Як і анонсували, ми зустрілися для інтерв'ю з директором комунального підприємства «Чернівцітеплокомуненерго» Олександром Корчуновим. Через чию недбалість виникають затримки з під'єднанням будинків до тепла, особливості опалювального сезону під час війни, суди з боржниками, скільки ж реально коштує тепло у Чернівцях та відповіді на запитання наших читачів - далі у форматі інтерв'ю.
- Розкажіть, будь ласка, як відбувається процес запуску котелень у Чернівцях, чи виникають проблеми і як справляється підприємство?
- Опалювальний сезон ми розпочали 8 жовтня відповідно до рішення виконавчого комітету ЧМР. Першочергово подача тепла здійснювалася для закладів соціальної сфери: першим об’єктом був Перинатальний центр. Запуски здійснювали за листами від споживачів. А для населення подачу тепла розпочали з 18 жовтня. Станом на зараз можемо сказати, що ми увійшли в плановий режим, всі котельні працюють, залишаються деякі житлові будинки, які знаходяться без теплопостачання: але це тимчасово, там проводять роботи управлінські компанії. Є й три локації, де ми проводимо роботи на вводах в будинки, але це все відбувається планово, в штатному режимі, без будь-яких надзвичайних ситуацій.
- На офіційній фейсбук-сторінці комунального підприємства публікувалися неодноразові нарікання на роботу управлінських компаній. Поясніть, у якій саме частині підготовки до опалювального сезону вони беруть участь і чи виконують свої функції?
- Зазвичай в кінці опалювального періоду ми надаємо приписи, які управлінська компанія повинна виконати, в тому числі один із основних – виконання гідравлічних випробувань внутрішньобудинкових мереж. Об’єкти, заклади, де управлінські компанії це зробили - в них питань до надання послуг з теплопостачання не виникає. До прикладу, це заклади охорони здоров’я міської ради, заклади освіти.
Зараз при пускові тепла жодних проблем з підключенням шкіл, садочків, лікарень немає. А ті споживачі, де управлінські компанії знехтували вимогою, мають проблеми з проривами. 90% проривів, які стаються - це внутрішньобудинкові мережі. Ці прориви не дають змоги якісно постачати тепло всі споживачам, адже якщо одночасно у 20 будинках виникнуть прориви, то котельня технічно не зможе подавати теплоносій. Ми змушені були зупиняти котельні, щоб споживачі ліквідували свої прориви на внутрішніх мережах. На жаль, так стається, коли вимоги ігноруються. Не зрозуміло чого, чи вони чекали 1 листопада, чи інше.
Наші новини є у Facebook
- Чи могли б ви дати оцінку управлінським компаніям у підготовці до опалювального сезону?
- Це складне питання, адже залежить й яким саме компаніям. Якщо загалом – то дійсно вони неякісно підготувалися. Але є управлінські компанії, які підготувалися, глобальних проблем з подачею тепла не було. А ті, що проігнорували, мають проблеми на внутрішньобудинкових мережах і дотепер.
- У чому полягає складність опалювального сезону під час війни?
- Основний виклик – це воєнний стан. Ми не розуміємо, що буде далі робити ворог. Проводимо всі заходи, щоб забезпечити стале проходження опалювального сезону. Але основний виклик для нас, це все ж таки – енергетична безпека. Якщо ми технічно готові: котельні, мережі, обладнання, то, на жаль, ми не можемо спрогнозувати, що буде з енергетичною системою.
- На скільки котельні у Чернівцях забезпечені генераторами?
- Основні об’єкти всі забезпечені генераторами і далі ми працюємо щодо стовідсоткового забезпечення. Але ми розуміємо, що генератор – це не порятунок. Генератори потребують великої кількості палива, на добу роботи всіх наших генераторів потрібно понад 20-25 тонн палива. Фізично його потрібно підвезти, запустити все – розуміємо, що цілодобово працювати генератори не зможуть. Будемо запускати генератори в разі повного блекауту. Це тільки як порятунок від розморожування системи, екстрені об’єкти у екстрених випадках.
- За умов повного блекауту скільки Чернівці протримаються з теплом?
- Ми розраховуємо як мінімум на три доби. На цей термін ми маємо резерв палива, є резерв створений міською радою, ми спільно пропрацювали це питання. Нещодавно провели масштабні тренування на рівні держави, змоделювали ситуацію повного блекауту і пройшли всіма комунальними підприємствами міста по тому, хто що має робити.
- Когенераційні установки. Що це, для чого і скільки таких у Чернівцях?
- Усього маємо дві такі установки станом на сьогодні. Одна з них вже встановлена. Ми працюємо над іншими об’єктами, але це складна процедура, тендери міжнародні… В першу чергу зараз когенераційні установки постачаються прифронтовим регіонам, де є більші проблеми з електропостачанням. Нам вдалося у співпраці з міжнародними партнерами USAID отримати дві. Місто допомагає виділенням коштів на їхнє встановлення. Установка системи на одній котельні вже завершена, вона під’єднана, залишається тільки проведення пусконалагоджувальних робіт, зараз ми працюємо з постачальниками, ми є в графіку і очікуємо на приїзд для запуску. Друга в нас має трошки іншу технічну комплектацію, вона ще в стадії вантажу.
Вартість однієї установки – 980 тисяч євро.
Вони повністю забезпечать електроенергією наші об’єкти на випадок повного блекауту. Тобто дві котельні в цих умовах будуть працювати, але за наявності природного газу та водопостачання.
Медіа агентство АСС є в Instagram
- Лише лінивий у Чернівцях не знає про стан мереж Водоканалу. Скажіть, будь ласка, яка ситуація з мережами Теплокомуненерго?
- У нас на балансі майже 92 кілометри тепломережі в трубному вимірі, якщо взяти в протяжності труб, то це майже 180 кілометрів. Майже 70% з них в незадовільному стані. Ми за останні три роки максимально намагаємося виконати заміни власними силами, за підтримки міської ради ми закуповуємо труби, замінюємо їх. Цього року ми відновили співпрацю з Європейським банком реконструкції і розвитку і замінили майже 1,5 км труб в районі вулиці Південно-Кільцевої на сучасні попередньо ізольовані.
На жаль, заміна мереж – складний, тривалий процес, який має великий термін окупності. Ми вже зараз ведемо перемовини з банками, щоб після опалювального сезону нам дали можливість оновити мережі. Процес перемовин часто забирає набагато більше часу, ніж сама робота.
За попередній міжопалювальний сезон ми спільно з міжнародними партнерами замінили більше ніж 3,5 км труб. Це колосальна робота, ми аналізували, що за весь період існування такого ще не було. Це важка ділянка була. Зазвичай в рік міняють 1,5-2 км.
Також є проблематика в тому, що колись наші мережі були налаштовані на велике навантаження, а зараз все-таки навантаження зменшується, а мережі залишаються ті ж самі, тому, на жаль, приходиться працювати з тими, які є на балансі підприємства. Думаю, нові проєкти будуть з певними прорахунками зі зменшенням діаметрів. Такі діаметри, як зараз є, вони вже в принципі не потрібні.
- На Вашу думку, централізоване теплопостачання програє чи навпаки виграє в індивідуального опалення?
- Тут є ряд чинників і факторів. У розвинених європейських країнах все ж таки переважає централізоване теплопостачання. Якщо взяти приклад минулих опалювальних періодів, коли по всьому місту відключали електроенергію, все-таки котельні працювали, мешканці отримували тепло. І ще один аспект – на наших об’єктах ми можемо диверсифікувати паливо. Якщо не буде природного газу, будуть встановлені котельні, які працюватимуть на альтернативних видах палива. У нас є можливість це зробити, в індивідуальному – такої можливості немає. Ми вже, до речі, працюємо над встановленням біопаливних котелень.
Аналітики кажуть, що індивідуальне опалення нібито вигідніше, але, на жаль, ми знаходимося з індивідуальним в нерівних умовах на законодавчому рівні, адже купуємо електроенергію по промисловому тарифу, ми закуповуємо газ за тією ж ціною, як і індивідуальний споживач, але споживаємо 35 мільйонів кубів, а індивідуальний - лише 1000. Тобто в інших країнах працює ринок, в таких об’ємах надаються знижки.
- Чи впливають мобілізаційні процеси на роботу підприємства?
- Це дійсно проблема, яка стає все більш критичною. У штатному розписі у нас одна кількість працівників, але по факту їх на відсотків 20 менше. На жаль, фахівці не йдуть до нас, залишаються в більшості працювати пенсіонери. Ситуація, на жаль, складна. Ми запрошуємо усіх охочих на роботу, маємо право бронювання.
За осучаснення, цифровізації та автоматизації, при нових технологіях потрібні нові молоді фахівці, які розбираються в цих речах. Ми дійсно маємо проблему браку кадрів саме для обслуговування сучасної техніки.
- Теплокомуненерго прибуткове чи дотаційне підприємство?
У нас чинний тариф - 1 204 грн для населення. Діє мораторій. Цей тариф є фактично збитковим. Якби ми працювали з економічно обґрунтованим тарифом, то б точно змогли працювати без підтримки міської ради.
Держава винна підприємству за різницю в тарифах станом на зараз 573 млн грн. Якщо держава виконає свої зобов’язання і компенсує нам ці гроші – ми тоді зможемо повністю розрахуватися з усіма постачальниками природного газу і з підприємствами, які відповідають за розподіл природного газу.
Погашення ще не було. Перемовини на загальнодержавному рівні ведуться, у проєкті бюджету на 2025 рік для Чернівецької області передбачені приблизно 215 млн грн. Але це лише проєкт бюджету, тобто ця цифра нам ще нічого не дає.
- Заборгованість: назвіть найбільші суми, які не сплачують містяни та про судові справи боржників.
- З початку року ми подали до суду на більш ніж 1 800 боржників на загальну суму понад 11 мільйонів гривень. Найбільші борги у Чернівцях коливаються в межах 80-90 тисяч гривень. Усі ці справи в судах.
Станом на кінець жовтня у нас населення боргує 36 мільйонів гривень. Уся договірно-претензійна дає свої результати. Дякуємо свідомим споживачам. Іншого виходу, ніж подавати до суду, в нас немає. Ми подаємо на всіх: 1000, 2 тисячі грн і далі. Місяць протермінування – і до суду.
Під час початку повномасштабної війни була проблема: у перші місяці впав рівень проплати, але далі, з літа, люди зрозуміли що стабільність є і рівень проплати піднявся.
Перед тим, як подати до суду на споживачів, ми в першу чергу дзвонимо до людини, намагаємося з нею проговорити все, пропонуємо різні варіанти, договори реструктуризації. У 50 % випадків люди сплачують борги.
- Який станом на зараз економічно обґрунтований тариф на тепло?
- У Чернівцях діючий тариф для населення - 1204 грн, а економічно обґрунтований – 2 668 грн. Цей тариф є меншим, ніж відповідний у інших регіонах. В деяких областях він доходить до 3 тисяч грн.
- З чим пов'язана відсутність опалення в гуртожитках?
- Проспект 127 немає опалення.
- Проспект Незалежності 84 В - опалення немає (у системі навіть води немає). Жоден номер телефону тепломережі не відповідає. Такого ще не було при жодному керівництві.
- Якщо є запит від керівника закладу – ми всім подаємо тепло. Наші мережі заповнені, котельня працює. Можливо питання вже є неактуальним.
Були адреси, які трохи пізніше запускали, адже були витоки які ліквідовували. Але, думаю, й ці питання вже знято. Станом на сьогодні ситуація стабільна. Є будинки, які ще не в повному обсязі отримують тепло. Фактично по місту 97 відсотків під’єднані, ми повноцінно ввійшли в опалювальний період.
- Чи будемо платити за тепло, коли призупинятимуть його подачу на період покращення погоди на вулиці?
- Ми моніторимо температуру навколишнього середовища, якщо надворі буде тепла погода, то на денний період призупинятимемо подачу тепла. Так споживачі, які мають теплові лічильники, платитимуть виключно за спожиту теплоенергію, а ті, хто не має лічильника – платитимуть за години фактично отриманої теплової енергії. Тобто за ті години, коли призупинялась подача тепла, люди не платять.
Цей матеріал підготовлено за ініціативи Національної спілки журналістів України в межах Проєкту Ukrainian Media Fund з підтримки незалежних місцевих медіа в Україні за сприяння The German Marshall Fund of the United States.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами