Як пояснив у програмі Суть Речей на Радіо 10 Ігор Баб’юк, політолог та експерт з виборчого законодавства, межі округів, які утворять у Чернівецькій області замість районів, особливого значення для пересічних громадян не мають. Адже всі послуги люди отримуватимуть в ОТГ.
«Ті райони, які були – це була чиста складова централізованої системи, все бюджетування йшло через районні адміністрації відповідно і районні ради. На сьогоднішній день те, що планується у вигляді округу – це є свого роду частина префектури, яка буде займатися координацією роботи центральних органів виконавчої влади на рівні округу. Це ДСНС, це податкова, центр зайнятості і так далі. І друге – це контроль за тими рішеннями, які будуть приймати на місцях, тому для мене, наприклад, все-одно - цей чиновник буде сидіти у Хотині, чи в Кельменцях. Все-одно чи він буде сидіти в Сторожинці, чи в Вижниці, чи навіть в Путилі. Бо звичайного громадянина ця префектура не буде цікавити, оскільки всі послуги люди будуть отримувати у громадах», - пояснює Ігор Баб’юк.
На думку експерта, якщо керуватися методикою, яку розробив Кабмін щодо створення округів, то у Чернівецькій області справді виходить 3 райони, оскільки територія краю подовжена.
«В нас мало би бути 3 округи із центрами, якщо ми говоримо про рівновіддаленість, то один центр мав би бути у Вижниці, другий мав би бути у Кельменцях і в третій – в Чернівцях.
Це потрібно не для громадян, тому що громадяни всі послуги мають отримувати на рівні об’єднаних громад, це потрібно для центральних виконавчих органів, які представлені і які здійснюють свою діяльність у межах певного округу», - зазначає Ігор Баб’юк.
Сам процес децентралізації в Україні може нести певні загрози, переконані експерти.
Зокрема експерт з децентралізації Тарас Прокоп у програмі Суть Речей на Радіо 10 виділив декілька таких загроз.
«Щодо децентралізації, то тут є декілька загроз, якраз на рівні субрегіональному і обласному. І в першу чергу це стосується префектів, тому що у нас багато було варіантів змін до Конституції. Зокрема надмірні повноваження надавалися префектам, у тому числі і щодо впливу на рішення органів місцевого самоврядування. В такому випадку треба стежити за тим, щоб ті зміни, які будуть вноситися в Конституцію, не давали можливості узурпувати владу і фактично диктувати, що робити органам місцевого самоврядування.
І друга загроза криється у самих районних радах. Тому що у випадку, якщо залишаються районні ради, то теж виходить, що частину повноважень передають на рівень районних рад і районних державних адміністрацій і, відповідно, тут знову зберігається вертикаль влади і можливість впливу. Зрозуміло, що це не порівняти з тим, що було раніше. Раніше була реальна централізована система, зараз вона більш-менш децентралізована, лише потрібно завершити нормально цей рівень субрегіональний і власне формування префектур», - каже Прокоп.
Наші новини є у Facebook
Ще одна пересторога є в Ігоря Баб’юка:
«Там найбільша проблема була у тому, власне проти чого виступали дві асоціації, що якщо є висловлена недовіра сільському, чи міському голові, то тоді префект призначає керуючого справами в громаді.
Тобто людину, яку обрали на демократичних виборах замінюють людиною, яка чітко підпорядковується префекту. Це є порушення всіх принципів місцевого самоврядування», - пояснює Ігор Баб’юк.
Разом з тим експерти наголошують, що префектура в Україні буде запроваджена тільки у випадку внесення змін до Конституції.
«Власне префект він здійснює функції контролю і нагляду. Але разом з тим, відповідно до тої моделі змін до Конституції, яка презентувалася на початку цього року, окрім функції нагляду префект наділявся і дуже значною кількістю функцій держави, зокрема і виконавчих функцій. Тут я теж вбачав загрозу, тому що коли людина має повноваження і нагляду, і виконання таких функцій, то це теж є надмірною концентрацією влади в одних руках. Тому це варто би було якось розділити, а на префекта залишити функцію координації, контролю та інші, щоб точно не пересікатися з самими територіальними громадами.
Зараз, якщо в Конституцію не будуть внесені зміни, залишаються фактично ті самі адміністрації, але разом з тим є модель, яка розглядається на рівні міністерств та експертів, що тоді самі адміністрації будуть наділятися повноваженням нагляду. Тобто фактично буде гібридна модель», - зазначив Тарас Прокоп.
Читайте також: Перспективи та наслідки формування ОТГ на Буковині: думки експертів
Від редакції:
Підтримайте якісну журналістику!
Інформаційне агентство АСС - це незалежна медійна платформа, яка працює об`єктивно, оперативно та точно. Вже 5 років ми подаємо нашим читачам лише якісні та перевірені новини. Втім, через кризу та карантин, наші рекламні доходи відчутно зменшились! Відтепер ви можете допомогти нам не лише лайком чи репостом, а й донатом.
Кожен донат - ваша підтримка нашої роботи!
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами