За даними екзитполів та паралельних підрахунків голосів різними політичними силами, про які раніше інформувало ІА АСС, до Чернівецької міської ради можуть потрапити сім політичних сил. На межі проходження, згідно з даними соціологів, є щонайменше три політичні сили, інші ж п’ять, згідно з їхніми дослідженнями, мали б гарантувати собі потрапляння до міської ради.
Найбільш активною в соцмережах виявилася «Єдина Альтернатива», яка водночас є лідером більшості досліджень. Окрім того, що вони публікують по кілька повідомлень щодня, ця політсила створила окремі сторінки у Facebook, присвячені мікрорайонам міста, де її представники намагаються контактувати з мешканцями та безпосередньо від них чути скарги та побажання щодо поліпшення умов в межах їхнього району.
Починала ця політична сила вести свою сторінку, позиціонуючи себе, як громадянський рух. Основним контентом напередодні виборів та на початку кампанії було представлення членів команди.
З початком кампанії розпочали агітаційну роботу: партійні з’їзди, зібрання та праймеріз.
Разом з цим представники «Єдиної Альтернативи» піднімали питання проблем у місті: погані дороги, зношені мережі, нераціональне використання міського бюджету, проблеми з водопостачанням та теплопостачанням. Такі публікації вони продовжують робити досі. До прикладу, серед крайніх постів у фейсбуці був саме про затримку із початком опалювального сезону.
Читайте також: ЦВК зобов'язала Чернівецьку ТВК встановити результати виборів до кінця доби 11 листопада
Ближче до дня виборів, коли політичні сили почали використовувати в тому числі й брудні технології одне проти одного, «Єдина Альтернатива» активно реагувала на такі закиди опонентів у свій бік та спростовували їхні заяви та звинувачення.
Чи можна назвати такі дії ефективними, однозначно відповісти неможна. З одного боку, своєю реакцією представники «Єдиної Альтернативи» привертали зайву увагу до звинувачень на свою адресу. З іншого, мовчання в подібних ситуаціях виборці можуть сприйняти за правду, бо обвинувачені нібито не мають що відповісти.
Все ж результати екзит-полів та паралельних підрахунків свідчать про те, що обрана тактика все ж була вірною. Люди надто втомилися від бруду в політиці, щоби сприймати серйозно «викривання», «розслідування» та інші чорні піар-технології.
Натомість соцмережі «Єдиної Альтернативи» продемонстрували те, що ця політсила є «командноорієнтованою». На відміну, від «лідероорієнтованих» партій, «Альтернатива» досить рідко зверталася до чернівчан від особи лідера команди Романа Клічука. На прямих включеннях їхній лідер присутній не часто, а в повідомленнях можна помітити риторику, мовляв, політсила робитиме будь-які кроки зусиллями всієї команди.
Певною протилежністю за контентом є найближчий переслідувач вищевказаної політсили – провладна партія «Слуга Народу».
Ця політсила також активно знайомила відвідувачів сторінки з представниками своєї команди, а також із власним баченням розбудови міста. У цьому контент двох партій (мова про «Єдину Альтернативу» та «Слугу Народу») збігається.
Розбіжності полягають в тому, що президентська партія виявилася швидше «лідероорієнтованою», аніж командною.
Особливо це продемонстрував день виборів: нагадування про вибори, заклики прийти проголосувати, інформація про відкриття дільниць, явка виборців, подяка тим, хто прийшов на дільниці, а також дві публікації про те, як голосував лідер цієї політсили в області та місті Віталій Другановський.
Отримуйте новини в Telegram
Та попри заяви Віталія Другановського про те, що він зможе змінити місто лише разом зі своєю командою, все ж контент соцмереж чернівецьких «Слуг» обертався навколо їхнього лідера: регулярні прямі включення, переважна більшість яких були виключно за його участі, звернення до виборців та декларація своїх намірів, в яких чітко вказувалося, що саме він виконає ті чи інші обіцянки. Кожне друге або третє повідомлення – за його участі.
Також на сторінці політсили Віталій Другановський часто викликав своїх опонентів на дебати: Романа Клічука, Віталія Михайлішина та Олексія Каспрука.
Крім того, як партія всеукраїнського рівня, до того ж провладна, в соцмережах згадувалися програми Президента (такі, як «Велике Будівництво»), субвенції від Уряду, а також активно форсувався візит Володимира Зеленського до Чернівців: його висловлювання про Чернівці, всеукраїнські проекти, ініціативи та обіцянки.
Судячи з хороших попередніх показників двох вищевказаних політичних сил та їхню активність у соцмережах, викликає подив те, що партія, яка може посісти третє місце на виборах до міськради, не представлена на своїх сторінках практично ніяк.
Все, що є на сторінці «Команди Михайлішина» у фейсбук - повідомлення про оновлені головне та фонові фото. Це єдині дописи у вказаній спільноті.
Активною не можна назвати навіть публічну сторінку лідера цієї політичної сили Віталія Михайлішина: останні три дописи датовані, відповідно, 6 жовтня, 24 вересня та 14 лютого.
«Європейська Солідарність» - ще одна політична сила, активно представлена в соцмережах.
Ця сторінка вирізняється тим, що висвітлює багато подій всеукраїнського масштабу, пов’язаних із їхньою політичною силою. Складається враження, що такі публікації переважають за кількістю місцеву інформацію про партію.
Схоже на те, що політична сила зробила ставку у першу чергу на те, аби підкреслити свою консолідованість із загальнонаціональним вектором розвитку цієї партії в бік європейських цінностей, членства в ЄС, НАТО тощо.
До прикладу, на сторінці активно висвітлювали мітинги у Львові на підтримку Софії Федини та Марусі Звіробій, візит Софії Федини до Чернівців, виступи представників ЄС у Верховній Раді і навіть підсумки президентських виборів у США. Не обходили на сторінках у своїх соцмережах представники ЄС у Чернівцях і критики чинної влади в Україні.
Однак, це не означає, що політсила зовсім не висвітлювала свою діяльність у Чернівцях. Зустрічі із виборцями, представлення кандидатів, ознайомлення зі своєю програмою – таким контентом ЄС чергували публікації про загальнонаціональні процеси.
Партія «Пропозиція», яку в Чернівцях очолив міський голова Олексій Каспрук, виявилася також лідероорієнтованою. На сторінках переважали публікації про свого місцевого лідера.
Ще одна особливість – сторінку у фейсбуці назвали «ПроЧернівці», через що знайти її було складніше, аніж в інших політичних сил. Проте, як й у випадку зі «Слугами Народу», лідер наголошує на тому, що цього разу йде до міськради з командою.
Але контент переважно так чи інакше пов’язаний саме з Каспруком. В публікаціях він, рідше його соратники, багато розповідають про програми розвитку міста, зокрема й ті, які міський голова не встиг виконати під час цієї, поки що чинної, каденції.
Загалом активність на сторінці значно нижча, аніж в усіх вищезгаданих конкурентів, окрім Команди Михайлішина.
Що полюбляли робити всі вказані вище партії на сторінках своїх соцмереж – це вітати своїх виборців зі святами. День писемності і мови, День Захисника тощо – жодне національне свято не залишилося поза увагою місцевих політиків.
Також, з огляду на останні події, пов’язані з підрахунком голосів, практично всі партії висловилися щодо роботи міської територіальної виборчої комісії.
Загалом соцмережі чи не вперше продемонстрували безпосередній вплив на вибори до Чернівецької міської ради. Проте, політолог Ігор Баб’юк каже, що насправді вони стали лише один з інструментів у політичній боротьбі.
Ігор Баб’юк, політолог, експерт з виборчого законодавства:
«Як правило, ті, хто активніше поводив себе у соцмережах, активнішими були і в реальному житті. Тому, в першу чергу, до успіху призвела комплексна робота, а не акцент на соцмережі.
Водночас інтернет-користувачі нині є значно більш представленою категорією виборців, аніж раніше. Такими соцмережами зараз користується не лише молодь, але й люди старшого віку. Тому такі сервіси були хорошим допоміжним інструментом в політичних перегонах, але точно не єдиним, від якого залежав результат на виборах.
Також цього разу успіху добилися чимало локальних політсил, які не представлені на загальнонаціональному рівні. Партії, представлені в Парламенті, часто користувалися їх загальнонаціональним іміджем.
А регіональні політсили опиралися на краще розуміння місцевої специфіки, чим не завжди могли похвалитися всеукраїнські партії, якими керували з Центру, не вникаючи в реалії тієї чи іншої місцевості.
Запорукою успіху все ж були сильна команда і стратегія. Тих, хто не мав чіткого плану дій, спіткала невдача. Окремо можна виокремити також «Європейську Солідарність», яка провела потужну всеукраїнську кампанію. Їм було принципово перемогти на цих виборах і вони, певною мірою, впоралися із завданням».
Автор: Олександр Юхимець
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами