Аби дізнатися подробиці роботи та проблематику комунальної управлінської компанії Чернівців «Містосервіс», ми зустрілися для інтерв'ю з її керівником Романом Никифоруком.
Про специфіку роботи підприємства, заробітні плати та навантаження на працівників, тарифи та їхнє зростання, а також відповіді на ваші запитання - далі у матеріалі Медіа агентства АСС.
Розкажіть про роботу комунального підприємства під час війни, з якими викликами зіштовхнулися?
- Важко сказати, що останні події в країні не вплинули на діяльність підприємства, але тримаємо марку, працюємо у звичному штатному режимі, займаємося управлінням багатоквартирних житлових будинків, прибиранням частини територій міста, так само надаємо багато додаткових послуг різного спектра для приватних осель, будинків, споруд, іншим управителям та ОСББ на постійній основі або за додатковими договорами.
Основний виклик – брак кваліфікованих працівників. Оскільки в нас на підприємстві основна частина робітників мають професії, які не можна замінити роботою жінок: електрики, сантехніки, водії спецтехніки.
Основний індикатор діяльності підприємства – це рівень платоспроможності населення або взагалі відповідальність населення до оплати житлово-комунальних послуг зокрема, житлової, яку ми надаємо. У нас з цим проблем не було, співвласники добре оплачують, можливо за винятком першого місяця-двох на початку повномасштабної війни, коли існувала певна невизначеність. Далі все стабілізувалося, співвласники добре оплачують внески, а це добре впливає на діяльність підприємства загалом. Тому ми не відчували критичної нестачі палива, оскільки наша діяльність напряму не залежить від великих об’ємів його споживання. Що стосується блекаутів – були складнощі при подачі теплоносія у першому воєнному опалювальному сезоні, додатково створювалися навантаження на мережі, які і так зношені: траплялися аварії, пориви, відключення теплоносія. Але старалися все максимально оперативно усувати, тому колапсу не сталося.
- У перші місяці повномасштабної війни у Чернівцях значно збільшилася кількість населення, чи стало це додатковим навантаженням на Містосервіс?
- Важко підрахувати на скільки це вплинуло на нас, але збільшилося споживання того самого водопостачання, стічних вод стало більше – це все додатково навантажило внутрішньобудинкові мережі, споживання електроенергії позначилося.
- Мобілізація: чи має вплив на роботу підприємства?
- Має і першочерговий. У нас мобілізованих – 11 чоловіків, вони служать в ЗСУ. Одна особа на лікуванні, на реабілітації після поранення. Підтримуємо зв’язок, за ними збережені робочі місця.
Кілька наших працівників вибрали іншу країну для проживання, тому частину робітників замінили на жінок. З 18 працівників адміністрації, 17 – жінки.
Для деяких працівників ситуація, яка склалася, дала і певні можливості.
Працівники, які звикли працювати, вміють працювати, відповідальні – використали можливість, на них збільшилося навантаження, але люди можуть отримувати значно більшу заробітну плату шляхом економії фонду з увільнених працівників чи з вакансій. Вже не працюють за мінімальну плату. Так, значно більше навантаження, обсяги робіт, але вони використали це, як можливість.
Ми є підприємством критичної інфраструктури, маємо можливість бронювання, йдеться про 50% від кількості військовозобов’язаних. На сьогодні заброньовані, на жаль, тільки 20 людей. З досвіду скажу, хотілося, щоб внесли зімни до закону і постанови, які регулюють питання, щоб бронювалися 50% від штатної чисельності працівників. Тоді з’явилася б можливість в комунальних підприємств, наприклад, взяти на роботу нових працівників і їх забронювати. Зараз виходить, що ми можемо взяти двох людей, і тільки одного з них можна бронювати.
- Скільки працівників зараз в штаті, за які території відповідає одна людина в середньому? Середній вік працівників? Більше чоловіків чи жінок?
- Чисельність штату – 206,5. А фактична кількість працівників - 156.
Середній вік – це десь люди 50+ років.
До прикладу, з необхідних 11 електромонтерів у штаті є 3 людей, з цих трьох людей наймолодшому – 50 років. Двом іншим – під 70. Тут є просідання. Ледве встигаємо замінювати лампочки, усувати елементарні аварійні ситуації, про поточні роботи майже мова не йде через брак працівників.
Є бригади аварійної служби в складі електриків та сантехніків, які чергують 24/7.
Наш двірник прибирає зараз дві ділянки, це більше 6 тисяч квадратних метрів орієнтовно. Це той, хто відповідальний і хоче, і може заробити.
- Як вдається конкурувати з приватними управлінськими компаніями?
- Коли утворювався Містосервіс, основною нашою метою було створити конкуренцію, реальний ринок управлінських компаній в Чернівцях, щоб співвласники відповідно до Закону України мали можливість обирати форму управління та управителя серед комунальних чи приватних компаній. На сьогодні впевнено можу сказати, що ринок утворився, співвласники цікавляться і змінюють управителя. У нас є нові будинки, є будинки які ми зняли з управління.
Конкуруємо шляхом оптимізації процесів, шляхом мотивації працівників, особистого внеску, створення належних умов, матеріального забезпечення працівників. І найцінніше, що зараз є на комунальному підприємстві – це збережені працівники, їх не багато, але вони висококваліфіковані, з великим досвідом і це основне, що дає можливість конкурувати і бути лідерами на ринку управління житлом у Чернівцях.
- Чи є випадки, коли мешканці змінюють управлінську компанію на вашу і навпаки?
- Якщо аналізувати ситуацію з 2021 року, то в нас був лише приріст в квадратних метрах управління.
За кількістю будинків у нас було зменшення, я як керівник вважаю, що це все-таки ринок. Він регулюється договірними відносинами, договір має дві сторони. І співвласники, як і управлінська компанія, мають право переглядати ці договірні відносини, мають право змінювати умови, а якщо не доходимо згоди, то такі договори припиняємо. Були такі будинки, де ми припиняли. Це в першу чергу малоквартирні будинки, ми допомагали, роз’яснювали їм, вони брали будинок на самоуправління, якщо була потреба.
Так ми зняли з управління понад 200 малоквартирних будинків. Буди будинки по 6-10 квартир, старий фонд, де в одних руках основна площа власності, люди брали їх на самоуправління. Де не доходили згоди по об’єму, періодичності послуг – припиняли договори в односторонньому порядку або за згодою сторін. Тому кількість будинків в нас суттєво зменшилася, їх зараз 471, а на початку було близько 700.
Площа управління не зменшилася, а збільшилася внаслідок взяття на управління великих будинків. Останні будинки, які до нас перейшли це величезний будинок з Бульвару на 10 під'їздів, весь нижній проспект до Ясської, Трепка, Яська - всі фактично, кілька будинків на вулиці Головній.
Люди цікавляться, приходять, даємо пропозиції. Звісно, що в нас також є свої умови, ми не розглядаємо будинки дуже віддалені від нас.
Переважно наш фонд - це будинки радянських часів та історична частина міста, є й новобудови.
Фінансове навантаження велике саме на співвласників старого фонду. Є програми, міські, державні, але це складний довготривалий процес, над яким потрібно працювати роками.
- Чи оновлюється підприємство: техніка, інвентар?
Ми працюємо на конкурентному ринку, ми не фінансуємося з бюджету, а працюємо на самозабезпечення. Метою нашої діяльності є надання послуг і отримання прибутку. Тому підприємство в цьому плані отримало великий багаж попередніх періодів. На сьогодні підприємство має оновлену техніку, готуємо презентувати її містянам. Також з іншого підприємства для використання нам передали прибиральну техніку. Це суттєво покращило якість надання послуги, суттєво зробило нас конкурентно спроможними. Ручний інструмент, малу техніку закуповуємо власними силами.
Маємо дві маленькі машини для літнього і зимового прибирання, наші зелені «жужи». Маємо для покосу техніку. Для зимового прибирання маємо щітки-розкидувачі, які працюють на тротуарах, це ефективні автомобілі. Маємо два дорожні пилотяги «Iveco», два середні пилососи для тротуарів та доріг. Вони звичайно не нові, ламаються, але ми ремонтуємо і далі працюємо.
Малий інструмент купуємо новий, сучасний, щоб полегшити роботу наших працівників: тримери, повітродувки. Працівники забезпечені інвентарем та ручним інструментом в повному обсязі, маємо спецодяг.
Наше основне завдання - відійти від латання, зварювання, встановлення хомутів і так далі.
Стараємося проводити саме поточні роботи на внутрішньобудинкових мережах. Тепломережі замінюємо на попередньо утеплені поліпропіленові труби, оскільки якість металевих труб сьогодні дуже невисока. Станом на серпень, в нас було замінено близько 1,5 тисячі метрів погонних труб різних діаметрів та 1 341 кран різного діаметра. Цього року відремонтували безпрецедентні площі покрівель, повністю переклеїли 5 тисяч 590 квадратних метрів єврорубероїда, а не залатали, засмолили. Є вже плани на наступний рік приділити більшу увагу 15 нашим будинкам, де покрівлі потребують капітального ремонту, там піна, термін експлуатації якої вийшов, спостерігається масове протікання покрівель.
Маємо досвід проведення капітального ремонту покрівлі на Небесної Сотні, де співвласники взяли участь в програмі співфінансування. Будемо ставити їх у приклад для співвласників інших будинків.
- Тариф - як формується, від чого залежить, який зараз?
- В першу чергу варто зауважити, що Містосервіс надає житлову послугу. Це важливо: це управління спільним майном багатоквартирного будинку, це про покрівлю, стіни, фасад, сходи, труби, електромережі, водопостачання, водовідведення. Якщо відсилатися до постанови, яка забороняла перегляд вартості комунальних послуг, то під цю дію житлова послуга не підпадає. В нас договірні відносини.
- То ж як формується розмір внеску?
- Залежить від потреби будинку і прийняття рішення на загальних зборах. Ініціатором зміни розміри внеску може бути управитель або співвласники.
Якщо ми бачимо, що коштів, які сплачують співвласники, недостатньо для належного утримання їхнього майна – ми повідомляємо їм це кожному. Пишемо, що треба переглянути істотні умови договору і співвласники ухвалюють рішення на загальних зборах.
Також в нас є можливість переглянути розмір внесків в односторонньому порядку – це для того, щоб забезпечити державні гарантії мінімальної заробітної плати, вартості матеріалів, але це незначне здорожчання, ми користувалися у квітні таким пунктом договору, це приблизно було на 10% збільшення. Але дало нам можливість забезпечити соціальні гарантії для наших працівників.
У кожному будинку різний розмір внеску, визначається на договірних засадах. На сьогодні чинний розмір внесків для більшості будинків дає можливість акумулювати кошти для планування та проведення більших об'ємів робіт в багатоквартирних будинках. Це кошти не підприємства, основна частина - це кошти будинку.
- Чи маєте боржників? Як працюєте з ними?
- У нас ситуація не критична. Вдячний за це містянам. Середній відсоток проплати у нас не нижчий 95%. Фактично сума боргу накопичується, але не в значних розмірах. Є заборгованості попередніх періодів, ще за часів діяльності ЖРЕПів.
Розмір заборгованості, накопиченої на сьогодні, становить приблизно 14 мільйонів гривень.
Судово-претензійні роботи ведуться на постійній основі. Судові накази добре видаються, якщо належним чином оформлені, виконавчі служби працюють, стягуємо в примусовому порядку, бо по-іншому ніяк.
- На що найчастіше скаржаться чернівчани? Назвіть, будь ласка, топ-5 проблем чернівчан ?
Все залежить від сезону: якщо осінь – листя, подача тепла. Зима – сніг.
Це не масово, частково. Все вирішуємо, всі звернення спокійно опрацьовуємо.
Люди звертаються - є можливість пояснити, надати документацію. Зараз легше працювати, бо ми володіємо детальною інформацією по кожному з будинків.
- Чому провалили підготовку до опалювального сезону? Через прориви люди довго чекали на тепло.
- Не можу сказати, що сезон був провалений. В нашому випадку це типова ситуація при запуску опалення при великому навантаженні. Було орієнтовно 17 днів, коли наші працівники працювали без вихідних. Проблема була не в провалі підготовки, а в бракові працівників на цей час. Ми знали, що так буде. Готувалися, у нас 190 будинків з централізованим опаленням. Працювали 14 сантехніків поточних і 8 з аварійної служби. Тобто 22 людини запускали 190 будинків, одномоментно це не можливо було зробити. Процес максимально налаштували, щоб все було поетапно та якнайшвидше.
В цілому за 2-3 тижні ми вийшли в робочий режим. Можливо, мешканці хотіли, щоб ми за день-два реагували. На 24 години ми мали в середньому 26 заявок на бригаду.
Фізично утворювалася черга.
- Місто засипало листям, хто має прибирати?
- Приватний будинок – власник, прибудинкову територію – управлінська компанія чи інша, залежно від форми правління. Придорожню частину, газони – компанія, яка перемогла в тендері на прибирання цієї території.
В місті є правила благоустрою, які все врегульовують, ситуація зрозуміла, хто за що відповідає.
Листя – це не сміття, а природна фотозона, щоб зробити гарні осінні фото (сміється – ред.).Насправді критичної ситуації немає.
Осінь – сезон надмірного навантаження на працівників, тому миттєво все листя прибрати не можливо.
- Заробітна плата двірника в Чернівцях?
- Орієнтовно від 8 до 16 тисяч гривень. Все залежить від людини. На сьогодні наші двірники отримують більшу заробітну плату, ніж офісні працівники. Ті, які працюють з 5 ранку до 16:00.
Якщо долучатися до всіх видів робіт - отримуєш достойну заробітну плату офіційну. Робота не легка, але оплачувана.
Цей матеріал підготовлено за ініціативи Національної спілки журналістів України в межах Проєкту Ukrainian Media Fund з підтримки незалежних місцевих медіа в Україні за сприяння The German Marshall Fund of the United States.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами