Запрошені гості: начальник чернівецького відділення АТ «Чернівцігаз» Сергій Козар та директор ТОВ «Чернівцігаз Збут» Катерина Параска
Ведучий: Максим Козменко
Максим Козменко: Почнемо розмову з найбільш гучного інциденту, який нещодавно викликав масове занепокоєння в містян. На шпальтах чернівецьких ЗМІ вже були роз’яснення. Як ви вже зрозуміли, це коли в Чернівцях сильно запахло газом. І це збентежило населення. Розкажіть, що сталося?
Сергій Козар: 19-23 серпня компанія, яка здійснює транспортування газу магістральними мережами, а саме «Прикарпаттрансгаз», здійснювала роботи на газорозподільній станції «Шубранець», з якої газ подається на Чернівці і ряд прилеглих сіл Кіцманського і Заставнівського районів. 23 серпня було закінчено планово-попереджувальні роботи на їхньому обладнанні і з ГРС «Шубранець» газ почав подаватися в сторону Чернівців та районів. І, вочевидь, за нашими переконаннями, було в декілька разів перевищено норму одоризації газу. Сам газ не має ні запаху, ні кольору, почути його в повітрі неможливо, відповідно для того, щоб мешканці могли відреагувати на витоки, до нього додається так званий «одорант». Найчастіше використовується отруйно-токсична речовина, це меркаптанова сірка, яка має дуже різкий і їдкий запах і у великих концентраціях може викликати задуху. Відповідно вміст цієї речовини в газі був перевищений в декілька разів. І мешканці дійсно відчували так званий запах газу де тільки можна було його почути. Це і у своїх оселях, і на вулицях тощо. Ми відреагували на це, але вже по факту. Оскільки ці події від нас не залежали, так як транспортуванням магістральними мережами газу і його одоризацією займається «Прикарпаттрансгаз» у Чернівецькій області. Ми перевели місто на резервну нитку газопостачання, але за той час місто вже отримало достатньо велику кількість газу і ми відчували наслідки цієї переодоризації декілька днів.
Максим Козменко: Але воно не несло небезпеки серйозної чи будь-якої іншої?
Сергій Козар: Ні. Воно гарно висвітлює стан у наших внутрішньобудинкових мережах газопостачання, які знаходяться в багатоквартирних будинках, і в приватних будинках.
Максим Козменко: От саме розкажіть, як воно показує? Що це означає?
Сергій Козар: Це означає, що мережі є не герметичними. Тобто в мережах постійно відбуваються витоки газу в тій чи іншій кількості, значній чи незначній. Але внутрішньобудинкові мережі багатоквартирних й індивідуальних будинків там, де відчувався запах газу, негерметичні. Тобто їх необхідно обслуговувати. Безвідкладно, терміново обслуговувати.
Слухач: Якщо вийшов термін лічильника на індивідуальне опалення і абонент готовий купити новий лічильник за свій рахунок, то він заплатить і ціну лічильника, і за установку його чи великі гроші потрібно платити? Від чого це залежить? Друге питання, наскільки небезпечно перевіряти наявність витоку газу в приміщенні за допомогою сірника, наприклад, чи краще милом? Який краще застосовувати засіб, аби це перевірити, чи викликати ваших спеціалістів, але це теж, мабуть, не безкоштовно?
Сергій Козар: Почну з другого запитання. Категорично заборонено перевіряти газопроводи і внутрішньо будинкове газове обладнання на предмет витоків газу відкритим вогнем. Без різниці, чи це запальничка, чи це сірник, цигарка. Жодним відкритим вогнем не можна перевіряти. Для того є спеціальні прилади витокошукачі. Також є дідівський засіб, це мильна емульсія. Є й інші способи, зокрема, перевірка на герметичність. Але в жодному випадку ніколи не перевіряйте відкритим вогнем на предмет витоків газу. Щодо викликів аварійних служб, то аварійно-диспетчерська служба, номер 104, є безкоштовною, надає громадянам послуги по локалізації та ліквідації витоків газу. Якщо газопроводи потребують поточного чи капітального ремонту, тоді вже необхідно вкладати договір і на договірних засадах ми надаємо послуги, чи будь-яка інша відповідна організація з планово-технічного обслуговування. Дрібний ремонт ми здійснюємо своїми силами безкоштовно. Щодо повірки лічильника газу. Якщо він визнаний непридатним за результатами метрологічної повірки не було жодних ознак втручання в лічильник газу, не було ознак навмисного пошкодження, людина звертається до Центру обслуговування клієнтів, вул. Головна, 243, ми здійснюємо заміну лічильника газу людині безкоштовно за кошти підприємства. Це передбачено в інвестиційній програмі підприємства.
Максим Козменко: Повертаючись до минулого ситуації, скільки у вас було викликів, тривожних повідомлень?
Сергій Козар: Аварійно-диспетчерською службою Чернівців у період за 23-25 серпня було зафіксовано 2500 дзвінків. З них 1829 аварійних заявок. І як наслідок цих заявок і того стану мереж, які маємо, було відключено по Чернівцях 49 багатоквартирних будинки і 863 приватних будинків і квартир.
Максим Козменко: Відключено?
Сергій Козар: Відключено. І станом на сьогодні газопостачання відновлено. Здійснюється в штатному режимі. Проведено дрібний ремонт, де було необхідно.
Максим Козменко: От неменше занепокоєння викликало й те, що квартири, будинки відключали від газу й мешканці були стурбовані. Бо їм казали, що змушені піти на цей крок через аварійну ситуацію, а тепер оформлюйте договір, щоб ми підключили. А люди кажуть, то значить ви з нас гроші хочете здерти. Поясність цей момент, чи дійсно з людей гроші здирають?
Сергій Козар: Ті будинки, які були відключені внаслідок оцієї неприємної ситуації, дрібний ремонт був проведений силами нашого підприємства «Чернівцігаз» і газопостачання їм було відновлено абсолютно без укладання договорів. І без жодних оплат.
Максим Козменко: Переходячи до опалювального сезону. Було сказано, що з мережами у нас не все добре. То чи безпечно подавати газ у тому режимі, який є у зимовому періоді?
Сергій Козар: В будь-якому випадку люди, які відчували запахи газу в квартирах, вони повинні усвідомити, що вони відчували те, що в них відбувається кожен день. Тільки через підвищений вміст одоранту вони це відчули набагато сильніше. Тобто їм необхідно звернути на стан мереж. Це свідчить, що мережі в незадовільному стані. Відповідно я би їм радив звернутися до нашого підприємства чи будь-якого іншої спеціалізованої організації, вкласти договір на проведення робіт із обслуговування внутрішньо будинкових систем газопостачання, провести ці роботи, провести випробування і спокійно користуватися газом в опалювальний період.
Максим Козменко: Хочеться почути детальніше роз’яснення про те, що зі столиці прийшла така собі ідея, щоби забрати мережі від «Чернівцігазу», і люди тепер вимушені заключати нові договори на обслуговування мереж. Тобто людям дали у власність ті мережі, чи як воно насправді?
Сергій Козар: Ні, трішки не так. «Чернівцігаз» за всі роки свого існування ніколи не мало на своєму балансі чи в обслуговуванні, користуванні внутрішньобудинкових мереж газопостачання, які перебувають в багатоквартирних чи приватних будинках. У нас на балансі в експлуатації чи користуванні перебувають мережі розподільчі, підвідні газопроводи, внутрішньоквартальні і дворові газопроводи, плюс газопроводи-вводи до відключаючого крану на пристрої. До 2018 року був чинний так званий наказ «Укргазу» №35, який зобов’язував нас здійснювати планово-технічне обслуговування з певною періодичністю в залежності від кількості приладів у всіх споживачів газу. У 2018 році цей наказ втратив чинність, ця складова тарифу була вилучена із тарифу АТ «Чернівцігаз» на розподіл газу. І рядом нормативно-правових та законодавчих актів відповідальність за стан мереж була перекладена на співвласників багатоквартирних будинків або управителів, чи як їх колись називали балансоутримувачів. Таким чином ці мережі ніколи нам не передавалися і не забиралися. Просто тариф на їхнє поточне обслуговування був у тарифі на розподіл в АТ «Чернівцігаз». Станом на сьогодні ця складова з тарифу вилучена. Відповідно ми не маємо ресурсу для обслуговування цих мереж. Але я наголошую, розуміючи яку ми несемо соціальну відповідальність дрібний ремонт ми продовжуємо здійснювати своїми силами. Плановий поточний і капітальний – це вже відповідальність співвласників багатоквартирних будинків або власників приватних будинків.
Слухач: В будинку на базі старого котла встановлений новий однотипний, але організація, яка має офіційне право на установлення, вимагає ще звернутися до вашої організації й отримати дозвіл. Скільки коштує, щоби викликати працівників з вашої організації й оформити документацію? І ще питання, ось той Центр, який знаходиться не зовсім у центрі й тим людям, хто живе біля вокзалу, Прута, Садгори, не зручно добиратися до нього, чи плануєте хоча б один подібний десь в центрі міста?
Сергій Козар: Якщо прилад замінюється однотипний на однотипний, якщо не вимагається додаткових монтажних робіт і перевірки димовентиляційних каналів, або якщо вони в справному стані й не вимагають ремонту, це ситуація одна. Для цього достатньо обстеження, заяви на заміну. Якщо ж замінюється місце тип приладу, місце встановлення, споживання, розмір лічильника, необхідно проводити санацію димовентиляційних каналів, відповідно зовсім інша ситуація. І для цього необхідно отримати технічні умови, розробляти проектно-кошторисну документацію. Її може виготовляти будь-яка спеціалізована організація, тому її вартість назвати не можу. Технічні умови можуть коштувати близько 1 тисячі гривень. Сюди включається вартість виїзду спеціалістів, попереднього обстеження, визначення типу розміру вузла обліку газу, обстеження приміщень на предмет встановлення. Практично всі допроектні рішення. Стосовно другої частини питання по відкриттю ще одного Центру обслуговування клієнтів, ми розуміємо, що він розташований в одному з найбільших спальних масивів, і що іншим спальним масивам, які віддалені не зручно, ми припрацьовуємо питання розміщення другого Центру обслуговування клієнтів. Якщо буде така нагальна потреба, то ми дійсно його відкриємо.
Максим Козменко: Повернемося до наших договорів. Наголошується, що мешканці мають право заключати договір по обслуговуванні газових мереж не лише з «Чернівцігазом».
Сергій Козар: Так, з будь-якою спеціалізованою організацією, яка має відповідні ліцензію і дозвіл. Тому що є певні види діяльності, які є ліцензійними, а крім того необхідно отримувати дозвіл на газонебезпечні роботи.
Максим Козменко: Тоді питання, чи є в нас ще в області такі компанії?
Сергій Козар: В області є близько 200 таких організацій. Ми не є монополістами на цьому ринку. Просто ми завжди закликаємо, що є відповідальними, у нас на сайті є проект договору, є калькуляції стандартні розроблені, ми працюємо виключно по укладених договорах і виключно по офіційних проплатах. В договорі прописані гарантійні умови. І періодично здійснюються обслуговування. Ми не працюємо за готівковий розрахунок, що прийшли і дали комусь пару гривень, люди пішли й зробили роботу, якісно чи не якісно це питання. Завжди наші роботи завершувалися випробуваннями, складанням актів про проведення випробування, і ми завжди гарантуємо, що після ці газопроводи експлуатувати безпечно. І доречі, з 1829 заяв, які були зареєстровані аварійною службою жодної заявки по внутрішньо будинкових мережах загального користування в тих будинках, де нашими фахівцями було здійснено технічне обслуговування.
Максим Козменко: Розкажіть, за яких умов відбувається аварійне відключення.
Сергій Козар: Аварійне відключення відбувається за умов виявлення безпосередньої небезпеки мешканцям. Це можливі чисельні витоки газу на внутрішньобудинкових газопроводах, які ми не можемо усунути силами аварійної бригади. Дуже часто зустрічається пошкодження газопроводів при переході через стінки у футлярі. Тобто візуально ми не бачимо цього, не бачимо що газопровід коредований, а в стіні він уже повністю скоредований, він дірявий, і газ з нього спокійно потрапляє в приміщення. У нас таких випадків дуже багато. І якщо ми бачимо пошкоджені димовентиляційні канали, зруйновані, тобто використання газоспалювальних приладів несе безпосередню небезпеку їхнім мешканців будинків. Якщо ми таке бачимо, то звичайно ж, відключаємо від газопостачання заради здоров’я і безпеки мешканців. В усіх інших випадках весь дрібний ремонт здійснюємо власними силами.
Максим Козменко: Якщо відбулося відключення, що робити мешканцям, аби назад їх підключили?
Сергій Козар: Це питання можна розділити на декілька причин. Якщо це приватний будинок, документи, які посвідчують особи і документи на будинок, коли людина звертається на Головну, 243, і отримує повний комплекс послуг. Якщо це багатоквартирний будинок, то або мешканці делегують з укладання договорів управителям, або здійснюється самостійно через вибрану особу. Так само тоді надається пакет документів по будинку, тобто протокол зборів мешканців, яким делегується або одна, або друга форма укладання договорів, документи, які підтверджують, що особа, яка делегована, є саме та особа, документи, які підтверджують правомірність зборів мешканців, тобто документи про власність кожного частини будинку, документи на квартири. Це все копії, звісно. Чим пов’язана саме така детальна підготовка? Тим, що в місті вже були шахраї, які ходили й розказували, що ми зараз ваш будинок обслужимо і збирали з мешканців по 500-600 грн з квартири, а потім люди кажуть, що це збирає «Чернівцігаз» собі в кишеню. Ще раз наголошую. Ми працюємо виключно по договорах. Якщо вам сказали, дайте нам на руки, це не «Чернівцігаз», цих людей женіть. Ми працюємо виключно за оплатою через банківські установи.
Максим Козменко: А якщо, скажімо, в одній квартирі немає мешканців, люди за кордоном, чи просто не на місці, коли відбувається збір документів, підписів про те, щоби делегувати довірену особу?
Сергій Козар: Для того, щоби довірити відповідальній особі, потрібно 50 % площі плюс 1 квадратний метр. Тобто одна квартира по багатоквартирному будинку ролі не зіграє. Можемо змоделювати ситуацію з другої сторони. А якщо в цій квартирі є проблема?
Максим Козменко: От саме хотів запитати, чи може одна квартира повпливати на те, щоби повернути газ до інших квартир?
Сергій Козар: Якщо в квартирі є проблема, то, звичайно, вона може повпливати. Тоді треба в будь-якому випадку, або попасти в цю квартиру, або знайти альтернативний шлях обводу газопроводу повз цю квартиру. В нас уже є такий досвід, ми це також припрацьовуємо. Але, як правило, знаходяться родичі, друзі, які приїжджають, дають доступ в квартиру, ми усуваємо недоліки, без питань запускаємо людям газ.
Максим Козменко: А як це альтернативно?
Сергій Козар: До прикладу, в багатоквартирних будинках є випадки, коли людей нема роками в квартирі, ми випробовуємо газопровід на щільність, відбувається падіння тиску газу. Газопровід є негерметичний. Перевіряємо ті квартири, які присутні, все нормально, перевіряємо витокошукачем. Відрізаємо цю квартиру, робимо обводку, щільність газопроводу забезпечується. Відповідно розуміємо, що в цій квартирі є проблема. А пуск газу до неї буде здійснено тоді, коли з’явиться її власник і буде проведена робота з усунення несправностей.
Максим Козменко: Тепер про вартість обслуговування. Скільки воно коштує мешканцям? Це дорого чи недорого?
Сергій Козар: Вартість обслуговування, калькуляція і договори, які ми укладаємо на обслуговування, у вільному доступі на сайті АТ «Чернівцігаз». З ними може ознайомитися будь-хто з мінімальними знаннями в галузі сантехніки, водопостачання, може з тією калькуляцією порахувати, скільки буде коштувати обслуговування внутрішньо будинкових систем газопостачання. Що стосується безпосередньо вартості, вона розраховується на основі укладеного акту розмежування балансової належності експлуатаційної відповідальності сторін, складається з обслуговування газопроводів, перевірки й обслуговування всіх типів фланцевих, різьбових і зварних з’єднань, перевірки газопроводів у футлярах і проведення випробувань за результатами обслуговування. Виконуємо ці роботи два рази в рік, тобто людина розуміє, що за вартість, яка там є, роботи виконуються два рази в рік. Середня вартість за нашим досвідом по внутрішньо будинкових системах загального користування, це без приладів індивідуальних, коливаються від 100 до 200 гривень на одну квартиру. Це разова сума за рік. За ці кошти наші фахівці виконують повний комплекс робіт двічі на рік. Щодо обслуговування внутрішньо квартирного індивідуального обладнання, то там ситуація дещо інакше. Залежить від кількості обладнання, від його типу. Зрозуміло, що, до прикладу, обслуговувати п’ять пічок і дві газові плити буде дорожче, ніж одну газову плиту і один котел. Тобто тут більша кількість приладів грає негативну роль в сумі оплати. І в безпеці.
Максим Козменко: Питання заборгованості платників. Це питання вже до Катерини.
Катерина Параска: Так, це дуже проблемне питання для нас.
Максим Козменко: А наскільки є катастрофічною ситуація з оплатою й заборгованістю? Чи можливо вона не така страшна і чи є контрольованою ситуація?
Катерина Параска: На жаль, по Чернівецькій області заборгованість населення перевищує 500 млн грн. за поставлений природній газ. Думаю, що це є досить високою заборгованістю. І на рівні інших областей у відсотковому співвідношенні ми, на жаль, займаємо одну з перших позицій в Україні по заборгованості населення. На жаль, через цю заборгованість до початку опалювального періоду постачальник має велику заборгованість перед державною компанією НАК «Нафтогаз» за поставку природного газу. І для закупівлі в майбутньому газу нам потрібні розрахунки. Дуже велика проблематика зараз пішла по абонентам-субсидіантам, які отримали монетизовану субсидію. Населення, враховуючи чи не можливість розрахунку за інші послуги, чи потрібність в коштах, отримавши субсидію на руки, не дуже спішать розраховуватися за природній газ. Борг субсидіантів складає близько 40 млн грн.. Це ті, хто отримали монетизовану субсидію. Крім боргу перед «Нафтогазом України» в нас також є газорозподільна компанія, яка постачає газ для населення по розподільчим мережам. І по магістральним мережам у нас заборгованість перед АТ «Укртрансгаз». На жаль, ця ситуація змушує нас подавати населення на відключення. І також до опалювального сезону нам потрібне максимальне погашення заборгованості населення перед постачальником. За літній період в нас у рази збільшилося подання і збільшилося відключення по області за борги в населення. Навіть за тих пару днів у вересні нам вже подано й відключено більше 300 споживачів по області. Це буквально за пару днів. Люди не розуміють, що їм потрібно сплатити за газ, а також за послуги відключення/підключення. Чомусь не дуже адекватно сплачують за спожитий газ.
Максим Козменко: Можливо це більше філософське питання, але чому ми не хочемо платити, а особливо субсидіанти, люди, які мають кошти саме на це?
Катерина Параска: Розумієте, субсидіанти, які отримали монетизовану субсидію, мабуть, вважають, що це їхні кошти, що вони мають бути призначені особисто їм, а не як розрахунок на поставку певного енергоносія. Люди ще не привчені до такого виду послуги, як монетизована субсидія.
Максим Козменко: Можна сказати, що люди ще не привчені платити за послуги. А розкажіть про заборгованість, якою має бути межа, щоби почати відключати від газу?
Катерина Параска: Розраховуючи з тієї заборгованості населення, яка зараз є, і споживачів у Чернівецькій області, то на одного споживача йде 1,5-2 тисячі гривень в середньому. Це якщо би кожен споживач був боржником. А те, що споживач не є боржником, то це починає коливатися у літній період від 500 гривень. Тому що до 500 гривень то не є критичною сумою заборгованості.
Максим Козменко: А яка була найвища сума заборгованості?
Катерина Параска: Здається, 116 тисяч гривень.
Максим Козменко: Це хто так завинив?
Катерина Параска: Ну певний споживач.
Максим Козменко: Тобто це окремий приватний будинок, так?
Катерина Параска: Так, приватний будинок, який споживав газ і вважав за непотрібне сплачувати.
Максим Козменко: Якщо вже людина наважилася погасити борг, то коли їй можуть повернути блакитний вогник додому?
Катерина Параска: Ця процедура є дуже простою. Людина оплачує заборгованість за спожитий природний газ. Також людині надається рахунок на сплату послуг з відключення й підключення. Послуги оплачуються на розрахунковий рахунок підприємства. І протягом дня чи двох людині повертається вогник.
Максим Козменко: Питання про договори. Чому люди не поспішають заключати договори і які ризики цього їхнього зволікання можуть бути?
Сергій Козар: Тут питання я би поділив на дві категорії. Насправді у нас є близько ста укладених договорів на обслуговування внутрішньо будинкових систем. І насправді досить велика кількість будинків, по яких люди звертаються самостійно. Тобто добре розуміючи всю небезпеку можливих витоків газу, люди звертаються самостійно. Є інша категорія людей, яким, напевно, на рівні управителів будинків, чи особистих спілкувань, хтось доносить до вух, що ти цього не роби, бо за тебе це має зробити держава, ти знаєш, яка ціна на газ і так далі. Хоча люди просто повинні були б підняти нормативно-правові акти і передивитися їх. Навіть поверхневого ознайомлення досить, аби зрозуміти, що це саме їхня відповідальність. Чим це загрожує? В гіршому випадку вибухом і руйнуванням будинку, отруєнням. В кращому, це при виявленні витоків газу їм загрожує відключення від системи газопостачання. І все одно нам прийдеться з ними пройти всю цю процедуру, але вже з певним негативом. Наголошую, у нас є ряд багатоквартирних будинків, в яких люди звернулися самостійно, проявили свідомість до власної безпеки. Ми здійснювали там обслуговування, люди задоволені і користуються газом абсолютно безпечно.
Максим Козменко: Питання про ціноутворення. Чи збільшиться вартість газу в зимовий період?
Катерина Параска: На жаль, постачальник не може на даний момент сказати збільшиться чи ні ціна газу. Це залежить в основному від державної компанії постачальника НАК «Нафтогаз України». Їхня ціна формується відповідно до нового законодавства у залежності від чотирьох факторів. За постановою Кабінету міністрів з 4 біржових факторів, а саме середня вартість імпортованого газу, ціна на українській енергетичній біржі, середня ціна для промислових споживачів і гранична ціна, яку встановив Уряд. На основі цих критеріїв береться найнижча ціна, яка буде постачатися для населення. Від цього й залежатиме, який газ прийде по біржам до нас із закордону. За такою ціною вже й буде постачатися газ для населення.
Максим Козменко: Ми зачепили питання, що люди не готові платити, можливо це через ціну на газ? Може поясніть людям, що ви маєте до формування ціни на газ?
Катерина Параска: Постачальник природного газу до формування ціни на газ не має жодного відношення. Основним фактором формування ціни на газ є ціна для постачання згідно ПСО НАК «Нафтогаз України». Це є левова частина ціни на газ. 80% вартості газу є ціною «Нафтогазу». Постачальник має свою ціну, це 2-2,5% націнки. Окрім того газорозподільна компанія має тариф, який відповідає 868, 44 грн за 1 000 метрів кубічних по Чернівецькій області. І за транспортування «Укртрансгаз» 188, 63 гривень за 1000 м куб. Тому газопостачальна компанія жодного відношення не має до формування ціни на газ. Це залежить тільки від Уряду.
Максим Козменко: Скільки можна заощадити, якщо зараз закупити необхідний на зиму обсяг газу.
Катерина Параска: В рамках нашої спільної акції з НАК «Нафтогаз України» «Твоя енергонезалежність». На даний момент є унікальна можливість закупити по літній ціні на зимовий період. Враховуючи те, що в зимовий період попит на газ збільшується і на всіх газових біржах ціна на газ також збільшується, то швидше за все ціна на газ взимку також підросте. Можливо й у значних розмірах. Тому аналізуючи дану ситуацію, закупивши газ на зимовий період зекономить 25% від вартості газу. Для людини 25% є дуже значною.
Максим Козменко: Це питання якраз передує іншому. Можливо у вас є якісь ще акції, соціальні програми?
Катерина Параска: Наприклад, ця акція запроваджена вперше взагалі на газовому ринку України для населення. І це настільки цікаво й ефективним для населення в зимовий період. Ми тут першопрохідці. Надалі будемо, можливо, співпрацюючи з «Нафтогазом», якщо ще будуть такі можливості, то будемо влаштовувати схожі акції.
Максим Козменко: А чому виникла така ідея створити настільки новаторську акцію?
Катерина Параска: Мабуть, тому що є можливість закупити газ за нижчою ціною, ніж взимку. Це ті ж борги населення. На даний момент людина, закупивши газ на зиму по літній ціні, то оплачує ціну постачальника і оптову ціну НАК «Нафтогазу». Кожного місяця за спожитий закуплений природній газ людині потрібно буде сплатити ціну за транспортування природного газу. Це є два тарифи – розподільчими мережами і магістральними. На одну особу обмежень по мінімальній сумі кубічних метрів закупівлі немає жодної. Максимальна має бути не більше 25 тисяч м куб на одного споживача.
Максим Козменко: Всі ми знаємо, що люди в нас недовірливі й постійно шукають підводне каміння. То як їх можна переконати, що ця акція буде їм не на шкоду, а навпаки – на користь? Люди чекають почути від вас гарантії, що їх не обдурять.
Катерина Параска: Гарантією цієї акції є державна компанія НАК «Нафтогаз України», вона відповідає за збереження закупленого газу для кожного споживача. У «Нафтогазу України» буде відомість на кожного споживача, скільки закуплено газу, і цей газ буде розрахований лише за певним споживачем. Якщо споживач буде використовувати більше закупленого газу, то він може розраховуватися за ціну спожитого газу по ціні постачальника у той місяць, коли закінчилися в нього закуплені куби.
Максим Козменко: На цей час вже є охочі скористатися акцією?
Катерина Параска: Дуже багато охочих. Дуже багато відвідань сторінки «Твоя енергонезалежність» на сайті 104.ua. Більше 20 тисяч зацікавлених осіб вже є, а в Чернівецькій області є більше тисячі абонентів, які закупили газ наперед.
Максим Козменко: Поки у нас ще існують і діють субсидії для населення, людям також буде цікаво почути чи зможуть скористатися акцією субсидіанти.
Катерина Параска: На даний момент субсидія є монетизованою, то за попередньою розмовою з Урядом керуючі компанія домовилися, що субсидія ніяк не відноситься до закупленого газу наперед. У людини є субсидія, вона розрахована по доходах, за соціальним станом, і монетизація відбувається на картковий рахунок абонента. Якщо у людини закуплений наперед газ жодного відношення і до скасування субсидії це не матиме. Субсидіанти спокійно можуть закупити собі газ наперед.
Максим Козменко: А акцією зможуть скористатися підприємства, чи ОСББ наприклад?
Катерина Параска: На даний момент є така можливість закупити в ОСББ газ наперед за літньою ціною. Але головна умова для всього населення – має бути повний розрахунок за спожитий природній газ станом на вересень поточного року.
Максим Козменко: Як нею скористатися?
Катерина Параска: Першим способом оформлення даної акції буде завітавши на наш сайт 104.ua, там є закладка «Твоя енергонезалежність». Заходите туди, там розміщений додатковий договір до типового договору. Також заявка на оформлення даної послуги. Ознайомившись з додатковою угодою і оформивши заявку, абоненту виходить рахунок, який потрібно сплатити постачальнику. Після цього ваша заявка прийнята, після оплати газ закуплений на зимовий період. Другим способом є звернення до Центру обслуговування клієнтів. Також там проводиться повністю консультація по даній акції. І звернувшись до нашого оператора, абоненти спокійно оформляють заявку, отримують додатковий договір на руки, оплачують по рахунку і також користуються даною послугою.
Максим Козменко: Згадав про онлайн-калькулятор, а чим він корисний може бути для абонентів?
Катерина Параска: Є онлайн-калькулятор вашого середнього споживання за зимовий період. Проста людина може веде облік, можливо й ні помісячного споживання, а заявка має подаватися помісячного споживання на зимовий період. Там є калькулятор, який згідно з вашими даними минулорічного періоду вибирає дані і показує вам, що ви спожили в який місяць. І це спрощує людині дані, які потрібно закупити.
Максим Козменко: Питання про платіжки, які отримує населення. Люди платять справно, а в платіжках з’являється борг. І кажуть, що у них мінус є. Чому воно так виникає?
Катерина Параска: Першою причиною таких боргів є не звітування абонента газорозподільній компанії. Відповідно до Кодексу і до договору абонент з 1 і по 5 число має надати звіт про використання газу, надати показники лічильника. Це можна зробити як смскою, так і імейлом, або зателефонувавши в абонентську службу, чи в чат-боті вайберівському за номером 7104 можна відправити свої показники. І тоді в абонента буде чіткий облік природного газу згідно з показниками лічильника. Якщо абонент не подає кожного місяця показники, то згідно з кодексом іде середньозважений розрахунок по абоненту середнього споживання на кожний місяць. Тому й виникає така ситуація. А також населення можливо ще не все знає про те, що кожного місяця ціна на газ на даний момент змінюється. І оплати можливо були не за тією ціною, яка була в той місяць. Це також є за великим рахунком боржники.
Максим Козменко: Тобто зволікання із показниками й несвоєчасне донесення інформації є причиною таких моментів. А як їх потім вирішити? Людина ж могла бути в поїздці десь, або забула надати показники, як завжди, відкладаємо на завтра, післязавтра. А потім їй приходить заборгованість з вирахуваною за середньостатистичним показником, а вона каже, воно ж не так. В мене є показники ось ці. Як вирішити цю ситуація?
Катерина Параска: Подавши показник лічильника смскою, імейлом, дзвінком, в чат-боті.
Максим Козменко: І в цьому випадку ось та платіжка вже втрачає актуальність?
Катерина Параска: Так, тоді скоректується та заборгованість, яка є у платіжці. І тоді вже можна з абонентом говорити про наявну чи відсутню заборгованість.
Максим Козменко: Поділіться своїми планами на найближче й не таке вже й близьке майбутнє?
Катерина Параска: Розумієте, наша робота полягає в тому, щоб наше населення було забезпечене теплом в своєму домі. Думаю, це для нас дуже вагомо. Безпека, тепло в домі, тому й ми віддаємося цій професії, що й переносимо її на наші сім’ї. Газовиками є цілі сім’ї.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter