Свіжак, Нептун, Саквояж, Варення, Майстри і Мишки – соціальні підприємства майбутнього у Чернівцях
Іще шість ідей соціального бізнесу отримали путівки на осінні хакатони. Деякі знайшли партнерів і клієнтів уже на самому «гаражі ідей», який відбувся 3 липня 2018 року в Чернівцях в межах проекту «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою «знизу» за фінансової підтримки Європейського Союзу. Проект втілює консорціум із семи організацій громадянського суспільства України, Литви та Латвії на чолі з Українським форумом благодійників.
Які ідеї вирішення соціальних проблем бізнес-методами підтримали чернівчани
Гасло «гаражів ідей»: прийди з проблемою – вийди зі стартапом. Підприємці, майстрині, громадські активісти, філологи, психологи, студенти і навіть школяр прийшли із різними очікуваннями. Хтось хотів додати вже робочому бізнесу соціального сенсу; хтось – масштабувати соціальне підприємство; дехто – з мрією поєднати професійну діяльність із хобі; інші – дати роботу і можливості розвитку тим, про кого дбають як благодійники. У когось уже були сформульовані ідеї соціальних підприємств, у когось – навіть бізнес-плани, але були й учасники, готові долучитися до чийогось задуму.
Кожен автор або команда за допомогою бізнес-тренера опрацьовували ідею так, щоб згодом упродовж двох хвилин «продати» її аудиторії: пояснити цінність і місію, принцип роботи і монетизації. Після презентацій учасники обирали найбільш переконливі ідеї і голосували за них умовними гривнями. Ось суть шістьох задумів соціального бізнесу, в які повірили найбільше.
«Свіжак» - веб-сайт і мобільний додаток з доставки фермерських продуктів.
Формуєш кошик на завтра і оплачуєш замовлення. Фермерам не доводиться стояти на базарі, витрачати час і гроші на доїзд, оренду місця. Ресурси, необхідні для запуску підприємства – це сайт і автохолодильник. 50 зацікавлених і перевірених фермерів формують стартовий капітал. Підприємство прийматиме й оброблятиме замовлення, тестуватиме продукцію на якість (інший варіант – відсіюватиме ті господарства, продукція яких матиме негативні відгуки на сайті). Місія – забезпечити стабільним заробітком селян (у тому числі малі господарства, яким не вигідно торгувати на базарі або здавати свою продукцію за безцінь перекупникам), корисними продуктами – містян.
«Нептун-музикант» - музичні інструменти зі сміття, яке виловлюють в океані.
Екоорганізації віддають підприємству пластик, метал та інші відходи, придатні для виготовлення музичних інструментів (наприклад, уже роблять гітари з каністр, барабани з пластикових піддонів і бляшанок, флейти з соломинок для напоїв). Монетизація – через продаж незвичайних музичних інструментів, концерти та перформенси з їх участю. До ювілейного продажу (наприклад, 10-тисячний інструмент) відомий рок-гурт напише і виконає пісню на екоінструментах, зніме кліп і викладе його на своєму ютьюб-каналі, включить до програми концертного туру. Місія – популяризувати свідоме споживання, екотематику через музику.
«Добре варення» - смаколики із сенсом.
Симпатичні баночки з незвичайним варенням (наприклад, порічки-барбарис, апельсин-лаванда, смажена вишня, полуниця-перець чилі) вже два роки продається у соціальних мережах і на ярмарках. Сировину дарують шанувальники проекту і продає за низькою ціною одна бабуся (завдяки цьому вона не стоїть на базарі і не має клопоту зі збутом). 30% прибутку підприємств передається на реабілітацію дітей з ДЦП. Мами таких діток перестають збирати гроші на реабілітацію, у них опускаються руки, адже процес довгий, а прогрес повільний. Підприємство даватиме роботу мамам в декреті (багато молодих матусь готові працювати на добру справу безоплатно, щоб лиш вирватися із замкненого кола хатніх справ). Місія – зробити пріоритетними покупки із сенсом.
«Саквояж» - мовно-кулінарні курси.
Вивчення іноземних мов поєднане з приготуванням страв. Індивідуальні, групові заняття, онлайн-навчання. Упродовж тижня учні під керівництвом вчителя напрацьовують словниковий запас, раз на тиждень відбувається зустріч у класі-кухні. Слова і граматика засвоюються в невимушеній атмосфері кулінарної студії - мовного клубу. Авторка ідеї – викладач іноземних мов, яка захоплюється приготуванням красивої і смачної їжі. Місія – навчання із задоволенням. Для соціально незахищених верств населення – вільна ціна навчання.
«Майстри Буковини» - художній салон із навчальним центром.
У кожного майстра хендмейду буде окремий стелаж – виставка-продаж його унікальних робіт. Завдяки домовленостям із гідами, які звертатимуть увагу туристів на салон, вироби добре продаватимуться. 35% прибутку спрямовуватиметься на навчання вихованців інтернатів у цьому ж салоні-майстерні. Вдалі вироби дітей також можна буде тут придбати. Виручку кластимуть на особистий рахунок дитина-майстра. Коли молода людина вийде з інтернату, у неї будуть власні кошти, віра в майбутнє. Місія – навчити вихованців інтернатів, що кожен може заробити собі на хліб.
‘The Fluffy Mouse Shop’ («Магазин пухнастої мишки»)– майстерня іграшок ручної роботи.
Кожна людина, кожна родина мешкає у своїй «нірці». Часом можна жити великою родиною, але емоційно не бути зв’язаними: тато-мама – у своєму кутку, діти – у своєму, літні люди –у власній нірці. Особливо тоді, коли людина хворіє і не може виходити у світ, активно контактувати з соціумом. Один із таких випадків – літні жінки після інсульту. Щоб відновитися, їм потрібно розробляти пальці, спілкуватися, відчувати себе корисними. Отже, для «Магазину пухнастої мишки» бабусі плетуть деталі іграшок у своїх «нірках», середнє покоління збирає, а молодше – продає, купує, використовує. Місія – зв’язок трьох поколінь, об’єднання нірок. Бабусям – життя, дітям радість.
Що таке «гараж ідей», і як до нього потрапити
«Idea garages зараз відбуваються у 12 містах України. І нас щоразу запитують, до чого тут «гараж», - розповідає інформаційний менеджер проекту «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою «знизу» Леся Ярошенко. – Для бізнес-середовища це вже звичний метод командної роботи, мозковий штурм, який має на меті викристалізувати ідею. У США, на батьківщині іdea garages, гараж – це не просто «хатинка» для зберігання і ремонту авто. Це територія свободи і творчості. Корпорації Google і Disney, рок-гурт Nirvana, комп’ютери Apple, гігант онлайн-торгівлі Amazon, іграшки Mattel – усі вони починалися в гаражах. Ми віримо, що ідеї соціальних підприємств, народжені в неформальній атмосфері наших «гаражів» незабаром стануть потужними агентами соціальної економіки».
Учасником заходу міг стати кожен охочий, хто вчасно заповнив анкету. У ній слід було пояснити, яка саме соціальна проблема тебе хвилює (наприклад, дозвілля дітей, працевлаштування людей з інвалідністю, переробка сміття, соціалізація вихованців інтернатів – будь-що), і що ти готовий зробити для її вирішення.
Упродовж червня-липня 2018 року «гаражі ідей» відбуваються у 12 містах України. Попереду ще Житомир (10 липня) і Тернопіль (12 липня). Регіональний партнер проекту в Чернівцях – громадська організація «Народна допомога».
Читати ще: Бронзу здобув чернівецький учень на Олімпіаді геніїв у США
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами