Чернівецька міська рада візьме кредит у 150 мільйонів гривень. Таке рішення ухвалили депутати минулої п’ятниці, під час сесії міської ради. Це рішення підтримали 26 народних обранців.
У проекті рішення зазначається, що метою запозичення є виконання ремонтних робіт на дорогах міста.
Кредити місто братиме у «Державного експортно-імпортного банку України» та «Ощадбанку» - по 75 мільйонів у кожному з них на строк до трьох років.
Як зазначає Чернівецький центр реформ та розвитку, ставка за кредитом є сумою облікової ставки Нацбанку, яка наразі складає 6%, та 5% банківської маржі. Відтак, шестивідсоткова ставка НБУ та 5% банківської маржі разом складають вартість кредиту в 11% річних.
Проте, як демонструє динаміка формування облікової ставки НБУ, її розмір нестабільний. Так, у 2015 році вона складала аж 30% річних, згодом у 2018-2019 зменшилась до 17-18% річних. На початку 2020 року вона складала 13,5% річних, а з 24 липня зменшилась до 6% річних.
У зв’язку з цим фахівці Центру реформ та розвитку розрахували три сценарії фінансових витрат щодо кредиту. Так, за найоптимістичнішим сценарієм, річна ставка для міста залишиться на рівні 11%. У такому разі, за 3 роки ми переплатимо 26,8 млн грн.
Якщо ставка зросте до максимально дозволених 25% річних, сума відсотків за 2021-2023 роки збільшиться майже до 61 млн грн. Та, імовірніше за все, відсотки за даним кредитом сягнуть 40 - 50 мільйонів гривень.
Таке рішення викликало неабиякий резонанс у чернівецькій громаді та привернуло увагу навіть народних депутатів.
Отримуйте новини в Telegram
Як уже повідомляло ІА АСС, депутатка Верховної Ради Олена Лис вимагала від секретаря міської ради Василя Продана пояснень, чому таке рішення міська рада прийняла без попередження, попередніх обговорень та консультацій із громадою.
«Йдеться про 150 млн грн із плаваючим розміром відсоткової ставки на весь період кредитування, що не може перевищувати 25%. За такою формулою протягом чотирьох років переплата за користування кредитними коштами може досягнути такого ж розміру, що, власне, й позичається», - написала Олена Лис.
На думку нардепки, попри те, що є чимало об’єктів, які потребують капітального відновлення, зокрема й дороги, це не повинно стати ще одним навантаженням для бюджету та дисбалансом в інших комунальних видатках.
Народній обраниці в коментарях під її дописом відповів однопартієць секретаря міської ради Василя Продана, депутат міської ради Анатолій Чесанов.
«Ви не підтримуєте позицію Президента? Цим шляхом пішла більшість міст України! На жаль, ані жоден народний обранець від міста, ані високопосадовець за довгі роки жодним чином не посприяв, аби з держбюджету надали кошти на розвиток інфраструктури міста Чернівці. В попередньому уряді і Верховній Раді їх було багато.
Останню вашу ініціативу щодо виділення 200 мільйонів на вулицю Хотинську Верховна Рада, на жаль, теж не підтримала. Що нам робити? Яка ваша конкретна пропозиція? Будемо вдячні за будь-яку вашу допомогу, конструктивні поради та контроль. Пропонуйте, виділяйте…
Для інформації - потреба міста на дороги і проїзди приблизно 2,5 млрд грн. 150 мільйонів - це краплина від необхідного», - відповів народній депутатці Анатолій Чесанов.
Новини ІА АСС є у Viber
Своєю чергою, відсторонений від посади міський голова Олексій Каспрук у своєму відеозверненні нагадав, що за його очільництва депутати вперто не голосували за жоден із кредитів міжнародних банків та грантових організацій. Він продемонстрував відеоряд із публічними висловлюваннями депутатів щодо кредиту від Європейського банку для закупівлі нових тролейбусів.
Володимир Бешлей: «Чергове боргове зобов’язання керівництво міста намагається повісити на всіх чернівчан. І наші діти будуть змушені віддавати черговий кредит. Фракція «Рідне місто» не буде голосувати за включення цього питання в порядок денний і закликає депутатів не голосувати».
Михайло Яринич: «Наша фракція у повному складі не підтримала даний кредит. Це дуже великий тягар для міста. 7% річних – тільки за ці відсотки ми можемо придбати 15 вживаних тролейбусів кожного року».
Анатолій Чесанов: «Протягом року ми будемо пожинати плоди того, що схвалимо сьогодні. Так, це потрібно робити, але ми повинні вивчити це все, і вони не повинні бути, як сліпі кошенята, заганяти місто в борги».
Богдан Ковалюк: «Кредити – це крайній інструмент, коли в місті все зроблено, є рухомий склад, забезпечені мінімальні втрати води, і ми вирішили зробити для міста якусь колосальну річ. Індустріальний парк, наприклад».
Василь Продан: «Безглузде неправильне рішення набирати кредитів. Чому на загальнодержавному та місцевому рівні мери, уряди та президенти хочуть брати кредити? Тому що кошти вони беруть сьогодні, а повертати вже завтра не їм. Віддаватимуть, ті, хто прийде на місця цих посадовців. А проблеми треба закривати не грошима, а рішеннями і роботою. Запозичення коштів не розв'язує проблему, а ускладнює її. Тому я категорично проти кредитів».
Натомість зараз, напередодні виборів, депутатський корпус більшістю голосів вирішив підтримати запозичення чималої суми.
«Міська рада вирішила в «турборежимі» без обговорення з експертами, з громадськістю, без роз’яснень для громади, на що будуть спрямовані ці кошти, на які об’єкти. Як ці кошти будуть освоюватися… Це дуже велика сума. До прикладу, акциз із роздрібного продажу палива, який ми спрямовуємо на ремонт доріг, у Чернівцях щороку складає близько 50 мільйонів гривень», - заявив Олексій Каспрук.
Водночас начальниця фінансового управління міської ради Лівія Бамбуляк зазначала ІА АСС, що Чернівці поки спроможні платити цей кредит. Але доведеться скорочувати видатки. Зокрема, зменшувати фінансову підтримку наших комунальних підприємств.
За її словами, виділення коштів на допомогу комунальним підприємством не є захищеною статтею та обов'язками бюджету.
«Комунальники повинні заробляти на свої видатки. А ми щороку виділяємо на них дуже значні суми. Обмеживши це, будемо справлятися з виплатами. Прорахувавши ці ризики, з умовою зменшення фінансової допомоги підприємствам, яку ми регулярно виділяємо на виплату заробітньої плати, на енергоносії тощо, то за попередніми розрахунками ми впораємося з ним», - сказала Лівія Бамбуляк.
Наші новини є у Facebook
Своєю чергою, комунальники визнають, що без такої допомоги надалі функціонувати їм буде вкрай важко.
«90% допомоги від міської ради в нас іде на погашення електроенергії. З усім іншим ми справляємося власними силами: з виплатою зарплат, закупівлею запчастин та паливно-мастильних матеріалів, сплатою податків. Чи матимемо цю допомогу надалі, нам невідомо», - розповідає заступник директора КП «Чернівціводоканал» Ярослав Цуркан.
Разом із тим залишається невирішеним питання з тарифами. За словами Ярослава Цуркана, незаплановано піднімаються ціни на електроенергію, постійно коливаються в ціні паливно-мастильні матеріали.
Зі слів представника водоканалу, підприємство тому й потребує допомоги, аби компенсувати різницю у невідповідності чинним тарифом і реальними витратами підприємства, які цей тариф не покриває.
«Якщо допомоги не буде зовсім, буде дуже складно працювати - практично, неможливо. Зараз всі проплати йдуть відповідно до наших затрат, а як це буде функціонувати в умовах зменшення фінансової допомоги та при чинному тарифі, зараз сказати важко», - заявив Ярослав Цуркан.
За словами політолога Ігоря Баб’юка, отримання такого кредиту для будівництва доріг стосується всієї держави, а не лише міської ради. Це масове явище для всієї України після того, як Президент звернувся до органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з закликом брати кредити на велике будівництво, зокрема й доріг - збіглися інтереси виконавчої влади та місцевого самоврядування.
«Депутати виправдовують такий великий кредит під чималі відсотки у гривнях тим, що позика, яку беруть під супернизькі відсотки від ЄБРР в євро, є менш вигідною, аніж в українського банку, навіть зі значно вищими відсотками. Оскільки в нас нестабільна валюта, і віддавати гривневий кредит буде дешевше, ніж запозичення в євро міжнародним партнерам», - каже Ігор Баб’юк.
Та водночас політолог зазначає: якщо напередодні виборів орган місцевого самоврядування (в нашому випадку це міська рада) бере кредит, знаючи, що більшість депутатів, які голосують за це рішення, не потраплять до наступного скликання - це політична безвідповідальність. Її можна трактувати, як піар.
«Проте, наш виборець дуже непередбачуваний і водночас легковірний. Тому важко сказати, чи вплинуть на нього раптово заасфальтовані дороги, які не робили протягом 5 років. Але те, що це попахує авантюрою – безперечно», - резюмує Ігор Баб’юк.
Автор: Олександр Юхимець
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами
А, більше всього в цій ситуації вражає лицемірство лисого упиря Продана.
Тварюка раніше кричала про кредитне ярмо, а тепер взяло кредит.