З огляду на важку ситуацію в енергосистемі, відключення світла та графіки, які стали більш інтенсивними, ми вирішили поспілкуватися із Павлом Світайлом, директором з розвитку мереж «Чернівціобленерго».
Про те, чи зможемо ми обійтися без відключень світла, продаж електрики за кордон та мобілізацію працівників Чернівціобленерго - читайте далі у інтерв'ю.
– Як ви охарактеризуєте поточний стан енергосистеми на Буковині, чи не потребує наша мережа осучаснення, ремонту?
– Енергосистема завжди потребує оновлення. В Україні електромережі будувалися здебільшого ще в радянську пору. Проте в Чернівецькій області в експлуатації перебуває обладнання ще з австрійських часів, яке досі успішно працює. Звісно, усе обладнання потребує постійного догляду та кваліфікованого обслуговування. Через війну в країні фінансові та людські ресурси дуже обмежені, тому виконуємо роботи в межах доступних можливостей. За роки великої війни ми виконали реконструкцію кількох великих об’єктів в місті Чернівці та області. Так, суттєво оновили підстанцію 110/35/10 кВ в одному з районів зі встановленням сучасного обладнання, яке в експлуатації значно міцніше та надійніше, ніж тут працювало раніше. Зараз завершуємо модернізацію кількох об’єктів у Чернівцях та області з аналогічним оновленням обладнанням. В одному мікрорайоні міста повністю демонтували старе обладнання і встановили повністю нове сучасне устаткування для переходу на вищий клас напруги, що значно поліпшить якість та надійність електроенергії.
– Чи є нарікання на Обленерго зараз? Чи надходять вам скарги від споживачів?
– Завжди знаходяться невдоволені споживачі. А сьогодні, при постійних відключеннях: то за графіками, то через планові роботи та можливі аварійні випадки – нарікань суттєво побільшало. Найчастіше запитують: Чому не відключаємо сусідів: будинок, вулицю, район, чи навіть місто – хоча такого не може бути. В усіх населених пунктах діють графіки погодинних відключень. Так само є запитання: Чому не вмикаємо точно о заявленій годині, а дещо пізніше. Або – Чому відключення не співпадають з графіками? На усі ці питання ми регулярно даємо відповіді. Часто так збігається, щойно ми дамо пояснення з тих чи інших деталей, як надходять запитання саме про це.
– Чи забезпечені ви технікою та працівниками, в умовах посиленої мобілізації? Чи не потребуєте працівників?
– З початку повномасштабної війни мобілізовано 70 наших фахівців. З них 6 загинуло, деякі повернулися з фронту, але з різних причин в тому числі через поранення, на підприємстві не працюють. На сьогодні у лавах ЗСУ служать 56 працівників Обленерго. Це значна кількість людей з числа висококваліфікованого персоналу, тому нестачу фахівців відчуваємо. Здебільшого це вузько кваліфіковані спеціалісти: йдеться про електромонтерів високовольтних мереж, майстрів оперативно-виїзних бригад, диспетчерів усіх рівнів, фахівців з обслуговування підстанцій, з релейного захисту, служби ізоляції, зв'язку і диспетчерського керування, водіїв спецтехніки та іншого інженерно-технічного персоналу.
Щодо техніки. Автопарк за можливості оновлюємо, закупили нові бурильно-кранові установки, автовишки, які дуже потрібні у щоденній роботі енергетиків. У спадок нам дісталися УАЗи – це старенькі, дуже незручні, у спеку спекотні, у холод – дуже холодні, і доволі дорогі в обслуговуванні автомобілі. Через фінансові труднощі поки що немає змоги їх замінити, тому мусимо користуватися і такою застарілою технікою.
– Як населення області може допомогти енергосистемі краю, не лише економним споживанням? Чи не допомогло би встановлення сонячних панелей на багатоповерхівках у великих містах, до прикладу, у інших населених пунктах, звичайно за умови спроможності людей це зробити?
– Безумовно, встановлення для власних потреб сонячних панелей дуже могло б полегшити ситуацію з електрозабезпеченням населення в період постійних стабілізаційних відключень. Але на сьогодні сонячні панелі – це не єдиний можливий варіант забезпечити себе автономним живленням. На сьогодні на ринку є багато типів акумуляторів з числа енергоощадних установок різної потужності. Так звані УЗЕ – установки зберігання енергії – це компактні акумулятори різної потужності, від найменших, які можуть на випадок відключення світла забезпечити мінімальні потреби (освітлення, гаджети). І якщо дозволяє фінансова спроможність – більш потужні акумулятори, які на кілька годин, поки в оселі нема світла, забезпечать роботу й енерговитратної побутової техніки.
– Короткостроковий та довгостроковий прогнози, на скільки, можливо: коли покращиться ситуація, яка є зараз і що на нас можливо чекає взимку?
– Зараз дуже важко давати прогнози. За планами наприкінці липня, у серпні-вересні відключень за графіками поменшає, оскільки почнуть виходити з ремонту атомні енергоблоки, які будуть видавати в систему більше виробленої електроенергії. Але взагалі без стабілізаційних відключень навряд чи зможемо обійтися. Поки в країні триває війна, а російські терористи і далі руйнуватимуть нашу енергетику, відновити енергосистему найближчим часом та швидко не вдасться. Очевидно, нам з вами доведеться жити в умовах погодинного обмеження споживання ще тривалий час. І взимку також.
– Чи перевіряє Обленерго ще хтось з Києва?
– Обленерго – регульоване підприємство. Ми працюємо чітко у межах законодавства в галузі електроенергетики та відповідно до ліцензійних умов господарської діяльності наданих для ОСР (операторів систем розподілу, тобто обленерго). Нас регулярно перевіряє НКРЕКП та Державна інспекція з енергетичного нагляду, тож упродовж року маємо декілька планових та позапланових перевірок. Результати усіх перевірок – завжди у відкритому доступі.
– Чому нема окремого тарифу для споживачів, які користуються лише електрикою?
– Обленерго – це Оператор системи розподілу електричної енергії. Ми не займаємося тарифами. З цим питанням потрібно звертатися до постачальників електричної енергії.
– Перестаньте продавати електрику за кордон...
– Експорт надлишків української електроенергії до країн ЄС повністю припинився у квітні цього року, після кількох масованих атак росіян на нашу енергетику. Саме тоді через обстріли в енергосистемі України виник суттєвий дефіцит і тоді розпочалися вимушені обмеження споживання: спочатку для підприємств, а потім і для всіх споживачів країни. Ті таблиці з сайту ENTSO-E, які провокатори поширюють в соціальних мережах і видають за нібито експорт, насправді є – транзитні фізичні перетоки електроенергії через Україну в країни ЄС. Наприклад, Румунія може транспортувати електроенергію через Україну до Угорщини через слабкі зв’язки у своїй енергосистемі. Таким чином, транзитом передаємо електроенергію, не використовуючи власні ресурси. Але це не є комерційний експорт. Щоб переконатися, що експорт нульовий, можна подивитися спеціальну вкладку Scheduled Commercial Exchanges на сайті ENTSO-E, де відображаються торгові операції. Там видно, що з України до Європи нічого не надходить, а натомість Європа експортує електроенергію до України. Про це неодноразово розповідав Володимир Кудрицький, голова НЕК Укренерго.
До слова: жодне обленерго не займається міждержавним комерційним обміном електроенергією. Імпорт та експорт електроенергії – у компетенції НЕК Укренерго та Міненерго, які діють від імені держави Україна.
– Чому світло відключаєте хвилина в хвилину, а вмикаєте, як вам захочеться?
– З технічних причин одні групи вимкнути та одночасно інші групи увімкнути неможливо. Диспетчер має дотриматися суворої послідовності: спочатку вимикає групи, які за графіком мають бути вимкненими. А потім поступово вмикати групи, які за графіком мають бути заживлені. Так працюють усі диспетчери в усіх обленерго країни: спочатку вимикають групи, а потім послідовно одну за іншою вмикають групи, які за графіком мають бути ввімкненими. Багато людей, коли з’являється світло в оселі, одразу намагаються увімкнути усі прилади і за короткий час надолужити невиконану хатню роботу. Тому при ввімкнені струм в мережах різко зростає, що іноді призводить до аварійних знеструмлень. А завдання диспетчера – послабити таке різке навантаження на мережі. Тому, щоб електричне устаткування не вийшло з ладу від перевантаження, він вимушений поступово заживлювати групи. Іноді між заживленням груп потрібно зачекати кілька хвилин, щоб зменшити одночасне навантаження.
– Хто буде відшкодовувати завдані збитки від зіпсованої техніки?
– Законодавством передбачено, що може бути відшкодування збитків, завданих внаслідок недотримання ОСР (обленерго) показників якості електропостачання. Тобто, за рішенням суду має бути доведена вина обленерго про недотримання стандартів якості електричної енергії, яка надходить до кінцевого споживача. У випадку з графіками погодинних відключень Обленерго виконує розпорядження оператора системи передачі НЕК Укренерго – тобто, ми застосовуємо ГПВ, як вимушений крок для зменшення величини споживання електричної енергії (для аварійного розвантаження мереж), щоб запобігти порушенню режиму роботи Об’єднаної енергосистеми України. Відшкодування збитків, які могли виникнути внаслідок застосування ГПВ – у законодавстві не передбачено.
– Якщо ми вступили в європейську мережу і нам стало гірше, то навіщо ми туди вступали?
– До приєднання української енергосистеми до європейської, наша система була об’єднана з російськими та білоруськими мережами. А тепер на одну секунду уявіть, що було би сьогодні з нашою енергетикою, якби ми вчасно не від’єдналися від країни-агресорки?
Україна приєдналася до об’єднаної енергосистеми континентальної Європи ENTSO-E за кілька днів до початку повномасштабного вторгнення, у лютому 2022 року. Це на рік раніше запланованого. Ця обставина фактично врятувала енергосистему України від повного знищення – саме цього і досі намагаються досягти російські терористи. Варто розуміти, що саме приєднання енергосистеми України + Молдови та наша повна синхронізація з енергомережею континентальної Європи ENTSO-E, стало запорукою для розвитку та енергетичної безпеки української енергетики. І сьогодні це дає можливість зберегти стабільну роботу нашої енергосистеми.
А «гірше стало» тільки через дії російських окупантів, які продовжують нищити об’єкти енергетики України. Погодинні стабілізаційні відключення – це вимушений захід, щоб зберегти нашу енергосистему в робочому стані, а імпорт електроенергії з країн Європи зараз суттєво допомагає Україні в цьому.
– Чому світло не вимикають в центрі Чернівців?
– В усіх населених пунктах по всій області діють графіки погодинних відключень. Не вимикаються лише ті об’єкти, які приєднані на одній лінії з важливою інфраструктурою, де б вони не знаходилися – у центрі чи на околиці. Є затверджений постановою уряду перелік об’єктів, які ми не маємо права знеструмлювати. В окремих випадках разом з цими об’єктами не вимикаються й супутні споживачі, яких від’єднати від лінії живлення і встановити для них окреме обладнання – нема технічної можливості. Проте, ми постійно шукаємо таку можливість і робота з від’єднання супутніх споживачів, триває постійно. Крім того, ОВА регулярно переглядає перелік об’єктів, які не входять у ГПВ. Їх перелік зменшується, оскільки місцева влада забезпечує їх автономним живленням, відтак ці важливі об’єкти також відключатимуть разом із супутніми споживачами.
– Чому багато відключень, коли надворі спека і є сонячна генерація?
– Основні фотогальванічні або сонячні електростанції (ФЕС), а таких в області є чотири, генерують в енергосистему до 80 мегават в сонячні дні.
При застосуванні ГПВ (графіків погодинних відключень) ми виконуємо команди регіональних диспетчерів НЕК Укренерго, як й усі обленерго в інших регіонах країни.
Що стосується сонячних панелей побутових домогосподарств, то якщо до них приєднати УЗЕ – установки зберігання енергії, тобто акумулятори, накопичувачі енергії, про які ми вже згадували, тоді при знеструмленні оселі є можливість користуватися електроенергією для власних потреб.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами