Через два тижні - з 1 березня - проїзд у чернівецьких тролейбусах становитиме 5 гривень. Крім того, як повідомляло раніше ІА «АСС», міська рада планує сприяти безготівковій оплаті проїзду, тому знижує вартість проїзду до 4 гривень. Студентський квиток, при цьому, коштуватиме 3 гривні, а шкільний - 1 гривню.
Як пояснила у програмі «Суть речей» на «Радіо 10» головна економістка Чернівецького тролейбусного управління Інна Павлова, попередній тариф діяв з 1 лютого 2019 року. За цей час відбулися зміни у вартості його складових.
Так, вартість кіловату електроенергії, закладена в попередній тариф (3 гривні), складала 2 гривні 75 копійок. В нинішньому (5 гривень) – 2 гривні 90 копійок. Водночас, з січня один кіловат світла коштує вже 3 гривні 08 копійок. Тобто, він вже є на 18 копійок вищий, ніж передбачений у тарифі за 5 гривень.
«Крім того, суттєво змінився розмір мінімальної зарплатні – 4 723 гривні проти 3723 в попередньому тарифі.
Змінився й розмір прожиткового мінімуму. А він є базою для розрахунків усіх тарифних ставок. Наразі він становить 2102 гривні проти 1921, закладений у тарифі за 3 гривні.
Також гарантії галузевої угоди змусили збільшити мінімальні тарифні ставки робітника І розряду до 160% від прожиткового мінімуму, проти 140% в попередньому тарифі», - пояснює головна економістка ЧТУ.
Читайте також: Проїзд у чернівецьких тролейбусах вартуватиме 5 гривень
Відтак, тролейбусники кажуть, що економічно обґрунтований тариф становить 6 гривень 40 копійок. У цій сумі враховані відсотки за лізинг та комісія за обслуговування лізингу. А також затверджені виконкомом нижчі ціни за поїздку для студентів, школярів та при безготівковому розрахунку.
«В тарифі передбачено перевезення 30 мільйонів людей на рік. Тобто, 30 мільйонів пасажирів протягом року повинні заплатити 6,40 для того, щоби управління працювало беззбитково. Таку кількість пасажирів ми встановлюємо через квитковий облік.
Також виконком визначив коефіцієнт кількості безоплатних пасажирів до платних, за яким виплачуватимуть компенсації. Кілька місяців ми вивчали пасажиропотік та разом із ДЖКГ подавали виконавчому комітету дані. Відтак, коефіцієнт складає 1,8. Тобто, на 10 платних поїздок – 18 безкоштовних», - каже Інна Павлова.
Тобто при розрахунках компенсацій тролейбусному управлінню, воно отримуватиме по 1 гривні 40 копійок за кожен квиток. Це різниця між економічно обґрунтованим тарифом 6 грн 40 коп. та встановленим у 5 гривень. Крім того, до кожного проданого квитка ЧТУ отримуватиме ще компенсацію за безкоштовний проїзд майже двох пільговиків. Точніше, за 1,8 пільговика. Тобто ще 11 гривень 52 копійки.
У зв'язку з цим представники Чернівецького центру реформ та розвитку вважають підвищення тарифу завчасним кроком. На їхню думку, спочатку необхідно розібратися з розрахунками за проїзд.
Адже наразі, завдяки таким компенсаціям для тролейбусного управління, їм узагалі неважливо, скільки сплачують за проїзд пасажири. Бо різниця в тарифах покривається коштом бюджету Чернівців. Тобто за кошти платників податків. Виходить, що чернівчани сплачують за проїзд у тролейбусах двічі: як пасажири і як платники податків, з яких міський бюджет і компенсовує ЧТУ збитки.
Активісти Центру реформ та розвитку припускають, що це триватиме доти, доки не почне повноцінно працювати автоматизована система обліку пасажирів. Лише тоді можна буде вести реальну дискусію, яким сьогодні є економічно обґрунтований тариф на проїзд у тролейбусах.
«Чисельність тролейбусів у міста збільшується, а кількість перевезених пасажирів з року в рік практично не змінюється. Згідно з даними підприємства, у 2018 році ЧТУ перевезло майже 29 мільйонів пасажирів.
Водночас у 2019 - 27,8 млн чол. В тарифі 6,4 грн закладено, що ЧТУ планує перевезти 30,3 млн пасажирів. Загальні витрати при цьому становитимуть 196 мільйонів гривень.
Уявімо, що ЧТУ перевозить 60 млн людей, тоді економічно обґрунтованим буде тариф 3 грн, а не 6,4 грн. Дати відповідь на запитання, скільки людей перевозить громадський транспорт, може лише електронна система обліку пасажирів, запровадження якої триває вже кілька років», - зазначають активіст Центру реформ та розвитку.
Тим часом, чергового підвищення хочуть й автобусні перевізники. За словами підприємиці Павлини Храпчинської, маршрутники вимагали підвищення проїзду ще до того, як зробили дорожчим проїзд у тролейбусах. Проте, на думку пані Павлини, через розбалансованість думок міського голови, секретаря міської ради та виконкому, таке рішення не приймають - всі шукають в цьому політичних дивідендів.
«Від 2011 року жоден перевізник не придбав і не викупив жодної машини з тих, які їздять чернівецькими дорогами. Майже всі автобуси орендовані.
Вартість можна підвищувати поступово – по 25 – 30 копійок, щокварталу. А в нас раз 1 – 2 роки піднімають вартість на 1 – 2 гривні. Коли інші витрати зростають ще відчутніше. До прикладу, новий автобус коштує 1 900 000 гривень», - каже Павлина Храпчинська.
За її словами, економічно обґрунтований тариф відрізняється на різних маршрутах. До прикладу, підприємець маршруту №13, який є довгим, вказав, що окупна вартість проїзду мали би становити більш як 8 гривень. Маршрут автобусу №10 - коротший і мав би коштувати 6,60.
Проте законодавство не дозволяє встановлювати різні тарифи на проїзд у міському транспорті.
«В області тарифи відправили у «вільне плавання» і ніхто їх не піднімає до захмарних висот, бо бояться конкуренції – одразу з’явиться перевізник, що запропонує нижчу ціну і зайде замість вас.
А з міськими перевезеннями – катастрофа. Якби в мене не було маршрутів обласного сполучення, я б не витримала довго в цьому бізнесі.
Не знаю, як виживають ті, в кого лише міські маршрути. Ті, з ким мені доводилося спілкуватися, мають надію на те, що рано чи пізно в місті таки зміниться ситуація з перевезеннями на краще.
Наразі ж маємо збитковий тариф, дороги, на яких убиваємо автобуси та постійно їх ремонтуємо, і постійні затримки з відшкодуваннями з бюджету за пільгові перевезення», - скаржиться перевізниця.
«Мені не зовсім зрозуміло наступне… Якщо тариф у маршрутці умовно встановити на рівні 6,40. Чи стане проблемою для платоспроможного пасажира заплатити за проїзд на 1,40 більше? Думаю, що ні. Натомість неплатоспроможні верстви населення є пільговиками й апріорі не платитимуть за проїзд. Тому вважаю, що тариф має бути вищим, ніж у тролейбусів.
До прикладу, проїзд у Кракові вартує 1,15 долара. За такі кошти ви їдете в комфортабельному автобусі, маєте змогу провести електронний розрахунок, їдете сидячи… Але в нас народ не має змоги стільки платити за проїзд. Відповідно, і ми не заробляємо таких коштів, аби забезпечувати такий проїзд», - резюмує Павлина Храпчинська.
Автор: Олександр ЮХИМЕЦЬ, ІА "АСС"
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами
Громадський транспорт має бути призначеий для швидкого зручного пересування по місту. Це не є рейси ЧернівціПариж. І потрібно щоб людина могла користуватися короткими поїздками, а не економити і ходити пішки. Бо громадським транспортом користуються люди з невеликою зарплатою.