- Про стан бюджету треба говорити з точки зору планування і фактичного стану. Планування бюджету, затвердження на сесії Чернівецької міської ради, подальші корегування - все, на мою думку, було проведено коректно і професійно. На сьогоднішній момент у нас є невелике перевиконання планових показників з одночасним коригуванням бюджету у бік збільшення - це реакція на поточну ситуацію.
- Можемо сказати, що місто вийшло «в плюс»?
- Так. В незначному.
- Якщо аналізувати бюджети інших територіальних громад, то джерела надходження у всіх майже однакові, і долі цих джерел також приблизно однакові. Шукаємо нові можливості збільшення дохідної частини. Як приклад, я би хотів відзначити проведення інвентаризації земель в Чернівцях.
Чому ми почали цим займатися? - Факти самозахоплення ділянок, використання землі без сплати відповідних податків та й просто необхідність наведення порядку в цьому питанні. Тому була ініційована інвентаризація і депутати міської ради підтримали цей процес.
- На сьогоднішній момент десь приблизно 30% перспективних земельних ділянок районів міста вже проінвентаризовані і зараз починається наступний етап. Це не є суцільна історія, але от саме перспективні райони міста будуть проінвентаризовані повністю.
Для чого це робиться? Після проведення інвентаризації у міста з’являються нові ділянки, які можна здати в оренду, визначаються ті, хто не платив за використання землі та ініціюються позовні заяви з метою стягування з них відповідних грошових коштів
Станом на 1 серпня, до бюджету міста вже надійшло 124 мільйони грн орендної плати за землю і 166 млн грн від продажу землі.
Ще один показовий приклад - це впровадження системи паркування. У міста до початку цього процесу дохід був приблизно 900 тисяч гривень на рік зі всіх майданчиків. Станом на сьогодні надійшло вже близько 16 млн грн плати за паркування та штрафів за порушення правил паркування.
- Це плата за землю, акцизний податок, продаж земельних ділянок, це єдиний податок. І топ 1 - це ПДФО, податок на доходи фізичних осіб.
- Найбільші видатки місцевих бюджетів традиційні - освіта, охорона здоров’я, культура, спорт, соціальний захист - це понад 50% видатків бюджету.
Зараз один із найважливіших пріоритетів - Збройні Сили. У рамках затверджених на сесії депутатами міської ради програм, звернення від тих військових частин і тих формувань, які базуються на території Чернівецької територіальної громади, опрацьовуються швидко, виносяться на сесію. Таким чином усі потреби, за якими до нас звертаються, ми задовольняємо.
- Є на це свої причини.
Вагомим фактором збільшення надходжень ПДФО стали сьогоднішні умови системи бронювання на підприємствах. Адже для проведення бронювання офіційна середньомісячна зарплата працівника має бути не менш ніж 20 000 грн. Раніше деякі суб’єкти господарювання офіційно показували мінімальну зарплату, що своєю чергою зменшувало суми податків.
Ще один - це релокація підприємств, в тому числі й не малих підприємств, з огляду на кількість персоналу. Це дозволило знову ж таки збільшити чисті надходження податку. Постійно працюємо із запитами на переміщення підприємств до нашого регіону.
До речі, в цьому році за попередніми прогнозами сума «військового» ПДФО Чернівецької територіальної громади, яка буде спрямована до державного бюджету буде понад 1 мільярд грн.
- Ну, по-перше, в бюджеті кожної територіальної громади є резервний фонд. Його призначення - це фінансування заходів щодо ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. У такому випадку ми його не чіпали. Знайшли додаткові джерела фінансування. Департаменту виділили кошти для проведення ремонтних робіт.
На жаль, така ситуація стала вже абсолютно звичною в інших містах. І якщо ми говоримо про необхідні заходи, а саме процес оформлення пошкоджень, оцінку збитків тощо, то наші фахівці зв'язувалися з іншими містами, де це чи не щоденно стається. вивчили їхні процедури, зразки документів для використання в нашій роботі. Паралельно рухаємось по програмі єВідновлення.
- Слід зазначити, що ця сума на перші, невідкладні потреби. Кожне місто самостійно приймає рішення, але, як правило, це питання заміни вікон, заміни дверей, нагальні потрібні речі.
Також звертаємо увагу постраждалих на державну програму єВідновлення. Там максимальна сума допомоги – до 500 тис.
- У 2024 році ми реалізували низку проєктів.
Це енерго- та термомодернізація будівель для розміщення ВПО, закладів освіти та охорони здоров’я. Укомплектування обладнанням.
Фінансування проєктів здійснюється в першу чергу Європейським Союзом та Урядом Німеччини через свої міністерства. А наші давні та сталі партнери - це корпорація NEFCO, німецьке товариство GIZ, німецький державний банк KFW.
Результатом співпраці стали проведення ремонтних робіт та укомплектування обладнанням КНП «Міська поліклініка №3» та КНП «Міська поліклініка № 2», реалізація проєктів з енергоефективності та термомодернізації будівель ДНЗ №9 та ліцею № 18 (ЗОШ №6).
Продовжуємо роботу з нашими містами-побратимами. Особливо продуктивні: співпраця – з німецькими містами Мангайм і Дюссельдорф. На стадії реалізації проєкти щодо інклюзивності, надання адміністративних послуг та відновлювальної енергетики. Щира подяка всім нашим партнерам за цю допомогу та підтримку.
Цього року також продовжуємо реалізацію великих проєктів.
Це проєкт забезпечення житлом ВПО, який впроваджується за підтримки Північної екологічної фінансової корпорації (NEFCO) на грантові кошти Євросоюзу в сумі понад 10 млн євро. Передбачає будівництво багатоповерхових будинків для ВПО.
У серпні у нас має відбутися тендер по закупівлі тролейбусів за кредитні кошти Європейського Інвестиційного Банку. Дуже складний вийшов проєкт. По-перше, збільшили кількість з 20 до 50 тролейбусів, потім початок повномасштабного вторгнення, затримки в часі на всіх етапах узгоджень, і от зараз, нарешті, тендер має відбутися.
Продовжується проєкт реконструкції нашого Водоканалу.
Часто говорю про те, що людина завжди реагує на якісь негативні речі, але не помічає позитивних змін. Для себе особисто відмітив, останнім часом масштабних відключень води з причини аварії на водогоні майже не було - заміна майже 6 кілометрів основного проблемного водогону дала свої позитивні результати. Але локальних аварій ще достатньо.
І водночас з'являються нові програми, коли кредитується уряд, а далі кошти передаються територіальним громадам у вигляді безповоротних субвенцій.
Так Чернівці нещодавно захистили 2 проєкти: це придбання 2 когенераційних установок потужністю 1 мВт кожна. Вартість цього проєкту 90 мільйонів гривень. Також йдеться про проєкт з водопостачання та водовідведення однієї з вулиць у Садгорі - Надрічної. Там сума орієнтовно 14 мільйонів гривень.
- Нагадаю, що бюджет – це загальний фонд (по суті, поточні потреби) і спецфонд - це розвиток міста, капітальні видатки. Коли бюджет затверджується, то плануються всі доходи і видатки на рік по цих напрямках. Тому в цей «червоний список» може потрапляти лише щось непередбачуване.
Звісно, є першочергові потреби, є ті, які треба закрити, але не на часі. Додався ряд завдань, які з’явилися з початком повномасштабного вторгнення росії. Тому виходимо з реального стану речей.
Є проєкти, які навряд взагалі можемо найближчим часом планувати з міського бюджету. Ну, як приклад, - це сміттєпереробний завод, потреба в якому вже критична. Але ціна питання в районі 30 мільйонів євро.
- Часто на засіданнях сесії ми чуємо, що є доручення «… Департаменту фінансів винайти кошти» на ремонт дороги, будівництво школи тощо. Що це означає, як же віднаходять кошти?
- Депутат має право поставити на голосування так зване протокольне рішення з подібним формулюванням. Це означає, що фінансисти мають проаналізувати та по можливості запропонувати механізми і джерела фінансування заходів, які містяться в цьому дорученні.
Як варіант, реалізація таких рішень можлива при перерозподілі суми перевиконання планових показників бюджету, або зняти фінансування з інших напрямків. Згенерувати такі рішення можна, але, на жаль, не завжди реально виконати.
- Чи не плануєте найближчим часом змінити сферу діяльності?
Можливо розглядаєте можливість переходу в іншу структуру?
- Якщо прямо ось на цю хвилину - ні. Але на сьогодні дуже важко прогнозувати розвиток подій, тому зарікатися точно не варто.
- Чи виплачує наша громада одноразову допомогу тим, хто вирішив служити?
Чому допомагаємо поки лише контрактникам, можливо варто було б стимулювати і мобілізованих?
- Наскільки я знаю, це питання зараз знаходиться в площині дискусій в міській раді.
- Платна неофіційна парковка на вул. Селезнівській не припинила своє існування. Колективне звернення на ваше ім'я від 2020 року першого року карантину. За що саме особи збирають кошти? Аудит пана Зазуляка 2022 року не включив її до переліку платних парковок міста, хоча знак висить, але вона трохи далі. А ще поруч загорожа у річку Потіт як обмеження використання берега. А також тут тополі, які своїм пилком завдають шкоди відвідувачам ринку. Чи можна з цього місця зробити вхід на Калинівський ринок? Подібний просто металевий місток давно існує і веде на коври. А на тій території, про яку мова, набагато більше паркомісць і близько до оптового. Шкода, що вчасної конструктивної відповіді я так і не отримала, а ситуацію доводиться описувати в фейсбук як байдужість чернівецьких посадовців, в т.ч. Гульпака.
- Спілкувався з керівником Калинівського ринку. Він про цю проблематику знає і зараз взяв це в роботу, працюємо з Департаментом архітектури та урбаністики. Перезапустили цей процес вже з новим керівником. Після аналізу і прийняття рішення по факту зможемо прокомунікувати.
- На ремонт вулиці Є.Ярошинської ще в далекому 2018 році було виділено 47 мільйонів гривень.Ремонт розпочали в 2024 році і витратили 29 млн.Уже 2025 рік, а всі роботи припинили з грубими порушеннями ДСТУ.
Куди ділися 17 мільйонів і чому припинили капремонт вулиці???
- Тут доцільно звернутися до Департаменту інфраструктури та благоустрою для отримання детальної інформації.
*Цей матеріал підготовлено за ініціативи Національної спілки журналістів України в межах Проєкту The Ukrainian Media Fund з підтримки незалежних місцевих медіа в Україні.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами