І чи зможуть громади самостійно утримувати свої мед заклади? Про це «Впливовому АССпекту» розповів Юрій Лесюк, заступник директора Департаменту охорони здоров’я Чернівецької ОДА.
- Чи вплинули результати децентралізації на матеріальне забезпечення галузі охорони здоров'я?
- Поки що важко говорити про якісь конкретні результати того, як децентралізація вплинула на матеріальне забезпечення галузі охорони здоров`я. Перед місцевими органами влади поставлено завдання в першу чергу приділити увагу відшкодуванню вартості пільгових рецептів та комунальних послуг медзакладів. Із цим ОТГ непогано справляються. Окрім того, деяким районам вдається відшуковувати гроші на придбання оргтехніки для функціонування електронної системи охорони здоров`я. А Глибоцька ОТГ для свого центру надання первинної медико-санітарної допомоги ще минулого року придбала автомобіль.
- Усі громади здатні повністю забезпечувати медицину?
- Цього року основне джерело матеріального забезпечення первинки — гроші з державного бюджету у вигляді медичної субвенції. А з другого півріччя заклади первинної медичної допомоги, які уклали угоду з НСЗУ, також почали отримувати кошти за кожну укладену декларацію. Тобто на сьогодні фінансування вистачає. Але з 1 січня 2019 року заклади первинної медичної допомоги будуть існувати в межах того фінансування, яке їм виділятиметься згідно з підписаними деклараціями. І цього може не завжди вистачати.
Я спілкувався з представниками місцевих органів влади. У деяких населених пунктах вже розглядається можливість закриття ФАПів. Бо медичну допомогу все-таки повинен надавати лікар, а ФАП – це вже пережиток минулого, який потребує витрат на комунальні послуги, обладнання тощо. На мою думку, доцільніше замість фельдшерсько-акушерських пунктів створювати пункти здоров`я, до яких двічі на тиждень, згідно графіку, приїжджатиме лікар. А хворого у разі потреби везти у сусіднє село, де є амбулаторія і де він отримає необхідну лікарську допомогу.
Станом на сьогодні зрозуміло, що повністю забезпечити медицину не зможуть малочисельні громади. Наприклад, у Путильському районі Чернівецької області таких є дві - Конятинська і Усть-Путильська. Вони невеличкі, проте, оскільки є дуже віддаленими, вирішили створювати свої медзаклади. Не впевнений, що ці громади зможуть забезпечити медзаклади всім необхідним.
Читайте ще: Впливовий АССпект: 17 тис. грн. отримують лікарі-рекордсмени на Буковині
- Чи шукають громади можливість заробляти додаткові гроші на утримання медзакладів?
- Об`єднані територіальні громади Чернівецької області активно шукають додаткові кошти на утримання галузі. І в цьому їм дуже допомагає Чернівецький Центр розвитку місцевого самоврядування. За їх сприяння кілька ОТГ отримали гранти в рамках проекту «U-LEAD з Європою». Проводилися семінари щодо роботи з системою E-HEALTH, підвищення кваліфікації лікарів тощо. У рамках цієї програми було реалізовано грантовий проект із забезпечення закладів первинної медичної допомоги Мамализької ОТГ необхідним обладнанням. Амбулаторії сіл Драниця, Мамалига, Подвірне, Стальнівці, Станиця та Балківці одержали медичної апаратури та приладь на майже 100 тис. грн. Зокрема, це біохімічні аналізатори, прилади для електрофорезу, небулайзери, тубус-кварц, пересувні медичні ширми тощо.
Як іще одна альтернатива співфінансування медичних послуг - створення при закладах первинки лікарняної каси. Такий досвід ми мали в деяких стаціонарах. Зокрема, майже 20 років при Сторожинецькій центральній районній лікарні працює лікарняна каса.
Вам буде цікаво: Впливовий АССпект: Як і що лікує сімейний лікар?..
- Чого ви очікуєте від подальшого процесу децентралізації й передачі закладів охорони здоров'я на баланс місцевої влади?
- Уже після 1 січня 2019 року відповідно до кількості підписаних декларацій буде переглядатися мережа закладів охорони здоров`я Чернівецької області. Насправді реформування галузі на первинці не залежить прямопропорційно від процесу децентралізації. Тому що в нас є своя мережа, яка залежить від кількості підписаних декларацій. Якщо в тому чи іншому закладі їх буде недостатньо, звертатимемося до органів місцевої влади, щоб вони реагували на ситуацію. Розуміємо: амбулаторія, в якій підписано тільки 1000 декларацій, не зможе нормально і повноцінно працювати. Тоді треба буде приймати рішення про об`єднання двох амбулаторій в одну. Лікар не схоче працювати за 5-7 тисяч гривень на місяць, якщо в сусідньому селі його колега отримує 15 тисяч. Тут є мотивація і, власне, на це й була спрямована медична реформа.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами