Шкільна програма з української літератури постійно викликає серйозні дискусії. Чому діти нудьгують на уроках літератури та чого насправді має навчити шкільний курс? "Освіторія" поговорила про це з директоркою видавництва «Основи» Даною Павличко.
Що нині не так з укрліт?
Нещодавно ознайомилася з підручниками з української літератури і з тим, як її викладають у школі. Нічого не змінилося за останні 15-20 років, коли я сама вчилася.
Практично жодних змін за весь час незалежності не було, тому система дуже радянська. Викладають у хронологічному порядку. У курсі — дуже багато консерватизму, забагато зубріння напам’ять текстів, уривків, віршів. Невдало вибраний матеріал.
Читати ще: Впливовий АССпект: Що читають сучасні діти?
Зріз української літератури представлений дуже погано. У дітей складається враження, що вся українська література — це про селян, які страждали, про письменників, які теж страждали, і про український народ, який теж страждав.
Надто багато ура-патріотизму. В цілому, українська література як предмет не спонукає дітей любити літературу, думати, хотіти читати і цікавитися нашої культурою.
Чому так відбувається?
Треба почати з того, що середня освіта загалом і те, як викладається українська література — це розпорядження держави і міністерства освіти. Це те, на що держава впливає.
І держава повинна робити нововведення, які будуть поліпшувати освіту і готувати дітей до викликів сучасного світу.
Якими мають бути система викладання і шкільна програма?
Ще не вистачає тем, які більш близькі дітям. Їм навіть інколи більше подобається читати філософську поезію, ніж ура-патріотичну.