, коли у них більше людей їздить?
Микола Альбота: Воно би так і було, якби не було програми, скільки виїжджає на маршрут. Маршрут на лінії має, допустим, кількість графіків. Він не може виставити більше. Для того, щоб не заважати тролейбусам. Такий закон розподілення. Коли тролейбусів немає, то в маршрутці виламують двері і вона повертається в гараж. Їх лишається ще на одну менше. І проблема пішла за проблемою. Тепер наступна проблема. Перегриз автобуса і ями, які є в місті, можете собі уявити, де міст Isuzu лопнув. Це основа у Богданів. А вони дуже якісні. І друге – затримка тарифів. Тарифи піднімали два роки тому назад. Давайте приведемо в приклад якесь підприємство, там працює 175 чоловік, 44 автобуси. За місяць вони спалюють 60 тон палива. Якщо 8 гривень різниці складає між тим тарифом і цим і вартістю палива, то це 480 тисяч в місяць, тепер мінімальна заробітна плата. Якщо ми навіть не беремо тарифні ставки водія 1 класу, 2 або 3-го. Ми беремо по мінімуму. Це 1600 гривень піднялася заробітня плата, на 175 чоловік, це 250 тисяч іще маємо. Я не взяв ні податки, ні запчастини, нічого більше. Я взяв чисту суму. Уявіть собі ситуацію, ця цифра 700 тисяч в місяць. Якби перевізники заробляли такі кошти, то вони кожні 3 місяці купували нове авто. Я розумію чернівчан, рjзумію сьогоднішнє обурення, бо 2 гривні піднімати одномоментно – це неправильно. Закон України говорить наступне, якщо у складовій формулі визначення тарифу щось збільшилося на 10 відсотків, то зобов’язані передивлятися. Скажіть мені будь ласка, підскочило паливо, ніхто біля заправки не робить мітинги. Чому не піднімати ціни на 15-20 копійок, тоді чернівчани нас би зрозуміли. А так від нас документів вимагають, кому змінити, розрахунки, пасажиропотік змінити. Як це ми можемо зробити, як пасажиропотік змінити ми можемо? Треба порахувати пасажирів. Без проблем. Встановили на кількох маршрутах чеське обладнання, щоб і з електронним квитком можна було працювати і GPS навігацією, і пасажирів рахувати. Ми з чехами переговорили, вони сказали, яка похибка буде. Кажуть, що через наші вузькі двері буде проблема в тому, коли пасажири пропускають один одного при виході, то повертаючись в салон, його порахують як ще одного пасажира. Але похибка невелика, 8-10 відсотків. Працювали ми, жовтень, листопад, грудень, лютий, січень і в середині березня у нас зняли обладнання в повезли в Київ. Там теж хотіли обладнання.
Микола Альбота: Ми домовилися з чехами, вони самі встановили, приїхали. Це відома чеська компанія. Вийшла похибка десь 12%, десь 11%, приїжджають чехи назад через півроку, коли відпрацювали в Києві і Одесі. Роблю прес-конференцію в міській раді. Вони показують все, як працює обладнання, як працює електронний квиток. Ви думаєте, це когось зацікавило?
Людмила Григорчук: Але там була умова, що обладнання окуповуватиметься з тарифу. Треба було підняти ціну на одну гривню.
Микола Альбота: Так. Якщо ми покращуємо щось, то за це треба платити.
Людмила Григорчук: Але людям легше не буде їхати, не комфортніше, не чистіше, чому людина має платити ту гривню?
Микола Альбота: Ми показали пропозицію, що це можна зробити. Це обладнання, яке працює з центром, воно може дати інформацію, скільки в автобусі є людей, де ДТП, любе. Єдиний квиток теж тут підходить.
Людмила Григорчук: Ви добре орієнтуєтеся в цифрах, то скільки перевізник порахував має бути тариф у маршрутках?
Микола Альбота: Це десь від 4.50 до 5 гривень. По-різному на різних маршрутах.
Людмила Григорчук: Пане Іване, депутати серйозно поставилися до цієї проблеми, прийняли мораторій до 1 квітня.
Іван Гончарюк: Фракція Народного контролю за це рішення утрималася. Проблему треба вирішувати, не замовчувати. Ми були не проти, оскільки ситуація досить напружена, люди просто не мають звідки платити, тому підвищення тарифів воно боляче вдарить по кишені тих самих підприємців, це буде болюче. Можливо, що тариф підніметься, але ми досить не вивчили достеменної картини пасажиропотоку і ми не можемо говорити чи доцільно піднімати тарифи. Я уважно слухав свого візаві і він сказав декілька ключових речей, що потрібно працювати краще. Дійсно, я сьогодні заходив в 35 маршрут і прикро, коли старенька бабця з торбами сидить у іншого пасажира над головою і цілу дорогу місить його цими торбами. Водії набивають під самий дах ці маршрутки. Люди їдуть одне на одному, взимку там дуже холодно, влітку – неймовірно спекотно. Про умови комфортні мова йти не може. Попередньо, кілька років тому піднімали тариф, але до тепер ситуація не змінилася, є перегруз, під шансон, який вони включають, їдеш з сумками на голові, де одне вільне місце залишається, це у водія на колінах. Не дуже комфортно говорити про підвищення тарифу. Ми розуміємо, що кожен хоче заробити, але треба створити умови, за які треба буде платити.
Людмила Григорчук: Але перевізники ніколи не говорили, що вони підніматимуть тарифи і за це покращать умови.
Іван Гончарюк: Та люди готові платити більше, але щоб їхати було комфортніше.
Микола Альбота: Є депутати і міська влада, і коли ми говорили, то зразу запропонували наступне. Є 5 гривень і перевізник має зобов’язатися хоча би одну нову машину до кінця цього року. Це можливо, бо перевізник не викладе гроші і не купить за 65 тисяч умовних одиниць автобус, він повинен піти в банк і взяти кредит, а для цього ти маєш принести розрахунки. На 5 гривень банкіри погоджуються кредитувати.
Іван Гончарюк: Я чув про поламані двері, перегруз автомобілю. Звичайно, вони будуть, якщо маршрутка їде раз в 40 хвилин. Водій каже, що на маршруті 8 автобусів, якби так було, то маршрутка би їхала кожні 15 хвилин. І ще, водій не обілечує в маршрутці. Неможливо визначити об'єктивну картину, коли нема обліку. Він набирає від Садової на Калинівський ринок повний автобус людей і звідти – також повний автобус. Він не відправляється, поки не набере повно людей. Говорити про підняття тарифів – це знущання над людьми.
Людмила Григорчук: Ви дізнавалися, чи є у нас якась організація, яка може перевірити наповнюваність, порушення і т.д.?
Іван Гончарюк: Раніше у нас був транспортний відділ у чернівецькій міській раді, але його чомусь розформували. Це напевне не цікаво міській владі з боку виконавчих органів, або хтось вдається до того, аби такі органи не створювалися. Зараз немає нікого.
Микола Альбота: Транспортна інспекція у нас є. Вона перевіряє перевізників.
Людмила Григорчук: Є прецеденти за останній рік, і чи виявлені порушення якісь?
Микола Альбота: У нас проблем нема. Обілечування сто процентів. Водіїв, які не обілечують, просто звільняють з роботи.
Людмила Григорчук: Ви самі влаштовуєте водіям перевірки?
Микола Альбота: Так. Негласні такі перевірки.
Іван Гончарюк: Всі маршрути, які їдуть на Калинівський ринок, вони не обілечують пасажирів. Водії хамелять, у маршрутці дуже брудно. Маршрутка не провітрюється, набивають її до неймовірної кількості людей.
Микола Альбота: Є така ситуація, вона стосується Калинівського ринку, їх на минулому конкурсі перевели в режим маршрутного таксі. Вони працюють по загрузці.
Людмила Григорчук: Їх оштрафувати нема за що?
Микола Альбота: Раз по загрузці – то він сидить і чекає. Ну, маршрутне таксі.
Людмила Григорчук: Хто вирішував це?
Микола Альбота: Виконавчий комітет міської ради.
Іван Гончарюк: Але є інші перевізники, такі, як Багіра, які не дотримуються вимог. Маршрутка коли захотіла, тоді виїхала. Водії хамлять, а ми нічого не можемо з цим зробити. Оголошували конкурс і знову Багіра виграла. Це говорить про те, що перевізники між собою домовляються і не запускають інших на цей маршрут, або… не знаю.
Микола Альбота: Проблема не в цьому. Проблема в тому, що маршрути називають монополією. Але як це можна назвати монополією, як є 10 юридичних структур і ще більше 50-ти приватних підприємців. Чому не подаються? Та тому, що ти ледь-ледь жеврієш і маєш один-два резервних автомобіля, щоб замінити той автобус, який зламався. А це час. Поки він стане в графік, поки виїде на маршрут, це година. А тут ще візьми маршрут і ще 6 автобусів. Де це взяти? Кредит не дають, тариф не підходить. Такого не буває. От скажіть будь ласка, якщо бюджет сім’ї у вас для того, щоб вижити, треба півтори тисячі, а у вас тисяча, то ви будете купувати новий костюм? Ні, ви будете доношувати те, що у вас є. І це буда. Ця біда є тут. Те, що просто потрібно елементарно просто - провести конкурс. Є умови, але ж є умови з двох сторін. Перевізник зобов’язується обслуговувати по закону, конкурс проводиться щороку, а не раз в три роки. А як взяти кредит, як покращити умови, та про це не може бесіди йти?
Людмила Григорчук: Що робити тоді?
Іван Гончарюк: Я скажу так, якщо мені не підходить та робота, на якій я працює мені не достатньо тих коштів, я звільняюся і шукаю іншу роботу. Я знаю, що є багато людей, які би хотіли займатися перевезеннями. Кошти заробляються немалі. Ми це бачимо і кожен раз маршрутки повні і кращих умов просто не створюється. Не йде мова про щось ліпше, нема кондиціонерів, GPS обладнання, щоб відслідкувати, куди ця маршрутка їздить. Нещодавно депутат Гавриш оприлюднив на своїй сторінці у Фейсбук, як маршрутка 12 їздить навкруги Театральної площі і ніяк не може доїхати до пункту призначення. Це говорить про те, що є домовленість між перевізниками, які саботують свою роботу. Ми просимо їх виходити на маршрут і не гальмувати роботу. Це створює незручності для чернівчан, але два тижні у місті вже триває транспортний колапс.
Людмила Григорчук: То депутати не будуть голосувати за підвищення тарифу, поки не побачать помиті маршрутки, більшу кількість машин, GPS обладнання?
Іван Гончарюк: Повинні створити необхідні умови. Треба зібратися на круглий стіл.
Микола Альбота: Мораторій суд відмінив, вже є рішення суду. Але зміст не в цьому. Це процедурне питання. Але депутати також не володіють всією інформацією. Іван не знає, що нам кажуть протягом двох років, щоб ми здали документи на підняття тарифу, а потім через два дні приходить відповідь, що у вас кома не там, цифра не така. Напишіть ціну за акумулятори, які ви купували в минулому році, пасажиропотік порахуйте. Переробили документи, повернули туди. У нас є підприємства, які здавали 59 разів документи. Депутати цього не знають. І от ситуація виникає.
Людмила Григорчук: Між перевізниками і депутатам хто? Міська рада?
Микола Альбота: Це як було з атовцями, конфлікти з водіями. Ми тоді вирішили, що ми запросили самі журналістів, без влади, домовилися, що перевізники возять учасників АТО безкоштовно. І все, півтора року проблем немає.
Іван Гончарюк: А між нами виконавчі органи. Це болюче питання і для самої міської ради, оскільки, буває, відкрию невеличкий секрет, існують домовленості і між міським головою, мер домовляється з перевізниками, але тільки заходить в сесійну залу, чомусь в нього думка одразу міняється. Починають лунати звинувачення. З боку Олексія Каспрука йдуть певні маніпуляції, я думаю, що це його радники і він сам створюють таку напружену ситуацію і доводять до кипіння.
Людмила Григорчук: Схоже звинувачення від Каспрука щодо змови перевізників і депутатів, ви попросили перевірити правоохоронцям.
Іван Гончарюк: Так, якщо він має інформацію про змову, то весь депутатський корпус підтримав моє звернення, якщо це дійсно доведуть, ми хочемо знати прізвища, хто домовлявся з перевізниками, а якщо не домовлявся, то ми попросимо Олексія Каспрука вибачитися перед нами і чернівчанами.
Микола Альбота: На Калиніському ринку працюють приватні підприємці, те, що вони не дають квитки, то їм це дозволяє закон. Один закон говорить, що вони зобов’язані давати квитки, а другий закон говорить, що їм не обов’язково це робити. От Ваня говорить, якщо мені це не подобається, то я звільняюся з роботи, то перевізники також готові закривати бізнес. Але на кожному підприємстві працює близько 200 людей, що людям сказати? Зупинилися, людей з роботи звільнили, люди поїхали на заробітки хто куди. За останній тиждень 7 чоловік звільнилися з підприємства, на якому раніше стояла черга на роботу, вони поїхали на заробітки в Польщу.
Людмила Григорчук: Попередження від міської ради про розірвання угод налякали перевізників?
Микола Альбота: Та ні, ми ж написали ще в січні Каспруку листа, що ми відпрацьовуємо місяць по угоді і все, ми перестаємо працювати, бо нема можливості працювати. Це нічого не змінило. Це підтвердило лиш те, що перевізники можуть зупинитися. 30 днів було 11 лютого.
Питання з Вайбера: Доброго вечора, нехай чиновники і депутати не роблять популізмом виконання своїх обов'язків! У нас полюбляють рекламувати проблеми а не вирішувати їх мовчки! Дайте відповідь - Скільки за місяць Альбота на чеському обладнанні перевіз пасажирів! Кількість?!
Микола Альбота: Я не можу зараз так з ходу сказати. Цифри не тримаю в голові.
Людмила Григорчук: Іване, як щодо популізму?
Іван Гончарюк: Популізм у нас, на жаль, присутній у стінах міської ради, ми всі можемо спостерігати в першу половину дня, коли найбільше представників ЗМІ, найбільший популізм якраз в період з 10 ранку до 2 години обіду. Це заважає продуктивності в роботі. Є два зла для чернівчан – це міський голова, який постійно свариться з представниками опозиційних до нього фракцій і він звинувачує депутатів, потім хоче сідати за стіл переговорів. Думають всі про своє політичне майбутнє, а не про чернівчан.
Людмила Григорчук: Щодо електронного квитка, у нього є майбутнє у Чернівцях?
Іван Гончарюк: Є, я думаю, що є. Дійсно, практика показує, що такі питання важливі виносяться або під час сесії, або готуються дуже швидко і подаються депутатам на розгляд. Не завжди є час ознайомитися з усіма деталями і тоді вміло представники виконавчих органів починають маніпулювати тим, яка картина насправді складається. Останній приклад - за кредит на тролейбуси і так далі. Важливі стратегічні питання піднімаються з голосу, прямо в стінах сесійної зали і кажуть, що нам треба голосувати вже, або ніколи. Тоді включається механізм спекуляцій, маніпуляцій. Депутати просять час на ознайомлення, кричать, що буде пізно вже.
Людмила Григорчук: Про електронний квиток, я не згідна, адже про нього говорили багато, навіть на державному рівні.
Іван Гончарюк: Так. Там є певні вимоги до тролейбусів, потрібне обладнання спеціальне.
Людмила Григорчук: В цій студії був заступник міського голови Володимир Середюк, який казав, що поки для Чернівців це нереально, бо потрібні великі кошти.
Іван Гончарюк: Треба шукати джерела.
Людмила Григорчук: Вкладати в тариф?
Іван Гончарюк: Звичайно, потрібно, щоб працювали економісти. А далі треба буде приймати рішення на сесії.
Микола Альбота: Вихід є, не тільки підняття тарифу, є компенсація різниці.
Людмила Григорчук: Щоб міська рада взяла на себе ці витрати?.
Микола Альбота: Так. Закон чітко говорить, або тариф, або компенсація. І те не добре. І це не добре. Я скажу. 2009 рік, Чернівці, один із найновіших рухових складів в Україні, ми були треті чи четверті по рухомому складу.
Людмила Григорчук: А тепер?
Микола Альбота: Тепер , перепрошую, з того моменту, лиш у 12 чи 11 році було куплено щось 12 нових автобусів і все.
Питання з Вайбера: Хай признається, від імені всіх перевізників, що вони всіляко відтягуватимуть впровадження електронний квиток оскільки прийдеться працювати по білому!! І буде реально видно їх заробітки та прийдеться сплачувати дійсні податки. А вони б поповнили міську скарбницю...
Микола Альбота: Якби я був проти, то хіба я б привіз обладнання з Чехії? Мені ще краще. Але тут є одне але. Справа в тому, що термінал, по якому ведеться облік, в зв’язку з тим, що є різні форми власності, термінал буде налаштований, допустимо, підприємство А обслуговується в Ощадбанку, а друге – в ПриватБанку. Коли людина заходить і через термінал считала, то гроші мають впасти на гроші підприємству, а розмова йде про те, що гроші мають впасти міській раді, а міська влада їх поверне. Тоді буде проблеми. Я тільки за електронний квиток. А відповідальність за безбілетний проїзд лягає на пасажира.
Людмила Григорчук: Та як ми можемо вимагати квитка, якщо на одній нозі їдеш і ще й здачу передаєш 55 разів за поїздку?
Микола Альбота: Це треба вже нам сидіти разом, щоб не на одній нозі їхати. Цю проблему треба вирішувати повністю по Чернівцях. Не треба робити винних. До тих пір, поки у нас буде виїжджати тролейбусів навіть не 52, а 38, то маршрутки ситуацію не спасуть. Маршрутки – це доповнення до тролейбуса. Якщо не дай Бог, щось сталося, щоб люди могли доїхати. Навіть є така ситуація, що, для того, щоб збільшити графік, то треба пройти комісію спеціальну.
Питання з вайбера: Непотрібно витрачати кошти міста на обладнання , компанії які виграють конкурс, самі все поставлять за гривню з квитка. Оскільки навіть коли і місто закупить це обладнання то теж закладе в квиток компенсацію за це обладнання. Тому доцільніше буде щоб така компанія підписала договір не з перевізниками а з міською радою , встановивши обладнання та облаштувавши диспетчерську!
Микола Альбота: Не треба диспетчерської, це обладнання таке, що там все продумано. Чехи приїжджають і все самі встановлюють. Під лежачий камінь вода не біжить, мене так навчили з дитинства. Реально, колапс у місті. Я є співзасновником підприємства, ми вже три рази поповнювати статутний фонд. Я сказав, що все. Продаємо автобуси і компанія перестає діяти, в мене нема чим фінансувати підприємство. Не продам же я будинок, і піду з дітьми на вулицю.
Питання з Вайбера: вже цього року на вулиці Чернівців могли виїхати щонайменше 50 НОВИХ тролейбусів. Але не виїдуть. Хтось за це повинен відповісти. Чи готова фракція "Народного контролю" нести політичну відповідальність за це?
Іван Гончарюк: Ми говорили про популізм, але ми розуміємо, що даний тариф тролейбусний стане для чернівчан згубним. Ми працювали в комісії щодо купівлі беушних тролейбусів. Ми вважаємо, що керівник ЧТУ довів підприємство до згубного стану. Через кілька років нові тролейбуси стануть вже беушними. Є багато спекуляції в цьому питанні. Навіть заступник голови говорив про те, що цей кредит не на часі. Група ще працює, будуть нові пропозиції.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter