Наближається сезон відпусток, а значить – саме час подивитися світ. Але одна справа – розглядати незнайому країну з вікна екскурсійного автобуса, і зовсім інше – переміщатися по ній за кермом власного (або взятого напрокат) автомобіля: незнання чужих законів дорожнього руху не рятує від штрафів. Ми вирішили розібратися з тим, до чого треба бути готовим українцеві, котрий зібрався міряти колесами чужоземні дороги, які сюрпризи можуть чекати водія за кермом, і в яку суму штрафу обійдеться поведінка, яка в нашій країні вважається прийнятною.
Про нюанси в законах і правилах, що регулюють поведінку на дорогах в різних країнах, нам розповіла виданню Сегодня юрист Наталія Зозуля, а автомандрівник і блогер Олексій Гаврилюк, який об'їздив закордон уздовж і поперек, поділився з нами своїм досвідом.
ЕКІПІРОВКА: ЩО ПОТРІБНО ВЗЯТИ З СОБОЮ
Крім звичних аптечки, знаку аварійної зупинки і вогнегасника, виїжджаючи в Європу, водієві потрібно взяти жилетку зі світловідбивачами і запасні лампочки ближнього світла. Крім того, в окремих країнах є свої вимоги до комплектації. І хоча не скрізь потрібно все з перерахованого, простіше екіпірувати свій автомобіль по максимуму, щоб не оштрафували через дурниці. "Наприклад, у Франції в авто потрібно обов'язково возити сертифікований алкотестер, а в Іспанії водії, які носять окуляри, повинні мати запасні", – наводить приклади експерт Наталія Зозуля. У зимовий час потрібно обов'язково мати не тільки зимові шини, але також антифриз в спреї і лопату для снігу.
Також пам'ятайте: за кордоном правоохоронці неприхильно ставляться до тонованим вікон. Щонайменше, переднє скло точно не повинне бути тонованим. Та й такий улюблений народом антирадар, за словами Наталії Зозулі, в країнах ЄС - підзабороною.
Важливо, щоб авто для подорожі за кордон було справним: там до питань безпеки надорогах набагато суворіше. "У Німеччині та Австрії поліція стежить за станом гумовогопокриття: протектор в шинах не може бути менше 1,6 мм, а покришки в причепах не можуть бути старше шести років", - розповідає Наталія Зозуля. Власне, нанесправному авто ви в ЄС і не потрапите: вже на в'їзді до Польщі можуть розгорнутичерез таку "нісенітницю", як непрацююча лампочка габаритів.
Запаска і жилет — обов'язково
ПРАВИЛА ДОРОГИ: СХОЖІСТЬ І ВІДМІННОСТІ
"За великим рахунком, різниця в ПДР, яким слідують в Україні та європейських країнах,невелика: більшість країн приєдналися до Віденської конвенції про дорожній рух,прийнятої в 1968 році, - пояснює Наталія Зозуля. - Також існує додаткова конвенція -про дорожні знаки і сигнали, тому великої різниці між нашими позначеннями і знаками надорогах ви теж не помітите "(хіба що в США є текстові знаки, про них читайте нижче. -Авт.).
Тому для самостійних подорожей за кермом за кордоном переучуватися не доведеться.Але все-таки краще заздалегідь познайомитися з місцевими нюансами ПДР за своїммаршрутом руху. Наприклад, в Данії обганяти так, як у нас, - порушення: там, за словами Наталії Зозулі, при обгоні необхідно блимати фарами. Також пам'ятайте: якщов Україні багато водіїв звикли користуватися протитуманними фарами, як вірш на душуляже (навіть якщо туману немає), то в Німеччині за використання їх не за призначеннямможна нарватися на штраф.
ЗВИЧНЕ: ПАРКОВКИ І МОТОЦИКЛИ
Пам'ятайте час, коли за неправильну парковку даішники скручували номера з авто? Такось: у Греції це правило діє до сих пір, так що стежте за знаками парковки. А якщо,проїжджаючи вулицями рідного міста, вам хочеться щось розповісти мотоциклістові, що протиснувся між вами і машиною, що стоїть на сусідній смузі, знайте: він діє за правилами. Тільки не українськими, а каліфорнійськими.
Як розповідає Олексій Гаврилюк, в цьому штаті мотоциклістам дозволено їздити міжсмугами руху. Взагалі в США кожен штат має свої відмінності в Правилах дорожньогоруху: обов'язково ознайомтеся з ними, плануючи подорож, щоб не потрапити в халепу.
Правила. В США мотоцикліст має право їздити між рядами
США: ТЕКСТОВІ ЗНАКИ
Ну а тепер питання риторичне: ви ніколи не замислювалися над тим, що більшістьавтомобілів, що займають не так уже й мало місця на дорозі, перевозять лише одну людину? Вкрай нераціонально! Так ось: як розповідає Олексій Гаврилюк, у багатьохштатах Америки виділяють спеціальні смуги, по яких можуть рухатися тількиавтомобілі, що перевозять декілька осіб. Мінімальна кількість людей, які повиннізнаходитися в машині, вказується на знаку перед в'їздом на смугу - найчастіше їхкількість стартує від двох осіб.
ШВИДКІСТЬ: НЕ ПЛЮСУВАТИ
Від чого потрібно позбутися за кордоном (а краще – і назавжди) – так це від звички перевищувати швидкість. Також не варто приплюсовувати до вказаних на знаках обмеження ще 20 "некараних" кілометрів на годину, прийнятих у нас. В ЄС, за словами Олексія Гаврилюка, як правило, допускається перевищення не більше ніж на 5 км/год, в деяких країнах – на 10 км/год. А контроль за швидкісним режимом руху в Європі набагато жорсткіше, ніж у нас. "Швидкість в межах населеного пункту – в середньому 50 км/год, за містом – 90, на швидкісних автострадах – близько 120 км/год. Ознайомтеся з режимами конкретної країни", – радить Наталія Зозуля.
З незвичайного: на деяких дорогах може бути встановлена мінімальна швидкість руху -наприклад, не можна їхати повільніше 80 км/год. А є країни, де встановлюється різнашвидкість руху на магістралях для сухої та дощової погоди, - наприклад, 130 км/год та110 км/год.
ПЛАТА ЗА ПРОЇЗД: ЧАС І ВІДСТАНЬ
"В Угорщині оплачується час проїзду по автобану. Платите, отримуєте чек-квитанцію, іможете той час, який оплатили - наприклад, тиждень, - їздити спокійно", - розповідаєОлексій Гаврилюк. Але є країни, де плата стягується за кілометраж: "У Хорватії існуєсистема шлагбаумів. Коли ви в'їжджаєте на платний автобан, вас "зчитують", а коли виз'їжджаєте з нього, на шлагбаумі з вас знімають плату - в залежності від того, скількикілометрів ви проїхали", - наводить приклад Олексій Гаврилюк.
Плата за проїзд різна, але, як правило, не перевищує 1 євро за 10 км.
Втім, не всі країни наживаються на водіях. Наприклад, чудові німецькі дороги -безкоштовні. А в США, як стверджує Гаврилюк, можна легко прокласти маршрут в обхідплатних автобанів.
На шлагбаумі порахують шлях
ШТРАФИ: ВІД 50 ЄРО ДО ДЕСЯТКІВ ТИСЯЧ
У більшості країн Європи поліція не стоїть на узбіччі і не ховається по кущах. Але тамскрізь встановлені камери відеоспостереження, і вони працюють: інформація з камер,разом з номером авто порушника, дуже швидко потрапляє в поліцейську базу.
Але є й винятки. Як розповідає Гаврилюк, поліцейські пости досі стоять на дорогахРумунії, а на Кіпрі можна побачити до сліз знайому картину - поліцейську "засідку" зрадаром. "В Угорщині теж стоять пости, але вони ловлять тих, хто не заплатив за проїздпо автобану. Зчитують номера, і відразу в базі перевіряють оплату. Якщо оплати немає,на наступному посту вас зупинять і оштрафують", - говорить Олексій Гаврилюк.
У США використання камер відеоспостереження не настільки всеосяжне, як в Європі.Наприклад, камери, автоматично реєструють перевищення швидкості з подальшою доставкою штрафної квитанції на будинок, в частині штатів навіть забороненізаконодавчо, хоча в деяких штатах активно використовуються.
За порушення правил в Європі платити доведеться дорого. За таку дрібницю, якнепристебнутий ремінь безпеки, вам в кращому випадку доведеться розлучитися з 30євро, а в деяких країнах - і з 100 євро. Задоволення від занадто швидкої їзди можеобійтися і в 100 євро, і в тисячу.
Дуже високі штрафи - за керування в нетверезому стані. Так, в Німеччині вонистартують з 500 євро, у Франції цілком можна збідніти і на 4,5 тис. євро (це якщо не було ДТП), а в Великобританії - розщедритися більш ніж на 7000 євро. Ну а в СШАводій, який вперше попався і нічого не накоїв напідпитку може відбутися лише $ 300.
ЕКЗОТИЧНІ ПРАВИЛА
У далеких країнах правила куди цікавіше. Так, в спекотному Таїланді, де так і тягнепозбутися зайвого одягу, суворо заборонено вести мотоцикл, велосипед, мопед і авто зголим торсом. "Якщо ви жінка-водій, не варто їхати в Саудівську Аравію, - попереджаєНаталія Зозуля. - Тут навіть на дорогах панує патріархат: майже на всіх трасах жінкамзаборонено сідати за кермо. Причому це правило поширюється і на водіннявелосипеда. Керувати жінка може тільки на внутрішньоквартальних дорогах".
В Таї за кермом не роздягаємось
ЇЗДА "ПРОТИ ШЕРСТІ"
В Англії рух "навпаки"
ПИТИ ЧИ НЕ ПИТИ
Більшість розвинених країн ліберальніші України в питаннях випивки за кермом. Вдома український водій може нарватися на серйозні неприємності, якщо кількість алкоголю в його крові перевищує 0,2 проміле. У більшості країн ЄС, а також в США, Канаді, Сінгапурі, Туреччини допустима норма – 0,5-0,8 проміле: стільки буде у дорослої людини після випитої пляшки пива. Але є країни навіть в Європі, де ця норма навіть жорсткіше, ніж у нас – аж до 0 проміле! Так що, "законно" хильнувши пива в Австрії (0,5 проміле), в сусідню Угорщину (0 проміле) краще не потикатися.
А є країни (наприклад, Хорватія), де ви можете керувати авто з 0,5 проміле в крові. Алеякщо порушите ПДР або потрапите в ДТП - норма тут же стане 0 проміле. Є в ряді країні обмеження: "ліберальна" норма стосується лише водіїв старше якогось віку (зазвичай21 рік) і зі стажем (наприклад, більше двох років). Якщо ви юні або недосвідчені, товаша норма - 0-0,2 проміле. Словом, підводних каменів вистачає. Тому за кордономводіям краще встановити "сухий закон".
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами