Про позапланові перевірки, самочинне будівництво, судову практику і обмежений вплив на порушників - у інтерв’ю Впливовому АССпекту розповіла заступниця начальника інспекції архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради Наталя Сірман.
У Чернівцях інспекцію створили у 2015, а повноваження вона отримала у серпні 2016. Її завдання – це реєстрація та видача документів дозвільного характеру і прийняття об’єктів в експлуатацію, друге – контроль за об’єктами будівництва. Фахівці керуються ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності». Він визначає їхні повноваження.
Усі новини є в Telegram
Ви маєте право проводити планові і позапланові перевірки. У яких випадках ви можете навідатись неочікувано?
З плановими перевірками зрозуміло. А позапланові можливі, коли є звернення суб’єкта, аби перевірили саме його, звернення осіб про порушення містобудівного законодавства чи вимога правоохоронців про виявлення факту самочинного будівництва. Загалом, є виключно вісім підстав для позапланових перевірок.
Єдина проблема – ми можемо провести перевірку лише у присутності суб’єкту містобудування. Якщо він відсутній, ми, на жаль, безсилі і провести перевірку чи видати припис не можемо. Тоді документи направляємо у правоохоронні органи, аби вони забезпечили присутність потрібних людей на об’єктах. Але за цей час у нас такого щастя ще не було.
Це як у ситуації з прибудовою на Небесної Сотні 8, де було пошкоджено газову трубу і майже 200 квартир сиділи без газопостачання?
Так, там ми черговий раз хочемо провести перевірку. Але власниця тих приміщень, до яких відбулась прибудова, там не проживає. Її ніде нема, поліція не забезпечила її присутність. Такі варіанти дають шанс несумлінним забудовникам уникати відповідальності. Але ми працюємо. Закони змінюються. Може і сюди прийде полегшення.
Читати: Впливовий АССпект: ми не відключаємо від газу будинок через одного боржника, - Віктор Горда
Коли на об’єкті є тільки працівники, то до них жодних зауважень. Припис мусимо дати особі, яка має його виконати. А якщо не наймана людина, то і жодної відповідальності, він речі забере і піде, от і все. Це унеможливлює тотальний контроль. Юридичне управління підготувало позовну заяву. І вже суд прийме рішення про знесення.
Які найчастіше фіксуєте порушення?
Порушення переважно стаються у приватному секторі. Системного характеру прибудов немає, є випадки окремі. Якщо це стосується земель міської ради, то документи будуть скеровані до суду. А зазвичай, це все приватні суперечки. Буває, коли сусіди у дво-, триквартирних домівках домовляються між собою про якусь прибудову чи надбудову, то всі задоволені. А потім виникає побутовий конфлікт, і з’являються заяви про порушення. Далі вже ми беремось за перевірки, штрафи, якщо можливо – виготовляються дозвільні документи. Якщо ні – то до суду.
Так скільки все ж вдалось знести незаконних споруд?
Жодного випадку такого нема. Закон нас обмежує у цих можливостях. Рішення про знесення лише суд може прийняти. Звичайно, це було б показово і дієво. Якби кожен знав, що не буде судових процесів, не буде тяганини,а в кінці – позитивного рішення. Це не ми маємо доводити, що це самочинне будівництво, а людина має показати, що це правочинне. Тому складається практика, що дуже мало рішень про знесення. Суд вважає, що порушується конституційне право людини, якщо буде прийнято рішення про знесення. Тут уже орган місцевого самоврядування має довести, що це значне порушення. На жаль, маємо таку тенденція в Україні. А взагалі, було лише кілька рішень у державі про знесення. Але не знесено жодного об’єкту. Вважається, що знесення – це крайня міра у вирішення справи.
Які штрафи передбачені?
Штрафи коливаються від 4250 грн до 34 000 грн. Для юридичних осіб до 750 тис грн. Ми у цьому році наклали штрафів на 1,5 млн грн. Правда, половина цих штрафів оскаржують у судах. Штраф не дає права на законне володіння. Пройти шлях із узаконення все одно доведеться.
Майже всі об’єкти, які ми фіксуємо на етапі початку як самочинне, переходять у законне русло. Тобто після штрафів видається припис на усунення порушення. І особа має право розробити всі папери. І вже добудовувати законно. У міськраді є три позови, ми у суді доводимо, що є порушення для примусового виконання приписів: це випадки з прибудовою, реконструкцією квартири у магазин та розширення балкону.
А ще діє амністія. Для індивідуальних забудовників - це об’єкти, зведені до березня 2015 року, а на приватні будинки – площею до 300 квадратних метрів, якщо є документи на землю і господарські споруди. Вони можуть здати без штрафу, лише декларація про готовність, технічний паспорт, документу на землю – і все узаконюють. У інших випадках - лише суд може визнати право власності за умови наявності паперів на землю.
Прибудови балконів чи навіть надбудови над балконами - це ж порушення. Чи можливо розширити площу житла і не вийти за рамки закону?
Аби все було законно, наприклад, ОСББ повинно оформити документи на землю. Має бути згода членів об’єднання, розробка концепції, аби всі прибудови були однаковими. А зараз кожен за себе, кожен собі покращує умови. На якомусь етапі люди домовляються, і всі мовчать, хоча знають, що нема дозволів. І як правило, до нас звертаються, коли уже є дах.
У нас три інспектори на все місто. Просто так шукати прибудови по місту – не можемо. А вже якщо є офіційна заява – ми реагуємо.
Коли ідеш містом і бачиш процес будівництва - яким чином можна дізнатись чи законна робота чи ні?
Найперше, біля кожного об’єкту, де ідуть роботи, має бути інформаційний стенд. Якщо його нема – це перший дзвіночок, що тут щось підозріле. На стенді вказується інформація про дозвільні документи, хто є замовником, автором, хто відповідає за технічний, економічний контроль, візуалізація об’єкту на фініші. А коли такого нема – то можливо, нема документів. Затим, ми даємо запити і все з’ясовуємо. Зрештою, до нас можна щодня звернутись і про все розпитати.
Уявімо, що вам дали право змінити все, що завгодно, аби робота інспекторів стала результативнішою – що б ви змінили?
Цього року ми видали приписів на 115 перевірок. Та тільки половину вдалося провести – у інших випадках поліція не знайшла людей, аби мати кого штрафувати. І трапляється, що коли викликають правоохоронців, то інспектори більше пояснюють - чому викликали поліцію, ніж сам порушник - чому самочинно збудував споруду.
Якби громадяни і підприємства розуміли, що немає можливості узаконити через суд, а просто відразу був би прямий вплив і змога зносити об’єкти. Тоді ніхто би не розраховував на легку справу. А потім це б блокувало подальші дії з самобудом - ні продати, ні переоформити, ні подарувати. То і кожен б вирішував – чи треба таке робити взагалі чи не варто.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами