Державний монополіст "Укрзалізниця" розпочала "залізничну оптимізацію" задовго до планів запросити в консультанти німців з Deutsche Bahn. Однак "реформа" не так робить УЗ більш економічно успішною, як вбиває окремі регіони, пише Уніан з посиланням на ТСН.Тиждень.
Красива стара станція Міжріччя на Буковині більше сотні років приймала вагони з будматеріалами, назад завантажуючи їх лісом. Зараз вона отримала остаточний вирок – її закриють! Місцева влада вже отримала відповідного офіційного листа. Втім, місцеві мешканці називають це несправедливим: "Ми не вважаємо, що ця станція збиткова. Цією станцією багато користується". Хитрість в тому, що для станції Міжріччя та інших трьох сотень станцій "Укрзалізниця" у рази збільшила ціну на подачу чи вивіз з них вагонів, або просто відмовилась їх туди подавати. Складна схема виглядає так: береться відстань до найближчої станції, і до попередніх платежів додається ще по 180 гривень на кілометр – за доставку одного вагона. Ще стільки ж, щоб повернути вагон назад.
Від Міжріччя до найближчої станції - 22 кілометри. Націнка на один вагон становить близько 8 тисяч гривень. Разом зі старим тарифом, один вагон коштуватиме лісгоспу 15 тисяч. "За останні два місяці ми не відвантажили жодного вагона", - розповідає голова профспілки Сторожинецького лісгоспу Василь Самушко. Підприємство заганяють у збитки. І, як наслідок, слід очікувати на звільнення сотні працівників. "Сто працівників лісгоспу – це сто сімей", - наголошує Самушко. Те саме кореспонденти ТСН.Тиждень чують від виконавчого директора елеватора на Дніпропетровщині Володимира Страшка. "Такого стану, такої незаповненості за двадцять років роботи на підприємстві не було жодного року. Елеватор ніколи не пустував, - розповідає він. - Зараз зерно вивозять вантажівками, але це зовсім інші масштаби. І так не лише тут, а на трьохстах елеваторах. Чимало з них вже готуються до консервації. А закрити на консервацію – це скоротити весь колектив, персонал, що працює з зерном, залишити лише охорону та кілька технічних працівників".
Закривають також станцію на Дніпропетровщині в селі біля станції Бузівка. Вона також визнана "Укрзалізницею" як малодіяльна.
Тобто раніше залізниця була соціальним проектом, який своєю мережею зшивав державу, а тепер вона повинна стати прибутковим бізнесом.
"Ми, як менеджери, зобов’язані знаходити рішення, які дозволять в умовах обмеженого ресурсу забезпечити максимально ефективні перевезення", - каже представник УЗ. Обмежений ресурс – це, в основному, тепло- та електровози, які в "Укрзалізниці" нагадують металобрухт і яких катастрофічно мало. Вони просто не встигають вивозити ці кілька вагонів з невеликих підприємств. Адже перші на черзі - великі компанії. Ось звідки виросла пухлина малодіяльності. Економія та оптимізація, оплатити які залізниця пропонує місцевим бюджетам, це проста логіка бухгалтерських звітів, у яких не вказані десятки помираючих регіонів, що перетворяться в сотні.
Про іншу версію цих подій кореспонденти ТСН.Тиждень навіть не здогадувались, поки не поспілкувались з Валерієм, який керує станцією Клавдієво на Київщині та очолює маленьку на достатньо незалежну профспілку залізничників. Він називає малодіяльну "оптимізацію" не інакше, як спланованим злочином.
"На кого це розраховано? Це обман. Просто махінації, - говорить він. – Думаю, задача стояла – зменшити вартість активів залізничного транспорту. Для того, щоб потім його дешевше приватизувати. Зробити цю станцію нерентабельною умовно. Адже, як вона може бути нерентабельною насправді, якщо є 3-4 клієнти, які на ній обслуговуються і вона приносить прибуток. Тому вони роблять її умовно неприбутковою, а потім задешево продають".
Читайте також: Співпраця Укрзалізниці та Deutsche Bahn: в Уряді створили робочу групу
Якщо ця версія справдиться, цю історію повинні розглядати вже не журналісти, а НАБУ та СБУ. Тому що мова не лише про економічні збитки, а й про ризик посилення сепаратизму в цілій низці регіонів, в яких ампутація транспортного сполучення та масове розорення бізнесу може породити зовсім не патріотичні ідеї.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами