У проєкті «Хочу знати» Медіа агентства АСС беруть участь не лише наші журналісти, а й наші читачі.
У третьому випуску проєкту ми разом із вами спілкувалися із заступником міського голови Чернівців Ігорем Крохмалем. Зазначимо, що у наших читачів назбиралось чимало питань до заступника, який відповідає за громадський транспорт, сортування сміття, роботу комунальних підприємств «Центр стерилізації», «Муніципальна ритуальна служба». Що розповів нам посадовець та як відповідав на ваші питання - читайте далі в інтерв'ю.
Наші новини є у Facebook
- Ми хотіли б розпочати з одного з найбільш актуальних питань - тариф на проїзд у тролейбусах і маршрутках, чи прогнозують зростання, на скільки?
- Нещодавно відбулось зростання тарифу на нашому електротранспорті. Наразі про подальше підвищення не йдеться. Що стосується автобусів – зараз фахівці Чернівецького тролейбусного управління проводять відповідні розрахунки. Ми бачили стрімке зростання вартості пального, до того ж комунальне підприємство не отримує фінансової підтримки, півтора року працює як окрема господарська одиниця без додаткових коштів, тобто, що заробить – з того й живе. На жаль, нам безкоштовно електроенергію, пальне, запчастини ніхто не дає, а ціни зростають. Тому логічно, що ми будемо визначати реальну вартість перевезення автобусами і можливо виконавчий комітет буде переглядати цей тариф.
Приватні перевізники постійно звертаються щодо підняття тарифів. Але є визначена законом процедура, перевізники повинні надати офіційні розрахунки. Ці розрахунки мають бути обґрунтовані. Вони робляться економістами, фаховими людьми, які працюють в цій галузі. Станом на сьогодні (22 травня - ред.) жодного такого розрахунку міська рада від приватних перевізників не отримала. І ми не маємо що розглядати ні на тарифній комісії, ні на засіданні виконавчого комітету.
Говорити про суми поки ще зарано, адже це об’ємна робота економістів: треба проаналізувати абсолютно всі витрати. Думаю, до червня ми вже матимемо такі розрахунки і розумітимемо, що далі з цим робити. Зараз ми знаємо точно, що собівартість перевезення автобусом складає мінімум 16 гривень, а тариф зараз 14 гривень, тому економісти працюють.
- Чи відбуваються зараз перевірки приватних перевізників у Чернівцях?
- Цього року ми вже здійснили більше перевірок, ніж за увесь 2023 рік. Застосовано штрафних санкцій до приватних перевізників у цьому році на понад 50 тисяч гривень. Це і різні порушення, і реакція на заяви та скарги громадян. Порушень і скарг є багато, ми на них реагуємо. На цю роботу воєнний стан не впливає.
- Якщо порівняти кількість приватних підприємців, які надавали послуги з перевезення у Чернівцях, у 2021 році і зараз, помітне відчутне скорочення, чому так сталось?
- Приватних перевізників стало менше. Містяни мають змогу оцінити, порівняти якість послуг Чернівецького тролейбусного управління, яке обслуговує 9 маршрутів, це одні з центральних маршрутів міста. Ми закупили комфортабельні автобуси відповідного класу, дотримуємось всіх вимог, тому, звичайно, приватних перевізників стало менше. Проблеми з наповненням бюджету існують, зараз ми не можемо такими ж швидкими темпами закуповувати нові автобуси, брати наступні маршрути.
Додам, дуже багато маршрутів приватних, які були розіграні на конкурсі, йшли блоками, тобто три маршрути в одному кейсі. Там були і рентабельні, і нерентабельні маршрути. Дуже багато перевізників ще раніше почали відмовлятись від маршрутів, які не є рентабельними. Тому вихід лише один – це комунальний транспорт.
- Коли в автобусах приватних перевізників з'явиться можливість безготівкової оплати?
- Зараз фактично всі 100 % приватних перевізників оплатили аванс, це 50% вартості, для встановлення одного валідатора на один автобус. Триває процес виготовлення цих валідаторів. Перші вже повинні бути в липні.
В автобусах приватних перевізників залишиться можливість безготівкового розрахунку і оплата готівкою.
- Чи відбувається зараз оновлення тролейбусного та автобусного комунального парку?
- Цього року відбулась закупівля автобусів, проходить вже етап постачання, думаю, що до середини- кінця липня ми вже отримаємо 5 нових автобусів «Атаманів». Ці автобуси працюватимуть на маршрутах, де важко проїжджати габаритному транспорту. Можливо, це буде Роша, Садгора.
Ми вже два роки працюємо і над оновленням тролейбусного парку, зокрема працюємо над кредитом Європейського інвестиційного банку. Планували закупити 50 нових тролейбусів. І фактично можу сказати, що ця робота вже завершена. Вже направляємо всі документи на Європейський банк, пройдені всі етапи, ми повинні визначити переможців і ми впевнені, що вже цього року перші тролейбуси будуть у нас.
Все-таки, попри ситуацію, що склалась, ми будемо рухатись далі, вперед.
Медіа агентство АСС є в Instagram
- Коли буде функціонувати тролейбусна лінія на вулиці Садовій? Хто займається її облаштуванням?
- В принципі все залежить від фінансування, ми готові зробити це власними силами, відповідні опори там вже є. Закупити всі елементи контактної мережі дороговартісно, це не тільки дріт, багато комплектуючих. Повертаємось до того, що підприємство працює в умовах, коли воно саме мусить заробити ці гроші, додаткового фінансування з бюджету немає на такі витрати. Воно спроможне, буде робити все поетапно, коли все буде в наявності – приступлять до роботи.
- Віталій Олійник у фейсбук запитує, чи будуть і коли збільшувати кількість валідаторів у тролейбусах і маршрутках? Адже зараз існуючих валідаторів не достатньо, особливо проблематично завалідувати картку людям з інвалідністю. Чомусь біля сидінь для людей з інвалідністю майже немає валідаторів, а піднятися під час руху тролейбуса і пройтися до валідатора такій людині неможливо. Виручають інші пасажири, яких доводиться просити завалідувати картку проїзну.
- Ми на сьогодні забезпечили електротранспорт і автобусний парк мінімум двома, а в більшості трьома валідаторами. Зазвичай більше валідаторів не встановлюють, цього повинно бути достатньо. Техніка досить дороговартісна. Чи є зараз доцільність ще збільшувати кількість – будемо вивчати це питання. Подібних скарг до міської ради офіційно не надходило.
- Але чи можна було б вже існуючі валідатори розташувати поближче до місць для осіб з інвалідністю?
- Так, думаю, це не проблема. Це можливо зробити, ми вивчимо це питання і проговоримо з комунальним підприємством.
- Після 21:00 із центру виїхати на тролейбусі, або маршрутці дуже проблемно. Невже не можна продовжити їх роботу до 23:00, запитує Людмила Верега у фейсбук.
Питання щодо подовження графіку роботи транспорту задає і Яна Мимко: «Чи можливо приватних перевізників зобовʼязати продовжити роботу хоча би до 21:00? Остання маршрутка 20 чи 26 їде о 20:00 з своїх кінцевих в сторону Гравітона, а після 20:00 нереально добратися додому. Повпливайте на них, будь ласка.
Схоже запитання має і наш підписник у телеграм-каналі МА АСС. «Будь ласка, перегляньте останні години роботи маршрутного транспорту, а саме номера 4 та 27. Останній маршрут з Садової в 20:30, що робить неможливим добратися додому людей, які працюють, обслуговуючий персонал, адже кафе, магазини та ресторани працюють до 22:00. Як додому йти? Пішки, чи на таксі всю ЗП віддати?».
- Звичайно можна продовжити роботу комунального громадського транспорту, можна і до 24:00. Але маєте знати, що на лінію виходить порядка 90 машин. Одномоментно опинитися в депо о 22:00 вони не можуть. Для того, щоб забезпечити стабільну роботу, тролейбуси, до прикладу, з 19:30 по одному починають з'їжджати в депо. Є технічні процеси, для цього і розробляється графік, схеми руху маршрутів. Продовжити рух транспорту допізна можливо, але ми розуміємо, що кожне коло маршруту – це додаткові витрати, підприємство гроші з бюджету не бере. Якщо підприємство буде в вечірній час возити маленьку кількість людей, а пасажиропотік у Чернівцях падає з 20:00, ми будемо нести витрати. Їх потрібно брати з бюджету, бо іншого варіанту немає. Дивимось, як відбувається ситуація в інших містах – ми далеко не найгірше місто, є випадки, коли вже й з 19:00 важко добратись. Тому не знаю, чи зараз доцільно розглядати питання продовження робочого часу.
Повпливати на приватних перевізників ми можемо лише у випадку недотримання графіків. Ми це робимо. У другий спосіб – розірвати угоди, щоб замінити кимось. Заміна приватника на приватника питання не вирішить. У цьому випадку ситуацію вирішить такий оператор, як комунальне підприємство, де дотримуються графіків, де чітко за всім слідкують працівники служби руху, диспетчери. Ми рухаємось до того, щоб обслуговувати максимальну кількість маршрутів, але зараз є фактори, які нас стримують в цьому.
- Читачка МА АСС у фейсбук Світлана Ільчук цікавиться, з якої причини зняли 11 та 12 маршрут та чому не випускають більше тролейбусів у цьому напрямку.
Тема цих маршрутів стала цікавою і для Роксолани Паранюк-Слоти: «Прохання повернути маршрут 11 та 12 автобусів, єдине що накладається з тролейбусами це люди там в тісноті. Має бути вибір і зручність для громадян».
- По-перше, 11 та 12 маршрут ніхто не знімав. У них закінчився договір на обслуговування цих маршрутів. Ми бачимо, що те, що заявлялось на конкурсах, у тому числі і інвестування в оновлення транспорту, воно не виконувалось. Проводити ще раз конкурс і розуміти, що зайде перевізник зі старим, некомфортним транспортом, не знаємо, чи це є така доцільність на сьогодні. За цим маршрутом, де курсували 11-12 автобуси, є можливість скористатись кількома автобусами комунального транспорту. Коли ми проводимо моніторинг комунального транспорту на цьому маршруті, інтервал руху складає 5-8 хвилин. Це маршрути 8, 8а тролейбусні, 6, 6а. Перший маршрут автобусний.
Можливо люди ще не зовсім звикли, що можна їхати іншими машрутами. Тролейбусне управління додало машин. Звичайно, що ми хотіли б збільшити кількість транспорту тут до максимуму, але маємо колосальну проблему з водіями. Близько 60 відсотків від потреби працює зараз, також потрібно закуповувати нову техніку.
- Користувач Роман Сухарський запитує, як дитині їхати транспортом, поки робиться нова транспортна карта. Стара є, але трісла і не завжди її можна провалідувати.
- Якщо немає транспортної, є банківська карта. В принципі, заміна карти триває до двох тижнів. Учень має пільгу 50% в навчальні дні від вартості проїзду. У такий період потрібно шукати зручні для себе рішення.
- Читач МА АСС Іван Гуля у фейсбук зазначає, що у громадському транспорті валідатори неякісні. Довго думають.
- Це питання технологічне. Справа в тому, що забезпечити скорочення часу на оборобку платежу – можливо. Але, коли ми скорочуємо час опрацювання валідації, виходить інша ситуація, що людина повинна дуже коректно і швидко приставити картку. Якщо цього не робити – можуть двічі, а то й тричі списатись кошти через некоректне піднесення. А так валідатор дає можливість зрозуміти пасажирові, що все працює, валідація відбулась, можна забирати картку.
Оплата відбувається під час руху, в автобусі, тролейбусі трясе, тому може виникнути і зворотний бік. Ми вивчали це питання.
- Яка зараз ситуація із кількістю місць для захоронення на кладовищах Чернівців?
- Що стосується площі кладовищ, як вирішувалась проблема три роки тому, коли практично місць для захоронення не було – ухвалили рішення додатково віддати землю площею 2,5 га. Це землі, які межують з кладовищем. На скільки її вистачить – швидше за все, що до початку наступного року знову постане питання з землею. Тому що немає території, немає де хоронити людей.
Це дуже болюча тема, зараз ми працюємо з юридичним управлінням над питанням викупу для суспільних потреб земельних ділянок, паїв, які межують з кладовищем. Орієнтовна площа 3-4 га. На жаль, суд нам вперше відмовив у клопотанні з різних причин, зараз готуємо повторний позов, будемо доводити в суді, що генплан не передбачає забудови нового великого кладовища.
- Раніше у міській раді говорили про можливість продажу гробівців, що на кладовищі на вулиці Зеленій, для того, щоб в майбутньому вберегти їх, як історичну цінність міста. Яка зараз ситуація, працюєте в цьому напрямку?
- На вулиці Зеленій закінчується інвентаризація гробівців. Ми залучили до цієї роботи навіть представників консульств Румунії, Австрії. Це фахівці, які дотичні до цієї теми. Ми всебічно вивчаємо, чи є власники, чи можна знайти родичів осіб, які були поховані у цих гробівцях. Проблема в тому, що ми маємо більше 200 гробівців, які не ідентифіковані, там немає надписів, вони зруйновані, в поганому стані. З ними щось треба робити. Ми шукаємо, де можна знайти власника, дали запити в архіви, отримали всі документи. Робили переклади з румунської мови. Завершили оцифрування даних. Далі на розгляд міської влади будемо приймати рішення, адже закон нам забороняє відновлювати гробівець. Очікуємо завершення інвентаризації.
- Ірина Вишневська у фейсбук цікавиться, чи можна придбати на Центральному кладовищі склеп і яка його вартість? Яким чином їх будують і реалізовують?
- Їх ніхто не реалізовує і їх не потрібно купувати. Є затверджений виконавчим комітетом алгоритм.
Людина звертається до Департаменту транспорту з відповідною заявою, якщо є місце - ця заява погоджується. Далі вже на нашому підприємстві «Муніципальна ритуальна служба» людина укладає угоду з суб’єктом підприємницької діяльності, який вона сама обирає. Зараз більше 50 бригад з різних міст України працюють над будівництвом пам’ятників, гробівців. Це дороговартісна споруда, це все індивідуально. Послуги пов’язані з будівництвом, введенням в експлуатацію, виготовленням паспорту – частково оплачує людина в касу підприємства і більшу частину оплачує приватний підприємець. Станом на сьогодні з усіх дозволів, які отримали чернівчани, лише два гробівці з’явились.
- Чи не розглядають у міській раді можливості побудови крематорію?
- Ми очікували те, що до війни при профільному комітеті Верховної Ради була створена робоча група, яка займалася суто змінами до закону про поховання. Проблема в чому – закон про поховання чітко визначає, що це є монополія органів влади, органів місцевого самоврядування, тобто здійснювати поховання, кремацію тощо ніхто не може крім органів місцевого самоврядування. У змінах до закону була прописана ініціатива дозволити це виконувати приватним підприємцям, займатися похоронною справою, в тому числі і проводити кремацію з відповідним дотриманням усіх норм.
Збудувати сам крематорій вартує дуже багато, в бюджеті таких коштів немає. Залучити інвестора – не можемо, бо це монополія місцевих рад. Сама процедура кремації є досить дороговартісна. Також все залежить і від того, які в людей традиції, ми прекрасно розуміємо, що не всі кремуватимуть своїх померлих родичів. Утримувати такий комплекс - нереальне навантаження на бюджет. Війна призупинила прийняття змін у ВР, сподіваємось, ця робота відновиться. Думаю, якщо закон приймуть, то в нас з’являться приватні підприємці, які надаватимуть послуги з кремації.
- Чому призупинилась робота з облаштування підземних контейнерів для сміття у Чернівцях?
- Зараз ми зменшили будівництво підземних смітників, порівняно з минулим роком. Маємо чудовий приклад встановлення таких в центрі міста, біля кінотеатру, де роками стояли гори сміття. Таких локацій в місті, де варто встановити підземні смітники, багато. Вартість одного такого подвійного комплексу - понад два мільйони гривень. Це досить дорого. В бюджеті зараз на це коштів немає. Левова частина коштів зараз не йде на утримання, а виділяється на ЗСУ. Переможемо і відновимо цю справу. Хоча додам, що там, де плануються капітальні ремонти вулиць, там передбачене облаштування підземних контейнерів, до прикладу, як вулиця Кохановського.
- Чи заробляє місто на сортуванні сміття, як це було раніше?
- Гроші на сортуванні сміття заробляє комунальне підприємство «Чернівціспецкомунтранс», вони відбирають поліетелен, ПЕТ-пляшку, метал, те, що ліквідне. У залежності від ринку та інших факторів, попит збільшується, чи знижується.
Є періоди, коли це зовсім невигідно. Зараз велика частина країни окупована, на тих територіях працювали підприємства з переробки. Але ми продовжуємо відбирати, сортувати відходи і це приносить прибуток.
Нагадаймо, щоб долучитись до нашого проєкту «Хочу знати» потрібно слідкувати за нашими сторінками у соцмережах і залишати свої питання у коментарях до дописів, де ми розповідаємо про чергового спікера.
Цей матеріал створено в межах проєкту «Хочу знати», що впроваджується за ініціативи НСЖУ за підтримки Українського Медіа Фонду та сприяння Німецького Фонду Маршалла Сполучених Штатів.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Дякую, я вже з вами