У рамках проєкту Медіа агентства АСС «Хочу знати», де наші журналісти та чернівчани об'єднують свої зусилля, ми поспілкувалися з Григорієм Оробцем. З 23 грудня 2024 року наш спікер очолює КП МТК «Калинівський ринок», а до цього понад рік був керівником комунального підприємства «МіськШЕП».
Григорій Оробець розповів нам, як латають ями комунальники у Чернівцях та чистять дороги у снігопади, чому не можуть відійти від важкої фізичної праці, чи може МіськШЕП застелити асфальтом приватне подвір'я та як вдається конкурувати на ринку. Також посадовець поділився з нами, чи стала для нього несподіванкою нова посада та як планує працювати надалі. Про все це та більше - далі у форматі інтерв'ю, другу частину якого «провели» наші читачі.
Наші новини є у Facebook
- Так сталося, що кликали ми Вас на інтерв’ю, коли Ви ще очолювали комунальне підприємство «МіськШЕП», а вже за кілька днів Ви тут і очолюєте Калинівський ринок. Пропонуємо тематично об’єднати нашу розмову, на скільки це можливо, Вашим досвідом роботи вже на обох комунальних підприємствах Чернівців.
Отже, МіськШЕП – розкажіть, будь ласка, про підсумки літнього ямкового сезону 2024 року у Чернівцях. Чи вдалося виконати все, що запланували?
- Проведення ямкових ремонтів – це основний вид діяльності МіськШепу в літній період. Цього року працювали три наших бригади і була одна бригада на субпідряді. Хотілося звичайно залучити більше субпідрядних організацій, щоб роботи не розтягувалися в часі, не робити основні вулиці до середини-кінця літа, а щоб вже були готові, скажімо, на кінець весни. Проте через вплив повномасштабної війни не вдалося знайти субпідрядника. Приватні організації не готові йти на субпідряд, бо в когось немає «броні», в інших немає працівників вже. Ще в перший рік війни нам вдавалося знайти фірми, у нас ще працювали 3-4 організації на субпідряді. А зараз ми збільшили обсяг робіт, які виконуємо власними силами. Цьому сприяло часткове оновлення техніки, яке дало нам змогу працювати безперебійно. Адже техніка не так часто ламалася та виходила з ладу. Два роки тому ми купили навісну фрезу на трактор, цього року в січні нам передали мінінавантажувач, до якого ми вже з власних коштів купили фрезу. Це повністю нова одиниця, яка показала себе як дуже ефективна.
Другий момент, що сприяв покращенню і збільшенню ефективності – це облаштування заправної станції в нас на підприємстві. З січня 2024 року ми вже користувалися власною заправною станцією, а це означає, що ми не стоїмо в чергах на АЗС. Бували випадки, коли на потрібних нам АЗС не було палива, і доводилося їздити містом, шукати, де є. Адже в нас є укладені договори з певною фірмою, яка виграла в нас на аукціоні і має право постачати паливо. Були труднощі й, бувало, що ми й годину-півтори втрачали вранці, щоб заправити техніку. Тепер ми забезпечені паливом постійно. У нас відповідальний підрядник, який вчасно постачає паливо на нашу станцію. Також це краща ціна для нас, це постійний контроль у витратах палива. Встановлені всі необхідні датчики в резервуарах, що дозволяє контролювати рівень палива, температуру, густину. Кожен водій має картку для заправки. Облаштування власної АЗС скоротило ранкову організацію роботи з півтори години до максимум 30 хвилин. На 8:30 вся техніка вже заправлена і готова до роботи. За цей період організовується бригада, беруть необхідний інструмент і о 8:30 вони вже можуть працювати на об’єкті.
- Часто у соцмережах люди скаржаться на матеріали та їхню якість, кажуть, що ледь не сміттям і камінням працівники засипають ями.
- Ямковий ремонт на дорогах з твердим асфальтним покриттям проводиться виключно гарячою асфальтобетонною сумішшю. Тобто не засипаємо ми ями на таких дорогах гравієм чи сміттям. До слова, ямковий ремонт - це ліквідація аварійної ямковості, це невеликі площі. Вулиці з гравійним покриттям підсипаються гравійно-піщаною сумішшю. Вулиці з бруківкою – шукаємо можливості купити нову бруківку, тротуарну плитку або є якась вторинна бруківка, у нас є вживана використана бруківка, які завозять нам з інших вулиць після капремонтів.
Асфальтний бій – це вторинний матеріал, який отримується після фрезерування. Його завозять до нас на підприємство, ми також можемо його використовувати, але здебільшого на гравійних дорогах або на міжбудинкових проїздах, які вже мають 70-80% зруйнованості, де немає доцільності проводити ямковий ремонт, а є потреба в капітальному. Проте через брак фінансування працюємо так, щоб люди не їздили тими трамплінами. Це покращує проїзд. Лише це питання часу. Часом в опади цього вистачає на місяць, в суху теплу погоду вистачає на пів року.
- Маємо запитання до Вас як до водія. Скажіть, чи маєте свій ТОП доріг у Чернівцях, які оминаєте, де найбільші ями і де навіть шкода власного авто?
- Напевно тут всі знають і погодяться, що найгірший стан в нас у місті на вулиці Головній. Багато років не можуть провести капітальний ремонт, але маю надію і сподівання, що в наступному році нашій владі вдасться це зробити, виділити кошти. Стараюся вулицю Головну оминати. Більше таких вулиць не назву. У нас багато в місті гравійних доріг, які хотілося б заасфальтувати. Колись був в поганому стані старий проспект, але після ямкового ремонту можна там проїхати. Вулиця Чернишевського колись була в жахливому стані, але там вже можна проїжджати.
Отримуйте новини в Telegram
- Коли МіськШЕП відійде від важкої фізичної роботи, де чоловікам доводиться працювати з ручним інвентарем і автоматизує більшість процесів?
- Коли ми говоримо про ямковий ремонт – то краще тільки так. Є варіанти механізованого ямкового ремонту, але це не якісно, у нас не задоволені водії, кажуть, що каміння розлітається і б’є по вікнах.
В Європі проводять поточні ремонти. Вирізали шмат і застелили асфальтом. Але це дорого. У нас є вулиці, які по 30-40 років не ремонтувалися поточними ремонтами, а термін експлуатації асфальтного покриття - 10 років. Тут про фінансування та комплексний підхід.
Автоматизація та відхід від ручної роботи – хороша ціль для МіськШепу, але тільки в тому випадку, коли в громаді буде більше коштів, а 90% вулиць будуть капітально відремонтовані. І тоді вже за 10 років будуть бачити, що є ділянка, яку потрібно зрізати і застелити. У нашому випадку, коли ямка тут і ямка поряд – не йдеться про роботу асфальтоукладача, тут працює той варіант, коли під’їжджає машина і хлопці лопатами вирівняли, а каток закатав.
- Особливості роботи МіськШЕПу у зимовий період?
- Зимове утримання вулиць. Був період, коли Садгірський район не утримував МіськШЕП, але з минулого року, з січня, все місто, всі вулиці обслуговує МіськШЕП. У першу чергу, коли випадає сніг, є необхідність забезпечити проїзд, де курсує громадський транспорт: тролейбуси, друга черга, де є рух маршруток, третя черга – це вулиці з високим трафіком приватного транспорту, четверта – вже коли первинну обробку всіх вулиць пройшли, то вночі машини виїжджають в так звані двійки або трійки, рухаються двома-трьома машинами в ряд, але це тільки вночі, коли на вулицях міста немає транспорту.
Мені особисто імпонує практика, коли за кордоном за сильних снігопадів людей залишають вдома, не виходять на роботу і день-два дають можливість спецслужбам розчистити снігові завали. У нас такої практики немає, тому все приходиться робити упродовж дня, ночі. Є вулиці з крутими схилами, на яких утруднений заїзд, ми стараємося зробити так, щоб до моменту снігу чи ожеледиці, там був пісок кучкований, піщано-сольова суміш. Вулички, де не може проїхати техніка наша - беремо субпідряд. Ділимо по районах і визначаємо, де і як працюватиме техніка. Маємо затверджені маршрути і за ними працюємо. Наші працівники стараються зробити приблизно рівні маршрути для наших водіїв. Кожен водій знає свій маршрут при снігопаді.
Коли їде наша техніка в ожеледицю, вона не обробляє весь маршрут, немає такого, що відкрив «посипалочку» і сиплеться суміш цілу дорогу. Якби ми так робили, то всіх запасів солі вистачило б на два тижні. Тому обробляються пішохідні переходи, перехрестя, складні підйоми.
- У міста є 12 одиниць техніки та, як Ви повідомляли нам раніше у коментарях, за колапсу на вулиці міста може виїхати близько 20 одиниць техніки. Чи вистачає цього Чернівцям у сильні снігопади та ожеледицю?
- Тут питання в часі. Можна і 10 одиницями техніки справитися, але за день чи за два. Тут питання оперативності. Відповідно до норм, після зупинки снігопаду дорогу потрібно розчистити упродовж 4 годин. Сказати, що МіськШЕП всі 550 кілометрів вулиць за 4 години може розчистити своїми 20 машинами – ні. Для такого часу нам потрібно 50 одиниць техніки. Але основні маршрути, вулиці чистимо.
- Робота комунальних підприємств під час війни. Ви були в одному, перейшли на інше, зараз матимете змогу й порівняти, але певно десь проблематика перегукується. У МіськШЕПі працюють переважно чоловіки, чи відчули вплив мобілізаційних процесів на роботу підприємства, чи є нестача кадрів, як виходили з таких ситуацій?
- Насправді ситуація складна. Розуміємо, що боронити країну, воювати потрібно, але як керівнику підприємства мені потрібно було забезпечити роботу і комфорт для наших людей та для тих, хто в перший рік війни масово переселявся до нас з фронтових регіонів. На початках це було не гостро відчутно. Багато працівників добровільно стали в ряди військових, багатьох мобілізували. Зараз 22 людини з підприємства служить в ЗСУ. Був період, коли 26 служили. Є ті, хто повернувся через погіршення здоров’я, і знову стали до роботи.
Ситуація насправді складна. Є багато вакансій, два роки ми не можемо знайти електромонтера. Є працівники, які мали можливість виїхати і заробляти вже за кордоном, і вони цим скористалися.
Ми почали працювати з університетами, за останній рік працевлаштували 5 студентів. Це бруківники, одного влаштували інженером, один працює водієм.
МіськШЕП – підприємство критичної інфраструктури, має право бронювання, всі 50 % працівників заброньовані, але це не достатньо для підприємства.
Медіа агентство АСС є в Instagram
- МіськШЕП бере участь у тендерах, як вдається конкурувати з приватними фірмами?
- Насправді навіть та звична робота, якою ми займаємось – це тендер, який проводить Департамент щорічно. Ми заявляємося і успішно виграємо. Зараз ми ще не мали таких прямих конкурентів. Якщо говорити про поточний ремонт міжбудинкових проїздів, то там є приватні фірми, які конкурують. Але нам вдавалося давати кращу ціну.
- МіськШЕП дотаційне підприємство чи прибуткове? Які основні джерела доходу підприємства?
- Це підприємство, яке заробляє саме на себе останні три роки, до того воно було збитковим. Станом за 9 місяців 2024 року чистий прибуток підприємства – 6,3 мільйона, це сплачені близько 25 мільйонів податків. Джерела доходу – основний замовник робіт Департамент інфраструктури та благоустрою ЧМР, надання додаткових послуг з відновлення асфальто-бетонного покриття, відпуск асфальто-бетонної суміші, це надання послуг техніки, робіт дорожніх. Цього року комунальне підприємство мало рекордний показник з надання послуг приватним підприємствам в районі 11 млн гривень.
- Якщо до вас звернеться умовний чернівчанин і попросить встелити йому подвір’я асфальтом, МіськШЕП надасть таку послугу?
- Звичайно. Так, чому ні. Приходить в МіськШЕП, пише заяву. Все вимірюється розраховується, якщо влаштовує ціна – підписуємо договір. Такі роботи планувалися, коли є вікно, або коли бригада працювала поруч – то все захоплювали, щоб логістично зручно було.
- Ротація керівників на комунальних підприємствах міста стала для багатьох несподіванкою. З 23 грудня ви очолюєте вже МТК «Калинівський ринок», чи стало нове призначення несподіваним для Вас? Як ви дізналися про нову посаду?
- Керівництво запропонувало попрацювати на цій посаді.
- Вам давали варіанти вибору серед підприємств міста, адже і ЧТУ було без керівника?
- Ні. Йшлося відразу про Калинівський ринок. Я брав паузу подумати. День. І вирішив спробувати.
- Нову посаду для себе розцінюєте як підвищення?
- Швидше за все, що так. На мою думку, це дуже хороший досвід. Більша штатна чисельність працівників. Десь можливо складніше буде організувати роботу, тут більше коштів, більше надходжень, податків. Потрібно забезпечувати комфорт для відвідувачів та підприємців.
- До сьогодні (23 грудня - ред.) Ви мали досвід у торгівлі, досвід роботи на ринку чи були лише покупцем?
- Був тільки як покупець, звичайний відвідувач ринку. Але якби я йшов торгувати чи вести бізнесову діяльність – потрібно було б вчитися. А так це схоже комунальне підприємство, зі структурою та порядком якого я вже добре знайомий з попереднього досвіду.
Почав переймати справи, ознайомлююся з підприємством, працівниками, щоб розуміти зони відповідальності. Ринок має затверджений план розвитку та фінплан. Ми будемо працювати з цим і виконувати поставлені цілі.
Мій контракт підписаний на 6 місяців.
Отримуйте новини в Telegram
- То що там з парковкою біля собору на Головній?
- Ця історія триває, скільки ще – не можу сказати. Коли ми були там останній раз і намагалися провести якісь роботи – мені з юристом вдалося зайти пішки на територію, два охоронці від собору вже стояли та чекали на нас, а працівників МіськШЕПу не впустили. Це відкрита територія, власність міста, громади. Дайте можливість паркуватися там всім.
Зараз справа в поліції, працюють юристи. Ми написали заяву, в нас взяли пояснення і слідча сказала, що вийдіть, будь ласка, за межі території, поки у вас не буде рішення суду про те, що ви маєте право на демонтаж воріт і облаштувати тут стоянку. Я особисто не розумію позиції слідчої, адже в нас всі документи на цю територію, акт про право власності, ми вже платимо податок за цю землю. Поліція мала б сприяти тому, щоб ми законно зайшли туди. Працівники поліції намагалися заспокоїти людей, які там вийшли. Це питання часу. Справою займаються юристи.
- Дуже багато автомобілів їздять на території Калинки, саме між широкими рядами, зазвичай водії не звертають уваги на людей та навіть не пригальмовують. Чи можна якось упорядкувати це питання - обмежувачі, якась огорожа або взагалі заборона заїжджати безпосередньо на територію ринку? Дякую
- Не можна заборонити підприємцям довозити товар до їхніх робочих місць. Але тут ще і йдеться про особисту водійську культуру, рух дійсно має бути обережним, з врахуванням швидкості та великої кількості пішоходів.
- Безоплатна парковка та «розміщення авто»для інвалідів та убд!
- Місто працює над питанням паркувальних місць для учасників бойових дій. Паркувальний майданчик для водіїв з інвалідністю розташований на вулиці Старожучківський шлях, кількість паркувальних місць за розрахунками там відповідна до закону.
- Нема вбиралень, а біля тих що є нема лавиць.
- Кількість вбиралень на ринку достатня, вони є, умови в них задовільні. Щодо лавиць – не впевнений, що є така потреба.
- І ще уточніть виїзд (не в'їзд) з Калинівського ринку платний??Це ініціатива тих «штурмовиків», які сидять в тих будках і вимагають кошти за виїзд ??
- Якщо авто заїхало на територію ринку, то звичайно воно скористалося послугою, за яку сплачує на виїзді згідно з встановленим тарифом.
Цей матеріал підготовлено за ініціативи Національної спілки журналістів України в межах Проєкту Ukrainian Media Fund з підтримки незалежних місцевих медіа в Україні за сприяння The German Marshall Fund of the United States.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами