Друкопис програми "Суть Речей" від 15.12.2017
Запрошений гість: Ігор Гах, начальник служби автомобільних доріг у Чернівецькій області
Ведуча: Людмила Григорчук
Людмила Григорчук: Підсумуйте 2016 рік. Що вдалося зробити за цей рік?
Ігор Гах: Підсумовуючи рік, є можливість відмітити десь якісь позитивні зрушення в плані ремонту доріг, але сказати, що повне задоволення отримали від нашої робити ми не можемо. Є багато суб’єктивних і об’єктивних причин, які не дозволяють сказати, що ми справилися повністю з усіма завданнями. Якщо говорити про підсумки, то хочу повідомити, що на 2016 рік передбачалося державним бюджетом 78 мільйонів гривень на експлуатаційне утримання, поточний ремонт, це те, що пов’язане з ямковим ремонтом, безпека руху, утримання доріг в зимовий період. 34,2 млн гривень були виділені з державного бюджету на ремонт двох об’єктів. Це частина дороги Чернівці-Заставна. Болюча наша тема, багато років вона стояла перед дорожниками і викликала соціальне обурення людей, люди дорогу перекривали неодноразово, стан цієї дороги був жахливим. 40 років вона не ремонтувалася. Нарешті, з передбачених грошей за документацією 60 млн гривень на 18 км дороги загальною протяжністю, було виділено 20,2 млн грн., але при проведенні процедури був визначений підрядник, який на сьогоднішній день відремонтував за вказані кошти 8,5 км дороги. Залишилися ще питання до підрядної організації. Роботи він не завершив, ще є ряд упорядкувальних робіт, узбіччя, кювети, ми проводимо зараз з ним роботу, щоб він упорядкував цю дорогу, але проїзд по факту відремонтований на цій ділянці дроги.
Людмила Григорчук: Гроші ви йому заплатили, чи чекаєте, щоб він все зробив?
Ігор Гах: Не виплатили ще все. Він повинен впорядкувати всі недопрацювання, які за собою залишив. Він повинен підписати гарантійне зобов’язання, щодо належного стану проїзду по цій дорозі на протязі 5 років. Всі недоліки, які будуть виникати 5 років, лягають на його плечі. Він буде змушений ліквідовувати ці недоліки за свій рахунок.
14 мільйонів гривень виділили на завершення ремонту моста в Заліщиках. Це міст через річку Дністер. Там протяжність біля 240 метрів. У 2012-му році почали ремонт. На жаль, з 2013-го року кошти не виділялися. Була перерва. В 2016-му році 14 мільйонів виділили.
Слухач: Розкажіть, чи допомагають вам народні депутати. Є інформація, що з центрального бюджету виділили кошти на ремонт доріг, мостів саме у цій частині. Скільки вже поступило на рахунок вашої організації, що планується реалізувати у 2017-му році? Цікавить наскільки можна підняти Захаричі і Мариничі, бо дорога дуже близько до місцевої річки? І щодо того, що нам обіцяли керівники області, що об’їзні шляхи до нашого міжнародного шляху будуть будуватися, приводитися в порядок, маю на увазі Шепіт, Селятин, Руська?
Ігор Гах: З приводу коментаря щодо депутатських заяв: я не буду сьогодні політизувати це питання. Скажу: служба автомобільних доріг подає свої пропозиції за погоджень з адміністраціями, з Облрадою, і формує комплекс першочергових питань, які потребують вирішення по області - найскладніші, найбільш соціально важливі ділянки дороги. Якщо долучаються нардепи – ми тільки за, незважаючи на їх приналежність до тих чи інших партій, чи прапорів, за якими вони ходять. Не хочу коментувати, хто що вибив, хто що зробив. Єдине, хочу подякувати депутатам від Чернівецької області, які займають активну позицію. Є підтримка у вирішенні проблемних питань. Дійсно, долучаються, цікавляться, допомагають, пробивають ті чи інші питання, кожен у міру своїх можливостей, розуміння. Ми - держслужбовці, наше завдання – виконувати роботи, яких від нас вимагає держава. Стосовно порушених питань щодо Путильського району: з цього року за рахунок тих кошів, що були передбачені на перевиконання митниці, ми планували за частину коштів відновити рух по об’єкту, бо з 2009-го року була відсутнє фінансування. На сьогодні відкоригували документацію, зробили новий проект. Він на експертизі. Очікуємо позитивний висновок. Загальна вартість об’єкту в 1,6 кілометрів – протяжність дороги і два мости загальною протяжністю 311 метрів. Загальна вартість за цьогорічними цінами – близько 240 мільйонів гривен. Після позитивного висновку проведуть процедуру закупівлі. Об’єкт буде продовжено наступного року. Сподіваюся, що буде значна підтримка з держбюджету: питання соціально важливе – Путильcький район відрізаний від області, і не тільки – загалом від України. Рух здійснюється по тимчасовій схемі. Це продовжується 8 років. Так бути не може. Якщо не вдасться навіть повністю виконати ці роботи у 2017-му році, то, принаймні, мінімум вирішення дасть можливість здійснити рух хоча б в чорновому режимі. Що стосується ділянок Підзахаричі, Мариничі – дійсно, там є питання. На наступний рік у нас заплановано з великим відсотком реалізації 2 ділянки - Мариничі, Хоровий, де документація готова, на експертизі. До кінця року, думаю, буде висновок. Загальна вартість – 31 млн. гривень. Це кошти, на які ми розраховуємо і ці роботи з добудови об’єкту потрібно виконати в 2017-му році. Це завдання, яке ми змушені реалізувати. Єдине – ми зараз і відпрацьовуємо, і шукаємо, зацікавлюємо можливих підрядників взяти участь у тендері підрядників, які мають на сьогодні виробничі можливості, якісь обігові кошти. Ми готові підтримувати їх, але на сьогодні в Україні дуже мало підрядних організації мостових, які залишилися потужні й можуть швидко, оперативно виконати роботу на такого роду серйозних роботах. У нас це питання на опрацюванні, думаю, буде вирішене.
Людмила Григорчук: На 2016-ий рік на Карпатський регіон виділили кошти чи ні?
Ігор Гах: Програма Карпатського регіону закінчилася в минулому році: ремонтували дорогу. На цей рік вже нічого. На ті кошти, які виділили, - 304,7 мільйонів – ми ремонтували ділянку дороги від Оршівців до Мамаївців. За рахунок цих коштів, частини в минулому році – митних коштів, 24, 5 кілометри дороги зі Снятинського напрямку до Мамаївців було виконано робіт на 93 млн. гривень. Цьогоріч за рахунок митних коштів ми продовжили і закінчили Лужанську ділянку - 3 км, і ділянку від Мамаївців до Чернівці – 5,2 км. Десь біля 8,5 км зробилися у цьому році. Єдине, ми ще плануємо на наступний рік влаштування поверхневої обробки, аби забезпечити довговічність дороги. Зробили розмітку, аби не було аварійних ситуацій. Ремонт виконали за технологією гарячого ресайклингу, аби підвищити якість виконання робіт. Сьогодні ми врятували ту ділянку дороги від можливих руйнувань. Думаю, що у найближчі 5 років вона нас не буде турбувати.
Людмила Григорчук: Уже перевірили якість? Все відповідає критеріям?
Ігор Гах: Сьогодні пильну увагу зосереджують на тому, чи якісно виконується, чи асфальт такої товщини, чи матеріали якісні/неякісні. Я запевняю, що, безумно, контроль ведеться фахівцями служби автодоріг. Є незалежні лабораторії, київські, «Укравтодор», відповідні наукові організації, які відслідковують матеріали з кожної партії: вирубки перевіряють на якість. Тільки опісля розраховуються з підрядником, підписують договірні зобов’язання. Бо якщо дорога почне руйнуватися завчасно – підрядник буде змушений виконати роботи вже за свій кошт. Буде змушений не тільки через те, що будуть подані відповідні судові позиви до нього. Сьогодні у нас є певні методи впливу в Україні. Тобто підрядник, який працює в області, зобов’язаний для подальшої участі в тендерних процедурах отримати відгук від тої служби, на території якої працював. Якщо він відсутній або негативний, то участь підрядника в інших процедурах неможлива. Це призводить до того, що він мусить закривати фірму або шукати роботу за іншим напрямком чи в іншій країні.
По Руській, по Шепоту. Зараз відбувся ряд зустрічей з нашими румунськими побратимами під егідою Обладміністрації, Облради. З Сучавським повітом опрацьовували щодо подальших спільних проектів за рахунок європейських коштів, транскордонних, на модернізацію підходів до КПП. Тобто ми по одному з проектів – по Руській – виступали, по Шепоту – наші румунські колеги. Ми ведемо роботу. Сьогодні у нас є питання напрацювання і по Красноїльску, робота ведеться. Є певні процедури, узгодження цього всього. Але повинен сказати, що все ж таки, на мій погляд, якщо говорити про Руську й Шепіт – маємо тимчасовий проїзд до смт. Путила, від Путили до Шепоту – 34 км практично гравійної дороги – це питання, яке потребує доволі серйозних вкладень.
Але, безумовно я погоджуюся що починати цю роботу треба і, думаю, що співпраця з румунською стороною і залучення європейських коштів були б початком, стартом цієї програми. Який, можливо, дозволив би нам залучати кошти держбюджету.
Наразі ми працюємо в цьому напрямку. Подавали спільні пропозиції. Поки це домовленість, ми працюємо, будемо бачити.
Людмила Григорчук: повернемось до питання мосту в Заліщиках.
Ігор Гах: Все виглядає краще, але там ще роботи тривають. Плануємо до кінця року, тут вже залишилося небагато часу, протягом 2х тижнів завершити намічені опції робіт. Працює підрядник в цілодобовому режимі. Роботи йдуть, навіть зараз.
Я думаю, що ми об’єкт закінчимо. Звісно є запитання погодних умов, але, думаю, що все ж нам вдасться плани реалізувати. Основним з джерел фінансування стала, безумовно, участь Чернівецької області в експерименті: що кошти з перевиконання плану показників митниці направляються на ремонт доріг державного значення. У нас по планам від початку року планували 338 мільйонів гривень опрацювати на ремонт ділянок доріг. Скажімо, що стосується самих надходжень коштів, то треба відзначити роботу митниці. Ці кошти практично в тому обсязі, в яких планувалося – вони надійшли. Чого не сказати про їх освоєння в плані реалізації задумів. На сьогодні реальна кількість виконаних робіт – біля 130 мільйонів гривень. Які чинники стали на заваді всього задуманого: по-перше, Чернівецька область, початий в 2015 році, законом було визначено тільки одна дорога Н10. І ми по ній готувалися. Була проектно-кошторисна документація. Але в 2016 році на звернення більшості адміністрацій областей і народних депутатів, було прийнято рішення, що просто спрямувати кошти на будь-які ділянки доріг за погодженням ОДА і за погодженням Укравтодору і за погодженням уряду. Ми вирішили, що не варто ремонтувати зараз Н10, бо вона має не найгірший стан, мало чи не найкращий стан в порівняні з іншими дорогами. А взяти до уваги інші дороги, де стан дуже поганий. Було визначено порядка 10 об’єктів, склали перелік, але сама процедура погодження цього переліку затягнулася. І тільки на початку квітня місяця ми мали погоджений перелік. Це стало стартом того, що ми юридично могли почати процедуру виготовлення проектно-кошторисної документації. Потім тендерні процедури. Ці процедури також йшли не гладко. Підрядники, які приймали участь, віднеслися не зовсім серйозно і правильно до цих питань, тому деякі тендери проводилися по два рази і , на жаль, ряд підрядників, які взяли на себе зобов’язання і гарантували те, що вони виконають, що обіцяли, за що бралися, то вони не виправдалися. Все таки, враховуючи всі ці питання, на наступний рік ми вже підготувалися і я думаю, що знаємо як уникнути всіх цих проблем. Крім того, значну частину уваги приділялося тим ділянкам будівництва в Розтоках, у Путильському районах, одним із самих необхідних ділянок ремонту це капітальний ремонт підходу до КПП Порубне. В цьому році ми розробили документацію і вона вже проходить експертизу. Загальна вартість ділянки підходу до КПП, який має державне значення, бо це в’їзд в Україну, в область, ви знаєте, який там стан тої дороги. З 2007 року там не закінчений капітальний ремонт. 5 км дороги вартість 160 мільйонів гривень – це також пріоритет, який переноситься на наступний рік. У нас тільки по капітальних видатках з того, що готове, то це 160 млн – КПП Порубне, ще Розтоки - 240 мільйонів гривень. Це вже готова документація для проведення процедури. До того ж ми вже по всіх маршрутах, не чекаючи перепогоджених переліків і цифр державного бюджету, адже ми ще не знаємо скільки передбачається нашій області грошей, готуємо документацію по максимуму. Щоб на початку року закрутити процедури з виходом визначення підрядних організацій на початок будівельного сезону. Знову ж таки ведемо роботу з зацікавленими підприємцями, шукаємо нових підрядників, щоб залучити нові організації з новими рекомендаціями і серйозними можливостями. Що стосується наших загальних пропозицій, то ми на сьогоднішній день не хотів би лякати цифрами, але будучи в Укравтодорі на захисті планів, то Чернівецька область представила список першочергових пропозицій, проблем. Ця пропозиція не закривала всі проблеми, але першочергові – це один мільярд 176 мільйонів гривень. Цього року нам виділили 34,2 мільйонів гривень. Говорили нам, що навіть Харків так багато не просить, але я зазначав, що там не така ситуація, Харківська область доволі гарно фінансувалася раніше, разом з іншими східними областями. В Чернівецькій області, які останні 5 років нічого не було. Минулий і позаминулий рік відверто почали звертати увагу на Львівську і Івано-Франківську області, які фінансували в десятки разів більше, ніж Чернівецьку. Тому прийшов час звернути увагу на Чернівецьку область. Але добре, що є митні кошти. Ми їх всі опрацюємо, використаємо і відремонтуємо все заплановане. Ми ще плануємо, державний бюджет щось підтримає, може частину ремонту мосту в Ростоках і той самий під’їзд в Порубному.
Питання з Вайбера: коли буде дорога зроблена на Південно-Кільцевій. Біля 11-ї школи почали робити, а зараз там пройти неможливо. Чому дорогу роблять у такий холодний період.
Ігор Гах: Це питання стосується більше міста, служба автомобільних доріг в Чернівецькій області відповідаєм більше за дороги, які сполучають населені пункти, це дороги державного значення, центральні артерії. Дороги в Чернівцях відносяться до комунальної власності, підпорядковані департаменту міської ради і саме департамент визначає перелік ділянок доріг, що підлягають під ремонт. В цьому чи наступному році. Це питання трохи не до мене. Що стосується погодніх умов, що восени, на жаль, не завжди получається у нас працювати по-людськи. Ми не будемо повторюватися, це залежить і від фінансування, певні бюрократичні процедури. Є робота, коли можна працювати і в осінньо-зимових умовах. Головне – дотримуватися вимог нормативних документів. Навіть при певних негативних погодніх умовах шляхом додавання певних добавок в суміші, можна працювати і при несприятливих погодніх умовах. Звісно, це не йде мова про великий сніг чи дощ, чи великі морози.
Слухач. Питання, який відсоток грошей з бюджету йде на штучні споруди?
Ігор Гах: Стан штучних споруд, зокрема в Чернівецькій області, м’яко кажучи викликає занепокоєння. Штучні споруди – це мається на увазі мости, шляхопроводи, труби із загального обсягу, якщо брати по Чернівецькій області, то у нас 616 мостів, загальною протяжність 12 тисяч погонних метрів. Якщо брати по трубах, то труб у нас 3046 труб, 38.900 погонних метрів. І 60% побудовані за технічними нормами, що діяли 1962 року. І на цей час не задовольняє ті вимоги чинних норм, за вантажопідйомністю, габаритами проїжджої частини і потребують ремонту. Ми навіть не зважаючи на ті мізери бюджету, що виділялися в попередні роки, завжди старалися частину коштів все ж таки відривати від тих ям і тих болючих питань, які всі бачать і все ж таки спрямовувати на підтримування штучних споруд в належному стані. 2017 рік ще ми не знаємо конкретної суми, є заява уряду, що 2017 рік стане роком ремонтом штучних споруд. Ми зробимо все, аби підтримувати ці споруди. Це болючі питання, і у Панці люди страждають від того, що об’єкт невідремонтований. Це паводковий об’єкти у нас. Ми якісь роботи здійснюємо, розчистили русло, щоб запобігти руйнуванню, але цей об’єкт сьогодні соціально важливий і соціально наболів ший. Я думаю, що в 17 році він буде реалізований також. Ми будемо цим займатися. Окрім того є багато напрацювань, десь по 10 об’єктах, 32 мільйони гривень ми перекинули на ті об’єкти, труби, мостики,які потрібно реанімувати. Ця робота ведеться, вона дуже важлива. Якщо ми не звернемо достатню увагу на мости і не підтримуємо фінансового, то будемо мати доволі серйозні проблеми в подальшому.
Людмила Григорчук: У нас не одна проблема була з мостами, наприклад міст на межі з Хмельницькою областю.
Ігор Гах: Проблема в тому, що ми починаємо боротися з наслідками. Коли ми можемо направити незначні суми на підтримання, наприклад, вклавши в об’єкт 1 мільйон гривень, це для штучної споруди, для моста, це несуттєві кошти. При чому, що ми запобігаємо руйнації об’єкта і економимо в подальшому для відбудови порядка 15-20 мільйонів. Тобто в 20 разів треба вкласти сьогодні, щоб потім не боротися з наслідками.
Людмила Григорчук: Декілька тижнів тому в цій студії мої гості переконували, що більшість аварій стаються саме через поганий стан доріг. Щодо Динівського підйому, там насправді дорога така жахлива, що ДТП там стаються так часто.
Ігор Гах: Стан дороги безумовно впливає на аварійну ситуацію. Відкидати це не можна, але все ж таки, робити це основною причиною ДТП я б не став. Законом чітко передбачається, що саме водій повинен обрати відповідну швидкість, зорієнтуватися в дорожній обстановці, обрати умови руху такі, щоб запобігти аварійній ситуації. Якщо він бачить, що дорога не відповідає умовам проїзду з тою швидкістю, яку він обрав, то він повинен знизити швидкість. Шукати винних серед дорожників не варто. Коли ми ремонтуємо дорогу, то зразу йдуть численні звернення щодо встановлення лежачих поліцейських, поставити світлофор, поставимо обмеження швидкості, бо починають їздити швидко занадто, збивають пішоходів. А щодо Динівського підйому, то там є нерівності, є по правій частині смуги нерівне покриття, які викликають проблеми, якщо їхати більше 60 кілометрів в годину. Це спонукає водія їхати по центру і тиснути 100 кілометрів. А назустріч їде такий самий, тому бувають прикрі випадки. Треба просто враховувати це все в обранні швидкості руху. Треба звертати увагу на знаки, а у нас на це не дивиться, думають, що це все для дорожників. Або для того, щоб їх вкрасти. І нищити.
Людмила Григорчук:Якщо говорити по напрямках, то де вас чекає найбльше роботи?
Ігор Гах: Ну, Снятинський напрямок ми зробили 8,5 км, якщо брати Вашківці, Вижниця, то там зробили 4,5 км дороги найбільш проблемні. Далі ми плануємо значні кошти на ремонт напрямку на Путилу. По Порубному – 8,3 км зробили цього року, Сокиряни – підрядник, який виграв, спромігся з 9 км зробити лиш 2 км – Романківці, Іванківці. Ще має доробляти. Ділянка на Сокиряни від Хотинського району вона знаходиться в жахливому стані і потребує серйозних вкладень. Плануємо наступного року зробити все, що не встигли, бо вона не проїзна. Київський напрямок теж запланований. Ми маємо всі ці напрямки, артерії підтягнути.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter