9 лютого у програмі «Нові Правила» на Радіо10 відбулась зустріч із СЕО української компанії «Neverdark Smart Fireplaces» Ярославом Лисаком. Компанія, що виготовляє каміни, якими можна керувати через смартфон, релокувалася в умовах війни до Чернівців.
Керівник підприємства розповів про шлях створення компанії, вимушену зміну міста та бізнес в умовах повномасштабної війни. Детальніше - далі в матеріалі Медіа агентства АСС.
- Для нас головним стало не те, що можна керувати смартфоном, а те – що не потрібен димар. Це смарткамін, власне який працює на рослинному біопаливі. Він не має продуктів горіння. Завдяки цьому його можна поставити у звичайній квартирі. Це найголовніша інновація.
Отримуйте новини в Telegram
Ми не перші, хто займається виробництвом біокамінів. Існували й компанії до нас, які робили каміни звичайні, механічного типу, й ті, хто робив автоматичні. Ми хотіли зробити щось інноваційне, не хотіли копіювати чужі. Тому свідомо вирішили, що ми беремо лише ідею і розробили власний продукт. Так воно і сталось, ми взяли лише концепцію і зробили власний продукт, до кожного гвинтика.
Фото з Інстаграму компанії Neverdark Smart Fireplaces
- Як і усіх українців, війна нас приголомшила. Пріоритети почали розставлятись самі собою, вже не ми обирали. В цьому сенсі, в перші пару тижнів, коли розпочався наступ на Київ, коли танки їздили вже по Оболоні, то в шкалі пріоритетів бізнес змістився десь далеко. Ми не думали про бізнес насправді. Ми думали перш за все про людей, про близьких, родину, працівників.
Перші два тижні ми намагались вивезти людей, які хотіли виїхати з Києва в безпечні регіони, а тоді це було дуже складно. Обрали Мукачево. Ми почали курсувати між цими двома пунктами. До Мукачева везли рідних і знайомих, влаштовували їх там, а назад до Києва вже завантажували гуманітарну допомогу і там вже в Києві розподіляли її.
- Перші два тижні про бізнес не було й мови. Наступ далі продовжувався. З Києва залишався виїзд лише по одеській трасі, всі інші були небезпечні. Ми вивезли багатьох людей і згодом почали задумуватись про бізнес. Наше виробництво могло бути знищене, розграбоване, а ми над ним працювали багато років. Тому цього дуже не хотілось. Восени незадовго до війни ми отримали європейський сертифікат. Починали працювати на зовнішній ринок. І ми зрозуміли, якщо не створимо умови, в яких зможемо працювати на зовнішній ринок, при тому, що український зараз зупиниться, то ми втратимо і бізнес, і команду. Тому почали шукати безпечне місце. Спілкувались з дилерами, були ті, хто зупинив відразу співпрацю. А інші навпаки пішли назустріч, підтримували, висловили підтримку Україні. І дійшли до того, що вони співпрацюватимуть з нами, якщо ми організуємо безпечне місце для підприємства.
Наші новини є у Facebook
Не ми обрали Чернівці, а Чернівці обрали нас. Спочатку шукали місце в Мукачево. Але там не було вільного житла для співробітників. Ми мали 30 людей, розмістити їх всіх на той час було неможливо. Але при цьому ми заповнювали ще заявку для виробництв, які хочуть релокуватись, на сайті Міністерства економіки. Власне, єдине, що вони робили після цього – розповсюджували ці заявки по безпечних регіонах, громадах. Нам зателефонували та запросили нас в Чернівці. Ми приїхали, нам показали виробничі приміщення, які пустували. І ми домовились з дитячим садком, який не працював, щоб нам дали перший поверх для проживання. Переїхали співробітники та їхні родичі, жили такою «комуною». Упродовж трьох місяців ми розгортали наше виробництво. Перевезли обладнання.
- Не можу сказати, що це сильно відчути. Скоротилась відстань по доставці, по логістиці. Можливо трохи це вплинуло на вартість самої доставки. Але це не має суттєвого впливу.
- Ми зосередились на 10 країнах Європи. Ми працюємо через дилерів, не продаємо напряму. Вийшли на ринок Греції, Великої Британії, Нідерландів.
Європейці наразі побачили, що наші українські цінності співпадають з їхніми, побачили, які ми. Їх це вражає. Це створює певну увагу, але розуміємо, що цей ефект тимчасовий.
Новини Медіа агентства АСС є у Viber
- Як українець я завжди мріяв робити крутий продукт, знаний в усьому світі. І показати на скільки ми крута держава. От тільки зараз створились такі умови за яких мені з 2004 року вдалось вийти на зовнішній ринок. У світі близько 10 компаній які створюють подібний продукт, ми входимо в трійку лідерів. Наші дилери представили продукт під час війни на ринку в Парижі, Амстердамі.
Ми на тому рівні, коли після крутого продукту звертають увагу на країну виробника. Поки що ми працюємо на імідж держави.
Для нас створили такий бренд «made in Ukraine, no matter what», тобто вироблено в Україні, не зважаючи ні на що. Це зайшло нашим європейським дилерам.
- Чернівецька міська рада та Чернівецька ОВА запросили нас до створення Асоціації експортерів. Спочатку потрібна ініціативна група, яка її очолить. Це співпало з нашими думками.
Ми відчули на собі зміни в бізнесі, в розумінні бізнесу, коли почали виходити на зовнішній ринок. Це питання постало дуже гостро під час війни, сильно скоротився український ринок. Потрібно було якось об’єднуватись між собою. Ми спілкувались про це з владою, до нас приїжджали також медіа, представники з інших обласних рад, дивились на нас, радились з нами. І ця постійна комунікація створила обмін думками, ідеями й це трансформувалось в ідею створення Асоціації.
Наша економіка сировинна. Це модель пострадянська. Сучасні розвинені країни не є сировинними, навіть ті, які мають сировину – не будують свою економіку на ній. Економіку будують на малому й середньому бізнесі, це є найбільш гнучкий і схильний до стрімкого розвитку інструмент. Якщо ми прагнемо до сім’ї цих розвинених країн, ми маємо перейняти цей досвід.
Асоціація наразі на етапі започаткування. Ми створили з двох компаній таку ініціативну групу, метою якої є створення Асоціації. Далі нас чекає реєстрація та старт роботи.
Підготовлено у рамках співпраці з BST
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами