Ігри онлайн давно замінили живе спілкування, а відеоролики – читання книг. Як переконати дітей, що світ поза ґаджетами – значно цікавіший, «Впливовому АССпекту» розповіла Вікторія Осипенко, кандидат психологічних наук, викладач кафедри психології та філософії, психолог медико-психологічного центру БДМУ.
- Маємо усвідомити: світ змінюється, нові технології диктують нові правила та умови життя. Знайомство сучасних дітей з ґаджетами починається дуже рано. Адже в сучасному світі практично всі питання можна вирішити за допомогою мобільного пристрою. Наприклад, записатися на прийом до лікаря, робити необхідні покупки, дистанційно навчатись, спілкуватися з рідними та друзями, стежити за новинами, читати книги, дивитися мультфільми тощо, - каже психолог. - Віртуальність поступово займає все більше звичної нам реальності. І часто створюється враження, ніби сучасна дитина тільки те і робить, що сидить в іграх, соціальних мережах, фільмах і мультиках. А без улюбленого ґаджета стає некерованою, агресивною та істеричною або ж, навпаки, апатичною...
- Такий стан – і є залежністю, чи не так?
- Діти більш схильні підпадати під залежність від цифрових пристроїв, якщо почуваються самотніми, відчуженими, не мають мети та нудьгують. У такому разі гра стає для них втечею від реального світу. Вихід з такої ситуації - допомогти дітям отримувати багатий досвід у реальному житті та налагоджувати стосунки не з віртуальними друзями, а з реальними людьми. Дитина, яка має тісні зв'язки зі своєю родиною, менш ймовірно втече у фантазійний цифровий світ. Однак навіть якщо дитина має найкращу і люблячу підтримку, вона може потрапити в матрицю, провівши деякий час перед екранами й відчувши їх захопливий ефект. Залишившись без улюбленого смартфону чи планшета, діти і підлітки почуваються незатишно, вередують, шукають шляхи повернути його.
- Можливо, варто взагалі забороняти дітям гаджети?
- Це здається найпростішим способом. Але сучасний світ володіти знаннями й розумінням як реального, так і віртуального простору. Тому заборона – не вихід.
На думку психологів, щоб отримати максимальні переваги від цифрового спілкування, необхідно навчити дитину ефективно використовувати можливості, які дають сучасні технології, за допомогою встановлення чітких правил, яких необхідно дотримуватися всією сім'єю.
Читайте ще: Заборонити смартфони у школах пропонує народний депутат
1. Для початку, відверто поговоріть з дитиною про те, чому потрібні правила поведінки з ґаджетами.
2. Запропонуйте альтернативу. Перше, що необхідно взяти до уваги батькам, коли вони хочуть обмежити час користування дитиною ґаджетів — завжди пропонувати альтернативу! Ніколи не забирайте, скажімо, смартфон з грою, нічого не запропонувавши взамін. Щоб дитині не хотілося постійно грати в ігри чи дивитися мультфільми – створіть їй умови для цікавішого проведення часу. Гуртки за зацікавленням, спільні прогулянки, гарні книжки. Якщо ви хочете знайти ефективну заміну ґаджетам, дозволяйте дітям грати в цікаві для них ігри, навіть якщо в результаті одержите безлад в кімнаті. Найчастіше діти, які обмежені тісними рамками заборон і обмежень в реальному світі, найбільше прагнуть зануритися в світ віртуальний.
3. Заохочення й винагороди. Не робіть з ґаджету особливу винагороду для дитини. Наприклад, гра, як приз за виконане домашнє завдання. Таким чином, ви самі ж зробите зі смартфону чи планшету щось надзвичайно бажане, цінне, те, що дитина всіма силами намагатиметься отримати.
4. Власний приклад. Скільки часу ви самі проводите в руках зі смартфоном чи планшетом? Дуже часто діти бачать саме цю картинку – занурені в екрани батьки. Тобто ми самі показуємо своїм дітям приклад, як використовувати сучасні технології! І щоби ми не говорили («Я працюю» чи «Мені терміново треба відповісти подрузі»), власний приклад — завжди є важливішим за будь-які слова. Якщо ми самі занадто часто «губимося» в телефоні, наші діти неусвідомлено наслідують нас. Власною поведінкою показуйте, що життя не лише в мобільному. Батьки в першу чергу повинні демонструвати своїм дітям здоровий підхід до використання ґаджетів точно так само, як формувати звичку до здорового харчування.
5. Заборона на смартфони під час їжі. Для всіх членів сім'ї без винятку. За столом збирайтесь разом без технічних пристроїв. Не ставайте жертвою «синдрому батьків, що весь час відволікаються».
6. Створіть зони в помешканні, вільні від будь-яких гаджетів. Це «недоторкані» місця.
7. Складіть графік використання девайсів. Час, який ваша дитина проводить, граючись на приставці, має бути дозованим і чітко прописаним. Одна з найпоширеніших помилок батьків - відсутність кордонів, зрозумілих дитині.
8. Дисциплінуйте себе і свій смартфон. Він вам не потрібен постійно. Пам'ятайте, що це всього лише інструмент. І ви ним керуєте, а не він над вами.
«Достукатись» до мами (тата), коли вони у віртуалі, буває досить складно. Ґаджети — окремо, спілкування в реальному світі — окремо, не змішуйте одне та інше!
9. Більше говоріть зі своїми дітьми, цікавтеся їх думкою, бажаннями та інтересами. Підтримуйте у всіх починаннях, хваліть, нагадуйте, що любите і пишаєтеся ними, навіть за незначні, на Ваш погляд, справи, такі як миття посуду чи прибирання робочого місця. Обіймайтесь, адже обійми дають дитині відчуття захищеності і потрібності.
10. Організуйте спільний відпочинок. Це не завжди так просто, адже у дорослих безліч справ: робота, прибирання, готування, власний відпочинок. Іноді планшет - це «чарівна паличка», яка допомагає нам знайти хоч півгодини вільного часу, але жоден гаджет не може і не повинен замінювати живе спілкування з сім'єю і друзями.
11. Грайте в настільні ігри, малюйте, готуйте, читайте разом. Створюйте сімейні традиції, наприклад, недільний обід чи мандрівка на два дні.
12. Відмовтеся від ігор на планшеті (ноутбуці) за годину до сну. За здоровий і міцний сон в організмі людини відповідає ендогенний мелатонін, який виробляється ендокринною залозою вночі, в темряві.
13. Поясніть дитині правила безпеки в мережі. Підлітку, у якого є вільний доступ до мережі, необхідно розповісти про небезпеки і підводні камені віртуального спілкування.
14. Контролюйте контент, адже те, що ваша дитина дивиться, значно важливіше, ніж те, скільки часу вона проводить перед монітором.
15. Навчіть підлітка самостійно оцінювати важливість, правдивість і безпеку контенту. Поясніть можливі ризики.
Пам`ятайте! Діти постійно спостерігають, навіть, коли ми цього не помічаємо. Особливо, коли ми цього не помічаємо. Наше завдання — показати їм, що найбільш захопливі речі бувають тільки в реальному житті!
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами